Enkele jaren geleden kwam Mercedes tot het besef dat hun catalogus te veel modellen telde. Tijd dus om schoon schip te maken. Deze CLE, die twee voorgangers vervangt, is hier een mooi voorbeeld van.

Ga niet te veel af op de naam, want de CLE is niet alleen de coupéversie van de E-Klasse. Hij vervangt namelijk zowel de E-Klasse Coupé als de C-Klasse Coupé. Er zijn trouwens ook heel wat elementen van de C-Klasse in terug te vinden. Zo leunen de voorzijde en de gespierde achterkant meer aan bij de 'kleine' Mercedes dan bij de nieuwste generatie van de grotere broer. Ook het dashboard is gewoon overgenomen van de C-Klasse, net als het platform uiteraard.
De CLE is binnenin dan ook ruimer of iets minder ruim vergeleken met respectievelijk de vorige C of E Coupé. Het goede nieuws is dat het niet altijd dezelfde is die moet inleveren. De CLE houdt dus het midden tussen beide voorgangers, en dat merk je ook onderweg.

Zescilinder
Wat de motor betreft, zal niemand teleurgesteld zijn. De CLE skipt immers de basismotoren van de C-Klasse en biedt op dat vlak dezelfde krachtbronnen als de E-Klasse. Het vermogen varieert van 204 pk (CLE 200) en 258 pk (CLE 300) tot 381 pk voor de 3.0-zescilinder (CLE 450). Mercedes heeft bovendien een CLE 220d in de catalogus staan, met een dieselmotor van 200 pk. Later komen daar dan nog de plug-inversies en natuurlijk ook de AMG-uitvoeringen bij. Bij dagelijks gebruik en een rustige rijstijl focust de CLE volop op comfort. De ophanging zorgt ervoor dat oneffenheden onderweg weggefilterd worden. Al bij al is de Mercedes CLE voor ons bijzonder geslaagd. En de prijs? Die was bij het verschijnen van dit artikel nog niet bekend.

De Mercedes CLE 450 in een notendop
- Motor: zescilinder turbobenzine, microhybride, 2995 cm³, 381 pk - 500 Nm
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Versnellingsbak: negentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4850/1860/1428
- Leeggewicht (kg): 1860
- Koffer (l): 420
- Tankinhoud (l): 66
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,4
- Topsnelheid (km/u): 250
- Gemengd verbruik (l/100 km): 7,8-8,6
- CO2-uitstoot (g/km): 176-196
- Prijs (€): onbekend
Troeven
- Gestroomlijnd en gespierd design
- Echte vierzitscoupé
- Het gevoel van een zescilinder
- Onberispelijke afwerking van het interieur
Minpunten
- Minder scherp en pittig dan de oude C-Klasse Coupé
- Minder ruim dan de oude E-Klasse Coupé
- Soms wat vervelende rijhulpsystemen
- Prijs?
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Doctor Line by Touring: medisch advies via video, in je eigen taal
Vorig jaar werd Doctor Line toegevoegd aan de diensten die inbegrepen zijn in de reisverzekeringen van Touring. Wat houdt de service precies in?
Budgetvriendelijk op reis met deze 9 tips
Slim en budgetvriendelijk op reis is een fluitje van een cent met deze 9 inspirerende tips.
Alles over vignetten en tol in Tsjechië
Tsjechië hanteert elektronische vignetten voor het verrekenen van tol. Er is zelfs een On-Board Unit nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Dacia Bigster hybride 2025, voor gezinnen die op de kleintjes letten
De Bigster laat zien dat Dacia een stap hoger in de markt kan zetten zonder zijn gezond verstand te verliezen. Hoewel deze hybride versie duurder is, is ze duidelijk een schot in de roos.
Ver weg van alles: de ongerepte pracht van Calabrië
In het uiterste zuiden van Italië, waar de laars zijn punt bereikt, ligt Calabrië – een regio die nog niet door massatoerisme is platgelopen. Hier bepaalt de natuur het ritme. Twee zeeën, drie bergketens, eindeloze bossen en stille stranden vormen het decor van een plek die puur en onaangetast aanvoelt.
Daktenten: welk model past bij jouw gebruik?
De daktent maakt een comeback. Hier zijn 3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je tot een aankoop overgaat.
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.