Enkele jaren geleden kwam Mercedes tot het besef dat hun catalogus te veel modellen telde. Tijd dus om schoon schip te maken. Deze CLE, die twee voorgangers vervangt, is hier een mooi voorbeeld van.
Ga niet te veel af op de naam, want de CLE is niet alleen de coupéversie van de E-Klasse. Hij vervangt namelijk zowel de E-Klasse Coupé als de C-Klasse Coupé. Er zijn trouwens ook heel wat elementen van de C-Klasse in terug te vinden. Zo leunen de voorzijde en de gespierde achterkant meer aan bij de 'kleine' Mercedes dan bij de nieuwste generatie van de grotere broer. Ook het dashboard is gewoon overgenomen van de C-Klasse, net als het platform uiteraard.
De CLE is binnenin dan ook ruimer of iets minder ruim vergeleken met respectievelijk de vorige C of E Coupé. Het goede nieuws is dat het niet altijd dezelfde is die moet inleveren. De CLE houdt dus het midden tussen beide voorgangers, en dat merk je ook onderweg.
Zescilinder
Wat de motor betreft, zal niemand teleurgesteld zijn. De CLE skipt immers de basismotoren van de C-Klasse en biedt op dat vlak dezelfde krachtbronnen als de E-Klasse. Het vermogen varieert van 204 pk (CLE 200) en 258 pk (CLE 300) tot 381 pk voor de 3.0-zescilinder (CLE 450). Mercedes heeft bovendien een CLE 220d in de catalogus staan, met een dieselmotor van 200 pk. Later komen daar dan nog de plug-inversies en natuurlijk ook de AMG-uitvoeringen bij. Bij dagelijks gebruik en een rustige rijstijl focust de CLE volop op comfort. De ophanging zorgt ervoor dat oneffenheden onderweg weggefilterd worden. Al bij al is de Mercedes CLE voor ons bijzonder geslaagd. En de prijs? Die was bij het verschijnen van dit artikel nog niet bekend.
De Mercedes CLE 450 in een notendop
- Motor: zescilinder turbobenzine, microhybride, 2995 cm³, 381 pk - 500 Nm
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Versnellingsbak: negentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4850/1860/1428
- Leeggewicht (kg): 1860
- Koffer (l): 420
- Tankinhoud (l): 66
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,4
- Topsnelheid (km/u): 250
- Gemengd verbruik (l/100 km): 7,8-8,6
- CO2-uitstoot (g/km): 176-196
- Prijs (€): onbekend
Troeven
- Gestroomlijnd en gespierd design
- Echte vierzitscoupé
- Het gevoel van een zescilinder
- Onberispelijke afwerking van het interieur
Minpunten
- Minder scherp en pittig dan de oude C-Klasse Coupé
- Minder ruim dan de oude E-Klasse Coupé
- Soms wat vervelende rijhulpsystemen
- Prijs?
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE
De Kawasaki Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten.
Eerste test Harley-Davidson Street Glide
Maak kennis met de Harley-Davidson Street Glide, die zowel op het vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt.
Eerste test Ducati DesertX Discovery
De Ducati DesertX Discovery combineert een klassieke stijl met moderne technologie en biedt voldoende vermogen en gebruiksgemak voor uitdagende trajecten.
Reistest Honda CRF1100L Africa Twin
De Honda CRF1100L Africa Twin is de ultieme metgezel voor avontuurlijke reizen. Tijdens een trip door de Bardenas Reales excelleerde hij zowel op de weg als offroad .
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.