Image
De Prius 2023 wordt niet langer verkocht als een gewone hybride. Voortaan heeft Toyota deze bijzonder overtuigende oplaadbare versie in de aanbieding.

De Toyota Prius is misschien wel een van de meest iconische auto's van de voorbije twee decennia. Hij belichaamt het beeld van de hybride auto. Deze nieuwe generatie onderging echter een paar ingrijpende wijzigingen, zowel qua vorm als qua inhoud.

Toyota Prius
De Prius heeft echt wel een kenmerkende vormgeving.


De Prius is echt het archetype van de hybride, met een iconisch design en een verbazingwekkend doeltreffende techniek. Een snelle blik op het nieuwe model leert ons dat de aerodynamica nog altijd het lijnenspel en dus ook de energie-efficiëntie bepaalt. Maar doordat de nieuwe Prius wat lager en wat korter geworden is, en de deurgrepen achteraan weggewerkt zijn, ziet het nieuwe model eruit als een kleine coupé.

Toyota Prius
Geen klassieke hybride meer, het is tijd voor een plug-in.


Binnenin zet die trend zich voort

Er wordt volop gefocust op ergonomie, en de Japanse constructeur heeft een goed evenwicht gevonden tussen fysieke knoppen en bediening via het scherm. En zoals altijd bij Toyota is de kwaliteit van de afwerking onberispelijk. Dat kunnen we helaas niet zeggen van de binnenruimte, die vooral achterin (qua plafondhoogte) vrij beperkt is. De oorzaak ligt bij de nieuwe look, die ook zorgt voor een vrij klein koffervolume (284 liter). Gelukkig kan je de achterbank in verschillende delen neerklappen.

Voortaan is de Prius in Europa enkel nog verkrijgbaar als plug-inhybride. Die vrij radicale keuze gaat gepaard met een gevoelige toename van het vermogen. Als beide motoren (benzine en elektriciteit) samenwerken, is deze Prius goed voor 223 pk.

Alleen de achterpassagiers zullen een beetje krap zitten.


Onderweg toont de wagen zich bijzonder dynamisch, met een ophanging die de gulden middenweg vindt tussen grip in de bochten en het wegwerken van oneffenheden in het wegdek. Dankzij de 13,6 kWh sterke batterij heeft de Prius volgens Toyota bovendien een elektrisch rijbereik tot 69 km. Dat cijfer haal je in werkelijkheid trouwens vrij vlot. En hoe meer je elektrisch rijdt, hoe lager je verbruik ligt. De prijzen van de nieuwe Prius waren bij het schrijven nog niet bekend.


Troeven

  • Zacht en efficiënt hybride systeem
  • Dynamisch en aangenaam weggedrag
  • Minder uitgesproken design en interieur dan vroeger
  • Overtuigend elektrisch rijbereik

Minpunten

  • Geen klassieke hybride meer waarmee het model bekend is geworden
  • Beperkte hoofdruimte achterin
  • Kleiner koffervolume
  • Hoeveel gaat dat kosten?


Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.