De Toyota Prius is misschien wel een van de meest iconische auto's van de voorbije twee decennia. Hij belichaamt het beeld van de hybride auto. Deze nieuwe generatie onderging echter een paar ingrijpende wijzigingen, zowel qua vorm als qua inhoud.
De Prius is echt het archetype van de hybride, met een iconisch design en een verbazingwekkend doeltreffende techniek. Een snelle blik op het nieuwe model leert ons dat de aerodynamica nog altijd het lijnenspel en dus ook de energie-efficiëntie bepaalt. Maar doordat de nieuwe Prius wat lager en wat korter geworden is, en de deurgrepen achteraan weggewerkt zijn, ziet het nieuwe model eruit als een kleine coupé.
Binnenin zet die trend zich voort
Er wordt volop gefocust op ergonomie, en de Japanse constructeur heeft een goed evenwicht gevonden tussen fysieke knoppen en bediening via het scherm. En zoals altijd bij Toyota is de kwaliteit van de afwerking onberispelijk. Dat kunnen we helaas niet zeggen van de binnenruimte, die vooral achterin (qua plafondhoogte) vrij beperkt is. De oorzaak ligt bij de nieuwe look, die ook zorgt voor een vrij klein koffervolume (284 liter). Gelukkig kan je de achterbank in verschillende delen neerklappen.
Voortaan is de Prius in Europa enkel nog verkrijgbaar als plug-inhybride. Die vrij radicale keuze gaat gepaard met een gevoelige toename van het vermogen. Als beide motoren (benzine en elektriciteit) samenwerken, is deze Prius goed voor 223 pk.
Onderweg toont de wagen zich bijzonder dynamisch, met een ophanging die de gulden middenweg vindt tussen grip in de bochten en het wegwerken van oneffenheden in het wegdek. Dankzij de 13,6 kWh sterke batterij heeft de Prius volgens Toyota bovendien een elektrisch rijbereik tot 69 km. Dat cijfer haal je in werkelijkheid trouwens vrij vlot. En hoe meer je elektrisch rijdt, hoe lager je verbruik ligt. De prijzen van de nieuwe Prius waren bij het schrijven nog niet bekend.
Troeven
- Zacht en efficiënt hybride systeem
- Dynamisch en aangenaam weggedrag
- Minder uitgesproken design en interieur dan vroeger
- Overtuigend elektrisch rijbereik
Minpunten
- Geen klassieke hybride meer waarmee het model bekend is geworden
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Kleiner koffervolume
- Hoeveel gaat dat kosten?
Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
Skoda Kodiaq 2024, de Tsjechische SUV wordt hybride
Achter het stuur voelt de Skoda Kodiaq veilig en comfortabel aan. Hij ziet eruit als een enorme SUV, maar laat zich rijden als een compacte sedan.
Mercedes CLE 2024, een cabrio als een Zwitsers zakmes
Cabrio's worden alsmaar zeldzamer. Maar bij de volhouders springt Mercedes er duidelijk uit, met een bijzonder coherent aanbod.
Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?
De nieuwe Citroën C3 neemt het historische uitgangspunt van de eerbiedwaardige 2PK over. Op het menu: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs.
Dacia Spring 2024, vroegtijdige esthetische chirurgie
La nouvelle Dacia Spring affiche une belle allure ! Les détails soignés font la différence, au point que la petite roumaine est métamorphosée.
Renault Captur 2024, een nieuwe look voor meer karakter
De Renault Captur heeft dezelfde moderne familie-uitstraling als de andere recente modellen van het merk. Maar de verlichting is origineel.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste motorfietsen
Zoek je informatie over een bepaald model van motor? Vind hier een overzicht van motortesten uit Touring Magazine.