Image
Triumph Tiger 900 Rally

Eerste test van de 2020 Triumph Tiger 900 Rally


Tijgerfamilie

De Triumph Tiger is een vaste waarde in het gamma van de Britse fabrikant. De 1200 cc versie moet de strijd aangaan met de zware jongens uit de adventure klasse. Voor motorrijders voor wie een grote cilinderinhoud geen must is, pakt Triumph uit met een compleet nieuwe motorfiets. De Tiger 900 komt er in drie uitvoeringen en moet de wendbaarheid van een lichte motor combineren met de kracht van een open klasse motorfiets.

Ook op onverharde stukken blijft de motor verrassend vlot beheersbaar.


Eén motorfiets, drie versies

Triumph pakt de zaken grondig aan, want van de nieuwe Tiger 900 komen er maar liefst drie versies. Een standaard uitvoering, een 900 Rally en een 900 GT. Die laatste is vooral op gebruik op de openbare weg gericht, terwijl je met de Rally in pure adventure stijl ook al eens op onverharde wegen kan rijden. Omdat we de nieuwe Tiger onder alle omstandigheden wilden testen, trokken we op pad met deze uitvoering.

Triumph Tiger 900
Met de Rally-uitvoering kan je alle kanten op. De GT (rechts) houdt vooral van asfalt.


Minder is meer

Er is een trend naar meer cc's bij de adventure motoren. Anderzijds kwamen merken als Yamaha en KTM vorig jaar met echte middenklassers op de markt. Door de cilinderinhoud van de Tiger 800 op te trekken naar 888 cc is de nieuwste uit Hinckley een middenvelder in de steeds groter wordende ploeg van adventure motoren. Goed nieuws daarbij is dat de Brit de stuurkwaliteiten van lichtere versies heeft en daar een blok met duidelijk toegenomen punch aan toevoegt.

Triumph Tiger 900
De Triumph Tiger 900 Rally voelt zich net zo goed thuis op onverharde ondergrond als op asfalt.


Wendbaar en krachtig

Omdat we met de Rally-uitvoering op pad gingen, kozen we voor een gezonde mix tussen on- en offroad. De opvallendste vaststelling is dat de Tiger 900 stuurt als een veel lichtere motor. Zonder rechtstreeks de vergelijking te maken, durven we puur op het gevoel zelfs stellen dat hij wendbaarder is dan de gekende 800 cc versie. Het zwaartepunt van de staande drieclinder ligt erg laag en dat voel je bij het manoeuvreren, maar ook wanneer je je op een technisch uitdagende sectie waagt. De banden blijven in dergelijke omstandigheden altijd een bepalende factor, maar het stuurgedrag valt hoe dan ook op. Koppel dat aan een bijzonder krachtig blok met veel pit onderin en een erg lange adem, en je hebt de basisingrediënten voor een bijzonder geslaagde mix.

Triumph Tiger 900
Handvat- en zadelverwarming zijn mooi meegenomen op een druilerige dag.


Aandacht voor comfort

Nu is het wel zo dat de meeste eigenaars hun Tiger Rally op de openbare weg zullen gebruiken. Maar het is goed om weten dat de motor verrassend vlot beheersbaar blijft als je er al eens een onverhard stuk mee opduikt. De driehoek tussen het stuur, het zadel en de voetsteunen paste perfect bij onze 1m80. Rechtstaand vind je onmiddellijk een ontspannen houding, zittend kan je vlot met de voeten aan de grond.

Los van de stuureigenschappen van de motor, zijn de manier waarop je op die motor zit en een goede controle minstens even belangrijk. Triumph heeft het allemaal goed uitgeknobbeld. De Tiger 900 Rally is dan ook een motor die je instant vertrouwen schenkt. En een niet onaardige hoeveelheid comfort. We hadden de twijfelachtige eer om op de enige erg koude dag van de voorbije maand op pad te trekken. Handvatverwarming én zadelverwarming worden dan dubbel op prijs gesteld.

Triumph Tiger 900
Het lage zwaartepunt van de staande drieclinder komt de wendbaarheid ten goede.


Polyvalente driecilinder

Gooi dat op een hoop, en je komt tot de slotsom dat rijden met de Tiger 900 Rally een echte meevaller was. We kregen een onverdeeld positieve indruk van de polyvalente driecilinder. Met name het motorkarakter, de stuureigenschappen en het sportieve potentieel vielen op.

Surfen kan ook naast het water.


Conclusie

Mocht de markt van de adventure motoren een voetbalteam zijn, dan mag je de Tiger 900 Rally als een polyvalente middenvelder beschouwen. Hij komt in de buurt van het flitsende karakter van aanvallers zoals de Yamaha Ténéré 700, maar is wendbaarder dan de BMW R 1200 GS, die we als stoere rechtsback kunnen positioneren. Eet de Tiger dan van beide walletjes, of valt hij een beetje tussen twee stoelen? Wij zijn overtuigd van het eerste. Plaats hem gerust tussen de meest veelzijdige adventure motoren op de markt.

Als je minpunten aan de Tiger 900 Rally ontdekt, komt dat wellicht door persoonlijke voorkeuren. En misschien valt daar dan wel een oplossing voor te vinden in Triumphs catalogus met maar liefst 65 accessoires.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: watergekoelde staande driecilinder met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 888 cc
Maximaal vermogen: 95,2 pk bij 8.750 opm
Maximaal koppel: 87 Nm bij 7.250 opm

Afmetingen
Wielbasis: 1.556 mm (Rally: 1.551 mm)
Zithoogte: 810 - 830 mm (GT verlaagde versie: 760 - 780 mm, Rally / Rally Pro: 850 - 870 mm )
Drooggewicht: 192 kg (GT: 194 kg, GT Pro: 198 kg, Rally: 196 kg, Rally Pro: 201 kg)
Tankinhoud: 20 liter

Prijs
€ 11.950 BTW incl. (GT: € 13.750, GT Pro: € 15.550, Rally: € 14.550, Rally Pro: € 15.590)


Meer weten over het Triumh Tiger 900 gamma?