Image
Zoek je een sportieve elektrische fiets? Dan is de BZEN Milano misschien wel wat je zoekt.


Het jonge Belgische bedrijf BZEN uit Sprimont maakt elektrische fietsen voor pendelaars die een alternatief zoeken voor de auto of het openbaar vervoer. Ik probeerde de BZEN Milano uit, het meest sportieve model uit het gamma.


Het aanbod van BZEN is beperkt maar overzichtelijk. Er zijn drie modellen die vooral verschillen in geometrie (de afmetingen en de verhoudingen van de verschillende onderdelen), en daardoor ook in rijstijl. De meest gezapige is de Amsterdam, een traditionele stadsfiets met rechte zithouding, gebogen stuur en een klassiek breed zadel. De Brussels heeft ook een gebogen stuur dat echter wat lager komt, waardoor je iets meer gebogen zit. De meest dynamische van de drie is de Milano. Deze laatste heeft een recht stuur, wat voor een sportieve zithouding zorgt. Je zit op de BZEN Milano nog niet zo laag als op een racefiets met een racestuur, maar je leunt toch al meer naar voor dan op een stadsfiets. Goed voor de aërodynamica, maar wel wat vermoeiender als je geen getraind fietser bent.

De Bafang achterwielmotor is niet groter dan een naafversnelling.


Discrete achterwielmotor

Alle drie modellen van BZEN gebruiken een kleine Bafang achterwielmotor die ingebouwd is in de naaf en ook niet groter is dan een naafversnelling. De herlaadbare accu is onzichtbaar ingebouwd in het frame. Door de discrete motor en accu valt het helemaal niet op dat je met een elektrische fiets op stap bent.

De batterij is niet verwijderbaar uit het frame. De aansluiting om de batterij op te laden zit onderaan de zitbuis, beschermd door een plastic afsluitdop. Er moet dus wel een stopcontact in de buurt zijn om de fiets op te laden; als je je fiets in een gemeenschappelijke fietsenstalling of een garage parkeert, kijk je dus best na wat de laadmogelijkheden zijn. De standaard accu gaat afhankelijk van het terrein, de omstandigheden en de mate van ondersteuning 30 tot 75 km mee, wat voor doorsnee woon-werkverkeer ruimschoots volstaat. Kilometervreters kunnen een krachtigere accu laten inbouwen die tot 90 km meegaat.

Shimano versnellingen
Mijn testmodel had Shimano Alivio 9 versnellingen.


BZEN Milano, met opties

Ik testte de BZEN Milano, de meest sportieve van het trio. Deze fiets is standaard uitgerust met de wettelijk verplichte voor- en achterlichten en een fietsbel. Bij het bestellen kan je (betaalbare) opties laten plaatsen, zoals spatborden, een bagagedrager, een kickstand en een slot. Gezien het onvoorspelbare Belgische weer lijken spatborden me geen overbodige luxe, tenzij je graag met een natte rug op je werk aankomt. Je kan ook kiezen voor een ‘fixie’ versie, dus zonder versnellingen maar met een onderhoudsvriendelijke riemaandrijving, en een versie met Shimano Alivio 1x9 versnellingen. Omdat ik ook wat hellingen wil doen, kies ik voor de laatste.

Als je de fiets online bestelt, wordt hij geleverd in een grote kartonnen doos. Het montagewerk is tot een minimum beperkt: stuur en zadel vastzetten, en de pedalen vastschroeven. De inbus- en steeksleutel die je daarvoor nodig hebt, worden netjes meegeleverd. Na het monteren laad ik de batterij op, en dan is het tijd voor een eerste testrit.

Het bedieningspaneel op de BZEN Milano is minimalistisch.


Ondersteuning

Vergeleken met de meeste andere e-bikes is het bedieningspaneel van de BZEN Milano heel spartaans. Met de aan/uitknop activeer je de fiets, en met twee pijltjestoetsen kies je voor meer of minder trapondersteuning. Een eerste rij van vijf blauwe leds toont de mate van ondersteuning, een tweede rij van vijf geeft het resterende batterijniveau weer. Er is geen scherm, zodat je niet kan zien wat je snelheid of afgelegde afstand is.

Bergop en bij het optrekken levert de Bafang achterwielmotor een heel natuurlijke ondersteuning. Door het lage gewicht van de fiets en de sportieve houding zit je op vlakke rechte stukken snel boven 25 km/u, zodat de ondersteuning wegvalt. Als je vertraagt, bijvoorbeeld in een klim, of weer optrekt na een stoplicht, schiet de motor weer in actie. Op normaal terrein rijdt de Milano het vlotst met de ondersteuning op stand drie of vier.

BZEN Milano onderweg
De BZEN Milano is een sportieve pendelfiets.


De BZEN Milano in gebruik

De Milano heeft een voorvork uit carbon. Dat materiaal is niet alleen licht, maar zorgt ook voor een zekere mate van schokabsorptie. Al doet het dat minder goed dan een echte verende voorvork. Het verschil is vooral te merken op de kasseistroken op mijn testparcours. Maar omdat de BZEN Milano met zijn 15,8 kg lichter is dan een doorsnee e-bike, die 20 tot 25 kg op de weegschaal legt, zijn de schokken nog wel verteerbaar.

De stabiliteit en wendbaarheid zijn prima; ik had nooit het gevoel dat ik de controle over de fiets verloor. De Continental Contact Plus City banden hebben een vrij glad profiel, met diepe groeven om water af te voeren. Dat zorgt voor een lage rolweerstand, wat de snelheid en het acculeven ten goede komt.

Mijn testmodel had de krachtigere 360 Wh accu, die volgens BZEN tot 90 km meegaat. Na een tochtje van 60 km had ik nog twee van de vijf streepjes over - de schatting lijkt dus te kloppen. De Milano is echter zo licht en de achterwielmotor geeft zo weinig weerstand dat je ook met een lege batterij makkelijk verder zou geraken.

BZEN Milano in Leuven
De BZEN Milano is een degelijke e-bike.


Conclusie

De BZEN Milano is een degelijke e-bike voor pendelaars die een wat sportieve fiets zoeken, zonder meteen naar een echte racefiets te grijpen. Hij is relatief licht voor een e-bike, zodat je ook zonder ondersteuning vlot rijdt. En door dat lage gewicht kan je hem ook makkelijk meenemen op de trein of op een bagagedrager.

Goed om te weten: als je op weg naar het werk te maken hebt met pech, een lekke band, een ongeval of vandalisme, geraak je met Touring Bike altijd weer verder. Een elektrische of gewone fiets, het maakt niet uit. En zelfs als je fiets het laat afweten nog voor je thuis vertrekt, kan je een beroep doen op onze unieke fietsbijstand.


Technische fiche BZEN Milano

  • Motor: 250 W Bafang achternaafmotor, 45 Nm koppel
  • Batterij: 252 of 360 Wh, ingebouwd in frame
  • Opladen: 100% in 3 uur
  • Autonomie: fabrikant: 35-70 km met 252 Wh accu, 90 km met 360 Wh accu
  • Rijwielgedeelte: aluminium frame, 28" wielen, carbon voorvork, single speed met Gates carbon drive of Shimano Alivio 9 versnellingen; Shimano M315 schijfremmen
  • Gewicht: 15,8 kg
  • Prijs: vanaf € 2.890
  • Verkoopkanaal: direct op bzenbikes.com; 2 jaar garantie
  • Testrit: te boeken op bzenbikes.com