Image
De Citroën AMI is een rudimentair voertuig met een zeer beperkt gebruik. Maar hij voldoet wel aan een reële mobiliteitsbehoefte.


Steeds vaker krijgen we te horen dat stedelingen mobiliteit in het algemeen en autorijden in het bijzonder op een andere manier zullen gaan “consumeren”. Het gevolg daarvan is het ontstaan van een nieuw type voertuig, zoals de sympathieke Citroën AMI.


Citroën
De Citroën AMI kan naar smaak aangepast worden.


De essentie

Dit is geen auto. Nee, dit valt eigenlijk onder vierwieler met motor – elektrisch in dit geval – van de laagste categorie. Dit betekent dat de AMI beperkt is tot 45 km/u, maar ook dat je er vanaf 16 jaar met een AM-rijbewijs mee mag rijden.

Als trotse vertegenwoordiger van het vernuft van Citroën is de AMI ook een voorbode van een toekomst waarin constructeurs buiten de gebaande paden zullen moeten denken om de productiekosten te drukken. Bij dit vreemde autootje delen de voor- en achterkant daarom precies dezelfde koetswerkelementen. En als de deuren aan beide kanten niet in dezelfde richting opengaan, komt dat omdat ze verwisselbaar zijn.

Beknibbelen op de kosten betekent natuurlijk ook beknibbelen op comfort. De AMI is een uitgekleed vervoermiddel. Maar hebben we eigenlijk meer nodig in de stad?

Citroën
De Citroën AMI heeft een paar coole en praktische slimmigheden in petto.


Het segment

In zekere zin is de AMI vergelijkbaar met brommobielen zoals de Aixam, waarvoor geen autorijbewijs vereist is. Behalve dan dat die verschrikkelijk duur zijn en een luidruchtige ééncilinder dieselmotor hebben.

Als elektrische vierwieler heeft de Citroën AMI slechts één echte concurrent, die ongeveer tien jaar geleden het levenslicht zag: de Renault Twizy. Het verschil is dat de Twizy twee tandemzitplaatsen heeft in een halfopen interieur, terwijl de AMI over twee klassieke zetels naast elkaar beschikt in een volledig gesloten en verwarmd interieur.

Het ligt voor de hand dat dit piepkleine segment spoedig zal groeien. Want oplossingen voor "micro-mobiliteit" zijn erg in de mode. Opel heeft als lid van dezelfde familie als Citroën al de komst aangekondigd van de Rocks-e (niet meer en niet minder dan een AMI met een andere badge). En andereconstructeurs zoals Seat hebben al soortgelijke concepten getoond.

Citroën
Een eenvoudig stopcontact, net zoals bij een smartphone!


Wat er verandert

Als we dit soort voertuigen zien verschijnen, is dat omdat onze gewoonten veranderen. Tenminste in de stad. Grote steden willen de verkeersopstoppingen aan banden leggen en doen er alles aan om zowel het gebruik als het bezit van auto's te ontmoedigen. En laten we eerlijk zijn, veel tweede en zelfs derde auto's in een huishouden worden te weinig gebruikt. Waarom vervangen we ze dan niet door wat kleinere “voertuigen”, die weliswaar rudimentair zijn, maar toch voldoen aan wat we ervan verwachten?

Citroën
De deuren van de Citroën AMI zijn onderling verwisselbaar. Duidelijk een kwestie van besparen.


Design

We gaan niet beweren dat de Citroën AMI schoonheidsprijzen zal winnen. Maar origineel is hij wel en in dat opzicht is hij typisch Citroën. De AMI is een typisch geval van "de functie bepaalt de vorm". Het design is minder ingegeven door een streven naar esthetiek dan door de vereisten van het lastenboek: compactheid, ruimte voor twee personen en/of lading (bagage, zaterdagse boodschappen) en een drastische vermindering van de kosten.

Het resultaat is een "kubus" van 2,4 bij 1,4 meter, met een identieke voor- en achterkant, verwisselbaar, net zoals de deuren. Met andere woorden, Citroën is erin geslaagd om het aantal koetswerkonderdelen dat op de eveneens zeer elementaire stalen structuur gemonteerd moet worden, te halveren. Het resultaat is een heel leuk wagentje, als een glimlach in de stad.


Interieur

Het woord komt steeds weer terug: rudimentair. Het concept kostenbesparing indachtig, is het interieur erg sober en zijn de harde kunststoffen overal aanwezig. Aan de andere kant is er toch veel lichtinval omdat het autootje rondom ramen heeft (inclusief een panoramadak) en ruimte zat voor de twee inzittenden. Met een waaier aan kleurtjes kan de boel opgefleurd worden.

Kortom, ook al bulkt hij niet van het comfort, het interieur is aangenaam, leuk en gezellig genoeg voor die enkele kilometers die we er elke week in zullen afleggen.

Uitrusting

Net als de rest is ook de uitrusting van de AMI ... rudimentair. Een stuur, bediening voor koplampen en richtingaanwijzers, een enkele knop om de verwarming in te schakelen, een andere voor de ventilator met één snelheid (die alleen naar de voorruit blaast), een derde voor de waarschuwingsknipperlichten en een usb-aansluiting voor het opladen van de telefoon, die je op de daarvoor bestemde houder plaatst. Voor de bestuurder bevindt zich een klein instrumentenbord dat de snelheid en het batterijniveau aangeeft. Geen elektrische ramen natuurlijk; ze gaan open op dezelfde manier als in een 2PK.

Citroën biedt wel een paar accessoires aan. Een databox bijvoorbeeld, waarmee je de auto via een speciale app kan verbinden met je smartphone, een draagbare Bluetooth-luidspreker die in een van de bekerhouders past en kleurrijke personalisatiekits, bestaande uit stickers, sierdoppen voor koplampen en wielen, afdekplaten voor de opbergvakken op het dashboard enzovoort.


Onder de motorkap

Om te beginnen is er geen motorkap, maar wel een kleine elektromotor van 6 kW (8 pk), waarmee dit 470 kg wegend wagentje met een topsnelheid van 45 km/u wordt aangedreven. Deze motor wordt gevoed door een batterijpakket van 5,5 kWh, voor een officieel rijbereik van 75 km. Om op te laden open je de passagiersdeur, trek je aan de kabel die slim opgerold is in de middenstijl en steek je de 220V-stekker in het stopcontact. In drie uur is de batterij helemaal opgeladen. Natuurlijk biedt Citroën ook adapters aan om de AMI op te laden aan openbare laadstations.

Citroën
Via een eenvoudig stopcontact in de deurstijl kan de Citroën AMI in drie uur opgeladen worden.


Onderweg

Er is niets bijzonders aan rijden met de Citroën AMI, behalve dan de keuzehendel voor de automatische versnellingsbak (vooruit, achteruit en neutraal) die zich links van de chauffeur bevindt. Voor de rest heb je alleen een stuur en twee pedalen. Dankzij zijn compacte afmetingen is de AMI uiterst handig en wendbaar. Hij rijdt ook minder spartaans dan hij eruitziet, al is dat natuurlijk relatief.

De bescheiden motor en de beperkte snelheid van de AMI zijn helemaal geen handicap in de stad. Als je niet harder dan 45 per uur gaat, bereik je die snelheid na het vertrek al heel snel. Kortom, we komen vlot mee in het verkeer, zonder iemand te hinderen. En dan is er nog het kartkarakter ... Met zijn wielen op de vier hoeken en zijn vrij stijve ophanging kan de AMI, alsof het niets is, bochten nemen zonder af te remmen. Van tijd tot tijd betrap je jezelf zelfs op een glimlach als je met 40 per uur een rotonde neemt, maar wel de indruk hebt dat je plankgas door de Raidillon-bocht van Francorchamps gaat. Leuk.

Een topsnelheid van 45 km/u, maar de acceleratie, vooral vanuit stilstand, is verbluffend.


Verbruik

Het is grappig om te praten over verbruik in kWh/100 km voor een voertuig waarvan de batterijen ... geen 100 km aankunnen. Maar goed, als een elektrische auto ons energieverbruik moet verminderen, en dat is zelden het geval, dan treft de AMI in dit opzicht geen blaam. Citroën geeft geen verbruikscijfer op, maar tussen de batterijcapaciteit en het aangekondigde rijbereik berekenen we een gemiddelde van 7,3 kWh/100 km. Prima. Het was iets meer tijdens onze testrit, want ons rijbereik bedroeg 50 à 60 km, al is dat nog altijd erg zuinig.


Budget

De Citroën AMI heeft een vanafprijs van 7.290 euro, maar een AMI met enkele accessoires voor 7.690 euro is meer aan te bevelen. In absolute termen is dat natuurlijk een hele som. Toch is hij nog altijd goedkoper dan een klassieke brommobiel en zelfs een Renault Twizy. En ook een pak comfortabeler en veiliger dan een bromfiets.


Conclusie

De Citroën AMI is een rudimentair voertuig met een zeer beperkt gebruik. Maar hij voldoet wel aan een reële mobiliteitsbehoefte. En bovenal heeft hij dat gadgetkantje waar we echt voor vallen. Om eerlijk te zijn zouden we er zelf wel eentje willen kopen. Met het hart, maar ook met het verstand. Als ouders zien we onze tieners liever hierin zitten dan op een scooter, blootgesteld aan de onoplettendheid van bepaalde chauffeurs.


Technische fiche Citroën AMI

  • Motor: elektrisch; 8 pk - 40 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: 1-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 2.410/1.390/1.520
  • Leeggewicht (kg): 485
  • Koffervolume (l): nb
  • 0 tot 100 km/uur (sec.): nb
  • Topsnelheid (km/u): 45
  • Batterij (kWh): 5,5
  • Elektrisch rijbereik (km): 70
  • Prijs (€): 7.290

Troeven

  • Bijzonder sympathiek
  • Toegelaten vanaf 16 jaar
  • Voldoende prestaties in de stad
  • Veiliger en comfortabeler dan een tweewieler

Minpunten

  • Gevoelig voor weersomstandigheden (mist, hitte)
  • Niet goedkoop gezien zijn beperkingen
  • Rudimentaire afwerking
  • Comfort is niet echt "Citroën"