Image
Na een hele reeks stadswagens, compacte modellen en SUV's, gooit DS het roer om, met een model dat zich kan meten met de Duitse premiumberlines. Dit is de DS 9!


DS was oorspronkelijk de luxetak van Citroën, maar staat ondertussen al enige tijd op eigen benen. Vandaag lanceert het merk met de DS 9 voor het eerst een premiumberline waaraan we hun talent kunnen afmeten. Is dit model een waardig alternatief voor de Duitse dominantie?


DS 9
Een vrij klassieke lijn kan in het segment van de luxeberlines meestal op veel bijval rekenen.


De essentie

Na stadswagens, compacte modellen en allerhande SUV's lanceert DS eindelijk een model dat zich wil meten met de Duitse premiumberlines. Zoals we weten, is dat bepaald geen makkelijke opdracht, maar deze Franse wagen beschikt wel degelijk over de nodige troeven. Zo is het design minder conventioneel dan je zou denken en kiest DS voor een slimme positionering tussen twee segmenten in. Bovendien maakt de DS 9 op technologisch vlak zijn ambities waar, is hij mechanisch bij de tijd en zijn de prijzen bijzonder scherp. Wat we echter ook (en misschien zelfs vooral) onthouden, is het interieur, dat een heel eigen kijk geeft op het concept luxe.


Het segment

Zoals we al schreven, wordt de DS 9 tussen twee segmenten in gepositioneerd. Qua prijs zijn z'n concurrenten namelijk de Mercedes C-klasse, de Audi A4 en de BMW 3 Reeks. Als je echter naar de buitenafmetingen kijkt, en vooral naar de binnenruimte, dan kan je de DS 9 vergelijken met de E-klasse, de A6 en de 5 Reeks. Het model kon reeds de vergelijking doorstaan met zijn rechtstreekse concurrenten, en lijkt op die manier plots heel voordelig. Maar bevestigt de DS 9 ook op andere vlakken?

DS 9
Het Franse merk blijft geloven in berlines, ondanks de immense populariteit van SUV's.


Wat er verandert

Hier moeten we ons misschien eerst afvragen in vergelijking waarmee. De DS 9 heeft immers geen voorganger. Het antwoord is dan ook eerder van filosofische aard: wat er verandert, is dat er weer een Franse auto te zien is op een niveau waar noch de Italiaanse, Engelse, Amerikaanse of Aziatische wagens weerwerk kunnen bieden aan de Duitse dominantie. Dat wil echter niet zeggen dat de DS het segment ook werkelijk dooreen zal schudden. Wel krijgen we voor het eerst sinds de Citroën XM en de Renault Safrane weer een Franse premiumberline te zien die over de nodige adelbrieven beschikt.


Design

Ook op dit vlak doet DS het toch net wat anders dan de concurrentie. Op het eerste gezicht lijkt het design van de DS 9 vrij ingetogen, om niet te zeggen behoudsgezind. Ook op straat is het geen wagen die alle blikken naar zich toe trekt. En toch ... De DS 9 is de enige berline in zijn categorie waarvan het lijnenspel niet gebroken wordt ter hoogte van de koffer. Daarnaast is het ook de enige wagen met sierelementen zoals de ‘sabel’ in geguillocheerd aluminium op de motorkap. Bovendien heeft alleen de DS 9 die prachtige achterlichten met schubeffect en koplampen met diamanteffect.

Om maar te zeggen: als je iets aandachtiger kijkt, zie je allerlei kleine details waarmee het model zich echt weet te onderscheiden. Trouwens, over details gesproken: DS gaat er vandaag prat op een op zichzelf staand merk te zijn, zodat elke verwijzing naar de legendarische Citroën DS van de hand wordt gewezen. Voor ons geen probleem, maar waarom dan die extra richtingaanwijzers naast de achterruit, die wel heel erg doen denken aan het model dat we niet mogen noemen?

DS 9
De details maken het verschil. Zoals de extra richtingaanwijzers, net als op de oude Citroën DS.


Binnenin

In het interieur komt de andere kijk van DS op luxe het best tot uiting. Om te beginnen is de afwerkingskwaliteit van bijzonder hoog niveau. Zelfs bepaalde Duitse merken hebben niet zo veel aandacht voor details. Het dashboard bijvoorbeeld is met leer bekleed tot aan de onderkant van de voorruit, iets wat zeer zeldzaam is. Wat echter vooral opvalt, is de algemene presentatie, of maak daar maar een meervoud van. Je kan in de DS 9 immers kiezen uit verschillende ‘sferen’ , die telkens verwijzen naar de wereld van de Franse luxe. Denk maar aan lederwaren, haute-couture, juwelenproductie enzovoort. Gewatteerd leer zoals bij Chanel, stoelen met horlogebandmotief, Point Perle-sierstiksels: allemaal heel gedistingeerd en grote klasse. Bovendien krijg je meteen de indruk dat de Duitse interieurs niet meer zijn dan variaties op hetzelfde thema.


Uitrusting

Laten we een geheimpje verklappen: de DS 9 is niet echt een Frans product. Hij wordt immers gemaakt in ... China! Dat doet natuurlijk een beetje afbreuk aan zijn charme, maar het betekent ook dat de wagen qua uitrusting over een bijzonder royaal pakket beschikt. Geconnecteerd infotainment, comfort (zie het hoofdstuk ‘Onderweg’), rijhulpsystemen: de DS 9 doet het net zo goed als de concurrentie, maar biedt heel wat zaken standaard aan of voor een veel lagere prijs als je de optielijst induikt.

In dit deel over de uitrusting willen we even een bruggetje maken naar het design en het interieur door het over de systemen op het dashboard te hebben. Dat ze digitaal en instelbaar zijn, zal je wellicht niet verbazen, maar de look is allesbehalve klassiek. In het begin is het zelfs eerder storend. Inschattingsfoutje van de ontwerpers? Of eerder een nieuwe verwijzing naar het verleden van Citroën? Originele, maar minder goed leesbare instrumentenborden waren ooit immers een geliefd kenmerk van het merk. Een manier om jezelf te onderscheiden?

DS 9
Het is even wennen aan de heel eigen ergonomie van de DS 9.


Onder de motorkap

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: diesels zijn in de verste verte niet te bespeuren. Een 1.6 benzine met 225 pk is er wel, maar de nadruk wordt natuurlijk op de plug-inhybrides gelegd. Daarvan staan er drie versies in de catalogus, op basis van diezelfde 1.6 benzine. De eerste twee hebben één elektromotor en een totaal vermogen van respectievelijk 180 en 225 pk. Later komt er nog een topversie met een tweede elektromotor (en meteen ook vierwielaandrijving), die goed is voor een totaal vermogen van 360 pk. De batterij van 11,9 kWh levert een elektrisch rijbereik op van maximaal 48 kilometer. Op die manier haalt de versie van 225 pk een verbruik van 1,5 l/100 km (35 g CO2/km), waardoor hij 100% fiscaal aftrekbaar is. Zelfstandigen en bedrijven zullen dat alvast graag horen!


Onderweg

DS liet ons verrassend genoeg eerst als passagier achterin kennismaken met zijn nieuwe model. Dat was een goed idee, want zo viel ons meteen op dat de ruimte achterin net zo groot is als bij de eerder genoemde Duitsers, en dat op die manier rondgereden worden een echt luxegevoel geeft. Daarna was het onze beurt om plaats te nemen achter het stuur van de uitvoering met 225 pk. De motor is bijzonder gretig en soepel, zoals het hoort in het segment waar de DS 9 op mikt.

Het belangrijkste – en meteen ook de grote troef van dit model – is echter het comfort. De combinatie van geluiddemping (vooral in elektrische modus natuurlijk) en ophanging is hier van zeer hoog niveau. De wagen is standaard namelijk uitgerust met een systeem dat anticipeert op onregelmatigheden in het wegdek dankzij een ‘oog’ dat alles continu in de gaten houdt. Een dergelijk raffinement vind je alleen bij de duurste Duitse modellen (en je krijgt het niet cadeau).

Nee, de DS glijdt niet zo fenomenaal over de weg als een Mercedes S-klasse, maar het comfort is voldoende om boven de concurrentie uit te steken. Toch zijn er volgens ons ook een aantal gebreken. Om de concurrentie echt in het stof te laten bijten, zouden de stoelen wat minder hard moeten zijn. Minder ... Duits, dus. Ook het stuur mocht iets meer bekrachtigd zijn, zodat het wat luchtiger en minder direct aanvoelt. Die twee elementen geven de indruk dat de DS 9 echt wel anders wilde zijn, maar niet voluit durfde te gaan. En dat is toch een beetje jammer.

DS 9
Dit premiummodel met Franse toets stuurt verrassend strak.


Verbruik

Door de testomstandigheden hebben we de zuinigheid van de wagen helaas niet tot in de details kunnen testen. Wel kunnen we stellen dat het aangekondigde elektrisch rijbereik van 48 kilometer enigszins (zij het niet overdreven) optimistisch is en dat je met een lege batterij dankzij de vrij efficiënte hybridemodus een gemiddelde haalt van ongeveer 5 l/100 km. Niet slecht. Zoals we echter al vaak gezegd hebben: een plug-in kopen is enkel zinvol als je hem oplaadt telkens dat mogelijk is. Doe je dat, dan valt de DS 9 op het vlak van verbruik niets te verwijten.


Budget

Op dit vlak munt het Franse luxemodel echt uit: de basisprijs van de DS 9 plug-in met 180 pk bedraagt 54.990 euro. Dat is bijvoorbeeld 3.000 euro meer dan een BMW 330e … zonder opties. En we hoeven er geen tekening bij te maken wat dat betekent. In de praktijk is een DS 9 met een gelijkaardige motor en uitrusting wellicht tot 10.000 euro goedkoper dan zijn concurrenten. Natuurlijk zit het prijsverschil ook in het feit dat je dan kiest voor een premiummerk dat je ego streelt. En daar moet bij DS nog aan gewerkt worden.

Ook de restwaarde blijft een belangrijke vraag. Is de DS 9 dan in se een minder goede wagen? Allerminst. Rest natuurlijk nog de eeuwige vraag hoe zwaar deze hybridemotoren belast worden. Wallonië en Brussel blijven immers het vermogen belasten, terwijl Vlaanderen focust op de uitstoot. Dat betekent dat potentiële kopers in het zuiden van het land dubbel gestraft worden.


Conclusie

Zoals we al schreven, is DS volgens ons op bepaalde vlakken te terughoudend geweest. Anders was het verschil tussen de DS 9 en de concurrentie nog groter. Dat neemt niet weg dat we je zeker uitnodigen om nieuwsgierig te zijn als je in deze categorie gaat autoshoppen. Misschien wordt het zelfs een verademing na je zoveelste Duitse premiummodel.


Technische fiche DS 9 E-Tense 225

  • Motor: viercilinder benzine plug-inhybride; 1.598 cm³; 225 pk - 360 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automatische achtbak
  • Leeggewicht (kg): 1.839
  • Elektrisch rijbereik (km): 48
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,3
  • Topsnelheid (km/u): 240
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 1,5
  • CO2-uitstoot (g/km): 33
  • Prijs (€): 54.990
  • BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 2.478 - 292,38
  • BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 45,56 - 146,71

Troeven

  • Een andere kijk op luxe
  • Materialen en afwerking
  • Algemene ruimte, vooral achterin
  • Motoren passen perfect bij de wagen

Minpunten

  • Esthetisch te discreet?
  • Enkele ergonomische details
  • Harde stoelen
  • Concurrentie Duitse premiummodellen
  • Zeer zwaar belast in Wallonië en Brussel