Een tweedehands auto voor minder dan 10.000 euro? Dat kan, maar hoe kies je?

Image
Image

Een tweedehands auto voor minder dan 10.000 euro? Dat kan, maar hoe kies je?

De tijd is gekomen om een andere auto te kopen, en je budget is beperkt. Zet je dan maar schrap voor ettelijke uren bladeren door autozoekertjes. Maar hoe kies je een tweedehands auto die jou op het lijf geschreven is? Hier zijn enkele tips om voor minder dan 10.000 euro een tweedehands op de kop te tikken.


Een tweedehands auto kopen is vandaag meer dan ooit een uitdaging. Denk maar aan het aangekondigde verbod op verbrandingsmotoren, de onzekere toekomst van de autobelasting of de wildgroei van lage-emissiezones. De gemiddelde consument weet niet meer van welk hout pijlen maken. En wat voor nieuwe auto’s geldt, geldt eigenlijk net zo goed voor de tweedehandsmarkt.

Een tweedehands voor minder dan € 10.000
De perfecte auto vinden met een beperkt budget ... Moeilijk, maar niet onmogelijk!


Kortom, er is geen ruimte meer voor impulsaankopen, terwijl het plezier van de koper eigenlijk net het belangrijkste verkoopargument is. Tegenwoordig is het cruciaal om te weten wat je gaat doen met de auto die je wilt kopen. En dus zal je vandaag moeten kiezen op basis van je werkelijke behoeften, en niet meer op basis van je verlangens.


Drie soorten bestuurders

Het is moeilijk om je te verplaatsen in andermans schoenen. Maar om het een beetje overzichtelijk te houden, hebben we drie scenario’s uitgewerkt: drie soorten bestuurders, die hun auto anders gebruiken en jaarlijks een verschillend aantal kilometers rijden. Laten we dus op zoek gaan naar die zeldzame parel! Waarbij we er meteen bij zeggen dat we elektrische auto’s bij voorbaat uitsluiten, aangezien 10 000 euro niet genoeg is voor dit type aandrijving.

Welk type bestuurder ben jij?


Scenario 1

Ik gebruik mijn auto om naar het werk te rijden. En ik leg jaarlijks minstens 30.000 kilometer af.

30.000 kilometer? Dan is diesel de eerste keuze. Dit is in jouw geval hét criterium bij bij de keuze van een tweedehands auto. Want ook al is de dieselprijs aan de pomp vandaag hoger dan die van benzine, het prijsverschil is nog altijd te klein om het lagere verbruik van dieselmotoren te compenseren.

Op een zoekertjessite voor tweedehands auto's levert deze zoekterm alleen al in België zo'n 20.000 resultaten op. Een volgend criterium? De kilometerstand misschien. Want hoe groter de auto die je voor deze prijs zoekt, hoe hoger de kilometerstand. Hetzelfde geldt trouwens voor het bouwjaar. Wat ons naadloos bij het volgende criterium brengt.


Wel of geen LEZ?

Rijd je regelmatig met de wagen in Brussel, Gent of Antwerpen? Hou dan rekening met de lage-emissiezones in deze steden. Die beperken de keuze, omdat Euro 4-diesels (gebouwd tot 2010) daar al verboden zijn. Dan blijven dus nog Euro 5-diesels (vanaf 2012) over, die in Brussel tot eind 2024 zijn toegestaan (maar mogelijk wordt dit twee jaar uitgesteld) , naast Euro 6b (vanaf 2018), Euro 6c (2019) en Euro 6d Temp (2020), die tot eind 2027 de stad in mogen.

Voor minder dan 10.000 euro heb je bij Euro 5 natuurlijk de grootste keuze. Maar pas op, want niet alle dieselauto’s die in 2012 voor het eerst ingeschreven werden zijn al Euro 5! Vergeet dus niet dit te controleren op het gelijkvormigheidsattest voordat je de auto koopt. Als je daarentegen nooit in een lage-emissiezone moet zijn, geeft dit je qua bouwjaar heel wat meer mogelijkheden. Maar nogmaals, terwijl de leeftijd van een auto strikt genomen geen probleem is, kan dat niet altijd gezegd worden van de bijbehorende kilometerstand.

Kortom, er zijn heel wat tweedehands dieselauto's tot 10.000 euro met minder dan 100.000 km op de teller. Maar dan gaat het meestal om stadswagens zoals de VW Polo, de Opel Corsa, de Peugeot 208 of de Citroën C3, of om compacte wagens zoals de Golf, de Astra, de 308 of de C4. Dat zijn dus de pistes die je moet volgen ...


Hoe zit het met de belasting?

  • In Wallonië en Brussel worden dieselauto's nog altijd op dezelfde manier belast als benzineauto's, afhankelijk van hun vermogen of motorinhoud. Voor een auto met 110 pk betaal je bijvoorbeeld 123 euro BIV en tussen 351,52 euro aan jaarlijkse belasting (9 fiscale pk).
  • Dieselwagens in deze categorie ontsnappen meestal aan de Waalse ecologische malus, die opgelegd wordt vanaf 146 g CO2/km.
  • In Vlaanderen werd de autofiscaliteit in 2012 hervormd. Hoeveel je moet betalen, hangt af van de brandstof, de CO2-uitstoot en de Euro-norm van je auto. En het is duidelijk: hoe ouder de auto, hoe hoger de belastingen. Kijk maar eens naar deze simulatie op de website van de Vlaamse Overheid.
Zeg niet bij voorbaat neen tegen diesel, zeker als je een veelrijder bent.


Scenario 2

“Ik woon in de stad, en ik gebruik mijn auto vooral om boodschappen te doen en af en toe voor een uitstapje in het weekend. Ik rijd minder dan 10.000 km per jaar.”

Voor jou is het duidelijk: je hebt een tweedehands auto met benzinemotor nodig. Eerst en vooral omdat je niet veel rijdt. Maar ook omdat jouw stad uiteindelijk een lage-emissiezone zal hebben, ook al heeft ze die vandaag misschien nog niet. Want als je bijvoorbeeld naar de planning in Brussel kijkt, zullen benzineauto’s nog lang na het verbod op dieselauto’s in de stad toegelaten worden.

Zo zijn Euro 2 benzinewagens (1997-2000) nog welkom in de hoofdstad tot eind 2024, Euro 3 (2001-2005) tot eind 2027, Euro 4 tot 6d-TEMP (2006-2020) tot eind 2029, en Euro 6d tot “100% elektrisch” in 2035. Om maar te zeggen dat je heel wat keuze hebt! Van de kleine stadswagen met nauwelijks kilometers op de teller, via de kleine 2-zits cabriolet, de compacte SUV en de hybride Japanner, tot de Duitse sportberline die al een lang leven achter de rug heeft ... alles is mogelijk, zelfs een plezieraankoop.


Opgepast voor verrassingen

Gezien jouw beperkte budget van 10.000 euro raden we je aan om een keuze te maken op basis van het aantal personen in je gezin of het parkeergemak in je buurt. En ook dit mag je niet vergeten: een mooie topklasse berline met meer dan 100.000 km op de teller heeft meer kans op gebreken (en dus reparatiekosten) dan een stadswagen die, voor dezelfde prijs, een pak frisser is. In dit verband moet je je misschien afvragen of je je auto moet bijhouden of dat je hem beter vandaag nog vervangt.


Hoe zit het met de belasting?

  • Aangezien de lage-emissiezones oudere benzinewagens toelaten dan dieselwagens, zou je geneigd kunnen zijn om in Brussel en Wallonië te profiteren van de degressieve BIV om een krachtigere auto te kopen. Maar pas op voor de Waalse ecologische malus die deze winst teniet kan doen.
  • Geen cadeaus meer in Vlaanderen: hoe ouder een auto is en hoe meer CO2 hij uitstoot, hoe meer hij belast wordt, of het nu gaat om een diesel of om een benzine.
Het is onvermijdelijk dat de huidige en toekomstige lage-emissiezones je keuzecriteria zullen wijzigen.


Scenario 3

“Ik heb een groot gezin en een hond. We wonen aan de rand van de stad en gaan vaak wandelen in de bossen. We gaan met de auto op vakantie. Jaarlijks rijden we gemiddeld 20.000 km.

Voor we het het hier over de brandstof hebben, moeten we eerst het soort tweedehands auto kiezen. En dat zal eerder een break, een monovolume, een ludospace (type Renault Kangoo/Citroën Berlingo) of een SUV zijn. Rekening houdend met de populariteit en de prijs van deze laatste is de kans heel klein dat je voor minder dan 10.000 euro de perfecte auto vindt. En de brandstof dan? Diesel heeft in ons collectieve onderbewustzijn nog altijd die aantrekkingskracht, maar voor 20.000 kilometer per jaar is dat nauwelijks te verantwoorden. Omdat je aan de rand van de stad woont, moet je bovendien wellicht af en toe naar de stad rijden. En wie stad zegt, zegt lage-emissiezone, zij het nu of in de toekomst. Kortom, wij bevelen benzine aan. Nu we deze twee criteria hebben vastgesteld, welke keuze heb je dan nog?


Afmetingen versus kilometers

Net als in de vorige scenario’s zijn de jongste auto's voor eenzelfde bedrag de kleinste. Helaas is dit voor jou een groter probleem, omdat jouw gezin net meer ruimte nodig heeft. En dus zal je een keuze moeten maken. Ofwel leg je de lat wat lager en neem je genoegen met een compactere tweedehands auto (een Ford Focus break, een Citroën C3 Picasso monovolume, een Peugeot 2008 SUV, noem maar op), ofwel doe je geen toegeving op het vlak van afmetingen. Maar in het laatste geval raden wij je ten stelligste aan om goed te letten op de kwaliteit van het onderhoud van de auto die je op het oog hebt.

Ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in een auto met meer dan 100.000 km op de teller? Check dan, aan de hand van een factuur, of de door de fabrikant aanbevolen grote mechanische onderhoudswerkzaamheden rond 80 à 100.000 km wel uitgevoerd zijn. Deze controle beschermt je weliswaar niet tegen mankementen, maar hij zal je tenminste vrijwaren van de duurste problemen.


Hoe zit het met de belasting?

  • Ongeacht de regio van het land wordt dit scenario fiscaal het zwaarst bestraft.
  • Toch is er ook een beetje goed nieuws, want het Waalse Gewest geeft aan grote gezinnen een korting op de ecologische malus. Met drie kinderen ten laste gaat de malus één schijf naar beneden, met vier kinderen of meer zijn dat er twee.


Conclusie

We zitten in een moeilijke periode om een auto te kiezen ... Maar deze drie scenario’s kunnen je alvast helpen bij je zoektocht. Kijk zeker ook eens in het aanbod tweedehandswagens van Touring CarSelect om inspiratie op te doen. En aarzel niet om te grasduinen in onze andere dossiers over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Surf naar de website van Touring en geef de sleutelwoorden in die je interesseren. Je zal genoeg handige tips vinden om de juiste keuze te maken!


Een probleem met jouw tweedehands auto?

Hoe oud jouw auto ook is, Touring staat overal in België voor je klaar. Ontdek de pechbijstandsformule die het best beantwoordt aan je behoeften.

Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.