Image
Wordt jouw auto een dagje ouder? Is het dan beter om een nieuwe auto of een tweedehands te kopen? En wat zijn de criteria om de juiste beslissing te nemen?

In deze woelige tijden is ook de automarkt voortdurend in beweging. Op een bepaald moment word je geconfronteerd met een verouderende auto of veranderende mobiliteitsbehoeften. En dan stelt zich de vraag: moet je nu kopen, of stel je die aankoop best nog even uit? Het antwoord hangt sterk af van het beschikbare budget. Maar dat is lang niet alles ...

een auto kopen
Je auto verkopen of bijhouden? Best een lastige vraag!


We richten ons hier voornamelijk tot mensen die een eigen auto hebben. En dus geen leasingcontract. Is jouw auto meer dan 4 of 5 jaar oud, of misschien zelfs een pak ouder?Koop je dan een nieuwe auto, een tweedehands ... of blijf je gewoon met je huidige auto rijden? Een paar jaar geleden was deze vraag wellicht niet eens bij je opgekomen. Toen was het een pak duidelijker waar je allemaal rekening mee moest houden, terwijl de economische en politieke situatie heel wat minder onzeker was.

Nu moeten we eigenlijk alleen maar kijken naar de factoren die deze keuze kunnen beïnvloeden. En dat is dan ook precies wat we gaan doen. Al vrezen we dat we je een beetje zullen moeten teleurstellen, want een definitief antwoord kunnen we je wellicht niet geven. Er zijn immers tal van redenen om al dan niet van auto te veranderen, en jouw situatie is verschillend van die van jouw buurman. Maar toch zou dit overzicht je voldoende informatie moeten geven om de beste keuze te maken.

Is jouw auto meer dan 4 à 5 jaar oud? Of misschien zelfs 8 of 12? Momenteel bolt hij nog lekker, maar je vraagt je af hoe het nu verder moet. Met welke criteria moet je rekening houden om die vraag te beantwoorden?


Een kwestie van kilometers

100.000 km: het is boven deze kilometerstand dat het risico op mankementen fors de hoogte in gaat. Daarvoor heeft de auto zijn (eventuele) jeugdziektes gehad, die meestal nog onder de fabrieksgarantie vallen. In ieder geval de eerste 2 jaar, en voor sommige merken, zoals Kia, zelfs 5 of 7 jaar. Na die jaren en kilometers neemt het risico op onvoorziene kosten toe. En terwijl banden, remmen en andere zogenaamde “slijtageonderdelen” beschouwd worden als “normale” uitgaven tijdens de levensduur van een auto, zijn andere onderdelen heel wat problematischer voor je budget.

Dat is bijvoorbeeld het geval met de distributieriem (niet te verwarren met een ketting, die enkel gecontroleerd dient te worden, niet vervangen), die je op het voorgeschreven tijdstip (doorgaans tussen 100.000 en 150.000 km) - en uit voorzorg zelfs liever iets eerder - moet laten vervangen. Dit is belangrijk, want als de riem (van versterkt rubber) breekt, gaat bijna onvermijdelijk de hele motor kapot! Op zich een simpele ingreep, maar wel een die aardig wat kan kosten aan werkuren. Je mag rekenen op een bedrag tussen 500 en 1.000 euro.

Ook andere onderdelen kunnen wegen op je portemonnee: de koppeling of de schokdempers bijvoorbeeld, om nog maar te zwijgen van duurdere onderdelen zoals een turbo, elektronische componenten of een versnellingsbak, vooral als het om een automaat gaat.

een auto kopen
Beginnen de onderhouds- of reparatiekosten uit de hand te lopen? Dan wordt het misschien toch tijd om een andere auto te overwegen ..


Na hoeveel kilometer (gemiddeld) vervang je je: *

  • Banden: tussen 20.000 en 60.000 km (of +/- 6 jaar)
  • Remmen: tussen 20.000 en 70.000 km
  • Remschijven: tussen 80.000 en 120.000 km
  • Schokdempers: tussen 100.000 en 150.000 km (of +/- 7 jaar)
  • Gloeibougies (diesel): tussen 60.000 en 100.000 km
  • Koppeling: tussen 100.000 en 150.000 km

(*) Dit hangt in grote mate af van je rijstijl, het type voertuig en een regelmatig onderhoud.

Kortom, na 100.000 km moet je de balans opmaken van wat de auto je sinds de aankoop gekost heeft. En rekening houden met de onderdelen die in de komende maanden en jaren waarschijnlijk stuk zullen gaan. In dit opzicht zijn de garagerekeningen een goede indicator. Door de stijgende inflatie zal natuurlijk ook de onderhoudsfactuur de hoogte in gaan. Maar als je bij elke garageafspraak onderdelen moet vervangen, kan je deze post maar beter in de gaten houden. Aarzel niet om dit te bespreken met je garagist en vraag ook advies aan andere specialisten om de verschillende meningen te vergelijken.


Veranderende mobiliteitsbehoeften?

De recente crisissen hebben ons gezins- en beroepsleven flink overhoop gegooid. En daarmee ook onze mobiliteit. Telewerk je meer dan vroeger? Ben je van job veranderd, zodat je elke dag minder lang onderweg bent? Worden je kinderen groter en gaan ze zelfstandig naar school? Heb je omwille van de klimaatcrisis besloten om je gewoonten te veranderen, minder gebruik te maken van de auto en de voorkeur te geven aan andere vervoermiddelen? We kunnen tal van redenen bedenken waarom je ineens minder kilometers rijdt. In dat geval is jouw auto minder onderhevig aan slijtage, verbruik je minder - ook al is je motor niet meer van de modernste - en kan je dus overwegen om hem langer te houden.

Als je in de toekomst echter net méér gaat rijden - op lange termijn, niet af en toe - of als je nu al een “zware” bestuurder bent, is het waarschijnlijk een goed idee om je voertuig op korte of middellange termijn te vervangen.

een auto kopen
Thuiswerk heeft niet alleen onze dagelijkse gewoonten overhoop gegooid, maar ook onze mobiliteit.


Is de brandstof die je gebruikt niet langer de meest geschikte?

Een andere reden om je auto eventueel te vervangen, is de motorisatie. Als je, net zoals veel andere automobilisten, enkele jaren geleden voor een diesel koos, wordt de kwestie nog acuter. Tenzij je natuurlijk veel kilometers maalt, of vaak zware lasten trekt of vervoert. Want in dat geval is diesel, zoals we uitleggen in dit artikel over dieselauto's, nog altijd een verstandige keuze. Bovendien zijn deze motoren, doorgaans met een grotere cilinderinhoud, ontworpen voor lange afstanden. Als ze goed onderhouden worden tenminste, en als ermee gereden wordt als een “goede huisvader”.

Maar voor de rest dreigt het leven van dieselgebruikers alsmaar ingewikkelder te worden. Zo gaan de taksen voortdurend omhoog en zijn er steeds meer lage-emissiezones voor voertuigen van 10 jaar en ouder ... Een voorbeeld? Jouw auto uit 2014 heeft een dieselmotor met Euro 5-norm. In dat geval mag je nog tot 31 december 2024 in de stadscentra van Antwerpen en Brussel rijden. Daarna mag je deze zones niet meer binnen, of zal je een vergoeding moeten betalen die verschilt van stad tot stad.

Als je nooit naar deze steden gaat, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Maar als je daar regelmatig moet zijn, zal je een beslissing moeten nemen: koop je een nieuwe wagen of een recente tweedehands, of kijk je nog even de kat uit de boom? In het laatste geval mag je wel niet vergeten dat hoe langer je wacht, hoe meer je auto aan waarde verliest. Dit hebben we gezien bij de vorige generatie - de Euro 4-diesel - die sinds begin dit jaar verboden is. Meer informatie over deze lage-emissiezones en alle regels die daarmee samenhangen, vind je op onze website.

De tijd tikt voor dieselvoertuigen in Brussel.


Welke motor kies je?

Als we kijken naar de privésector (we hebben het dus niet over bedrijfswagens), voert benzine nog altijd de verkoopcijfers aan, zowel voor nieuwe als voor tweedehands auto's. Het probleem met een (benzine)auto die wat ouder wordt - ook al is hij goed onderhouden - is dat hij de neiging heeft om iets meer te verbruiken. Een punt waar je zeker op moet letten. Al hangt dit ook af van je jaarlijks aantal kilometers. Als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt en pakweg 1 liter per 100 km meer verbruikt dan een nieuwe auto of een recente tweedehands, is de investering - zeker vandaag - dan wel de moeite waard?

We merken een stijging voor benzine en elektrische voertuigen, terwijl diesel terrein blijft verliezen. (bron: Traxio)


Of je al dan niet de switch kan maken naar elektrisch, zij het nieuw of tweedehands, zal in het kader van dit dossier vooral een budgetkwestie zijn. Bovenop de aankoop van het voertuig (je vindt bijna niets onder de 20.000 euro) moet je immers ook rekening houden met de stijgende elektriciteitsprijs. En met mogelijke oplaadproblemen, als je thuis of op het werk niet beschikt over een oplaadstation. Maar als deze factoren voor jou geen rol spelen, is een elektrische auto vandaag beslist geen slechte keuze.


Dus als je echt moet veranderen …

Je keuze wordt bepaald door twee essentiële criteria: je behoeften en je budget. Vergeet niet dat een grotere auto over het algemeen duurder is in gebruik. Hij verbruikt meer én wordt zwaarder belast. Om nog maar te zwijgen van een hogere verzekeringspremie en vaak ook duurdere onderhoudskosten. Heb je echt een grote auto nodig, of kan je er misschien af en toe een lenen of huren? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen.


Fors stijgende rentetarieven en levertijden

Een van de redenen voor een afwachtende houding zijn de voortdurend fluctuerende rentetarieven voor autoleningen. Die zijn de laatste maanden sterk gestegen: liefst 25% en meer, volgens een recente enquête van de website Spaargids.be! Terwijl je begin dit jaar nog kon rekenen op een koers van +/- 1,5%, zaten we tegen het einde van de voorbije zomer al op minstens 2,5%. Dat is genoeg om je aan het denken te zetten. Ook al heeft niemand, net zoals bij de brandstofprijzen, een kristallen bol om te voorspellen wat de toekomst zal brengen.

Elektronische chips zijn een van de obstakels om vandaag snel aan een nieuwe wagen te geraken.


En het laatste punt waar je rekening mee moet houden, zijn de levertijden. Of het nu om nieuwe of om tweedehands auto’s gaat, de markt is krap en de prijzen hoog. Met nog altijd dezelfde oorzaken: post-covid, het haperen van de Chinese “productiemachine”, de oorlog in Oekraïne, noem maar op.

Toch is niet alles kommer en kwel. Want hoewel sommige nieuwe auto's - met name elektrische - te kampen hebben met wachttijden van een jaar of meer, staan er in de showrooms veel voertuigen op voorraad. Je zal dus gewoon wat minder veeleisend moeten zijn als het gaat om de uitrusting en de gewenste kleur. En je voorlopig moeten neerleggen bij de stijgende prijzen. Iets waar in de huidige economische context wellicht niet snel verandering in zal komen ...


Conclusie

Als je al de eerder genoemde factoren op een rijtje zet, zou je een duidelijker beeld moeten hebben van de “juiste” houding die je volgens jouw profiel moet aannemen om al dan niet een auto aan te schaffen. Heb je toch nog nood aan bijkomende informatie? (Her)lees dan zeker ons artikel over de voor- en nadelen van de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto.