Op een bepaald moment blijkt je auto verouderd. Of misschien heb je andere mobiliteitsbehoeften door een nieuwe job of gezinsuitbreiding. En dan stelt zich de vraag: moet je nu kopen, of stel je die aankoop beter nog even uit? Het antwoord hangt niet alleen af van je beschikbare budget.
We richten ons hier voornamelijk tot bestuurders die een eigen auto hebben. En dus geen bedrijfswagen die al na vier of vijf jaar de deur uitgaat aan het einde van het contract. De meeste auto’s blijven veel langer rondrijden. Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde leeftijd van een auto in het Belgische wagenpark op 31/12/2023 9,2 jaar bedroeg?
Er zijn natuurlijk tal van redenen om al dan niet van auto te veranderen, en jouw situatie verschilt van die van jouw buurman. Maar toch zou dit overzicht je voldoende informatie moeten geven om de beste keuze te maken. Momenteel bolt je auto nog altijd lekker, maar vraag je je af hoe het nu verder moet. Met welke criteria moet je rekening houden om die vraag te beantwoorden?
Een kwestie van kilometers
100.000 km: boven deze kilometerstand gaat het risico op mankementen fors de hoogte in. Daarvoor heeft de auto zijn (eventuele) jeugdziektes gehad, die meestal nog onder de fabrieksgarantie vallen. In ieder geval de wettelijk verplichte eerste twee jaar, maar bij sommige merken krijg je nog veel meer. Zo geeft Kia zeven jaar waarborg (of 150.000 km) en Toyota tot tien jaar (of 185.000 km).
Na verloop van tijd stijgt het risico op onvoorziene kosten . En terwijl banden, remmen en andere zogenaamde slijtageonderdelen beschouwd worden als ‘normale’ uitgaven tijdens de levensduur van een auto, zijn andere onderdelen heel wat problematischer voor je budget.
Dat is bijvoorbeeld het geval met de distributieriem (niet te verwarren met een ketting, die alleen gecontroleerd moet worden, niet vervangen), die je op het voorgeschreven tijdstip (doorgaans tussen 100.000 en 150.000 km) - en uit voorzorg zelfs liever iets eerder - moet laten vervangen. Dit is belangrijk, want als de riem (van versterkt rubber) breekt, gaat bijna onvermijdelijk de hele motor kapot! Op zich een simpele ingreep, maar wel een die aardig wat kan kosten aan werkuren. Je mag rekenen op een bedrag tussen 500 en 1.000 euro.
Ook andere onderdelen kunnen wegen op je portemonnee: de koppeling of de schokdempers bijvoorbeeld, om nog maar te zwijgen van duurdere onderdelen zoals een turbo, elektronische componenten of een versnellingsbak, vooral als het om een automaat gaat.
Na hoeveel kilometer (gemiddeld) vervang je:
- Banden: tussen 20.000 en 60.000 km (of circa 6 jaar)
- Remmen: tussen 20.000 en 70.000 km
- Remschijven: tussen 80.000 en 120.000 km
- Schokdempers: tussen 100.000 en 150.000 km (of circa 7 jaar)
- Gloeibougies (diesel): tussen 60.000 en 100.000 km
- Koppeling: tussen 100.000 en 150.000 km
Opgelet: dit hangt in grote mate af van je rijstijl, het type voertuig en een regelmatig onderhoud.
Kortom, na 100.000 km moet je de balans opmaken van wat de auto je sinds de aankoop gekost heeft. En rekening houden met de onderdelen die in de komende maanden en jaren waarschijnlijk stuk zullen gaan. In dit opzicht zijn de garagerekeningen een goede indicator. Door de stijgende inflatie zal natuurlijk ook de onderhoudsfactuur de hoogte in gaan. Maar als je bij elke garageafspraak onderdelen moet vervangen, kan je deze post maar beter in de gaten houden. Aarzel niet om dit te bespreken met je garagist en vraag ook advies aan andere specialisten om de verschillende meningen te vergelijken. Misschien is het sop de kool niet meer waard en kijk je beter uit naar een nieuwe auto.
Veranderende mobiliteitsbehoeften
De recente crisissen hebben ons gezins- en beroepsleven flink overhoop gegooid. En daarmee ook onze mobiliteit. Telewerk je meer dan vroeger? Ben je van job veranderd, zodat je elke dag minder lang onderweg bent? Worden je kinderen groter en gaan ze zelfstandig naar school? Heb je omwille van de klimaatcrisis besloten om je gewoonten te veranderen en vaker andere vervoersmiddelen dan de auto te gebruiken? Er zijn tal van redenen waarom je ineens minder kilometers rijdt. In dat geval is jouw auto minder onderhevig aan slijtage, verbruik je minder - ook al is je motor niet meer van de modernste - en kan je dus overwegen om hem langer te houden.
Als je in de toekomst echter net méér gaat rijden - op lange termijn, niet af en toe - of als je nu al een veelrijder bent, is het waarschijnlijk een goed idee om je voertuig op korte of middellange termijn te vervangen.
Is jouw motorisatie nog geschikt?
Een andere reden om je auto eventueel te vervangen, is de motorisatie. Als je, net zoals veel andere automobilisten, enkele jaren geleden voor een diesel koos, wordt de kwestie nog acuter. Tenzij je natuurlijk veel kilometers maalt, of vaak zware lasten trekt of vervoert. Want in dat geval is diesel, zoals we uitleggen in dit artikel over dieselauto's, nog altijd een verstandige keuze. Bovendien zijn deze motoren, doorgaans met een grotere cilinderinhoud, ontworpen voor lange afstanden. Als ze goed onderhouden worden tenminste, en als ermee gereden wordt als een ‘goede huisvader’.
Maar voor de rest dreigt het leven van dieselgebruikers alsmaar ingewikkelder te worden. Zo gaan de taksen voortdurend omhoog en zijn er steeds meer lage-emissiezones. Als je nooit naar deze steden gaat, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Maar als je daar regelmatig moet zijn, zal je een beslissing moeten nemen: koop je een nieuwe wagen of een recente tweedehands, of kijk je nog even de kat uit de boom? In het laatste geval mag je wel niet vergeten dat hoe langer je wacht, hoe meer je auto aan waarde verliest.
Welke motor kies je?
Als we kijken naar de privésector (we hebben het dus niet over bedrijfswagens), voert benzine nog altijd de verkoopcijfers aan, zowel voor nieuwe als voor tweedehands auto's. Het probleem met een (benzine)auto die wat ouder wordt - ook al is hij goed onderhouden - is dat hij de neiging heeft om iets meer te verbruiken. Een punt waar je zeker op moet letten. Al hangt dit ook af van je jaarlijks aantal kilometers. Als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt en pakweg 1 liter per 100 km meer verbruikt dan een nieuwe auto of een recente tweedehands, is de investering - zeker vandaag - dan wel de moeite waard?
Of je al dan niet de switch kan maken naar elektrisch, zij het nieuw of tweedehands, zal vooral een budgetkwestie zijn. Bovenop de aankoop van het voertuig (je vindt bijna niets onder de 20.000 euro) moet je immers ook rekening houden met de stijgende elektriciteitsprijs. En met mogelijke oplaadproblemen, als je thuis of op het werk niet beschikt over een oplaadstation. Maar als deze factoren voor jou geen rol spelen, is een elektrische auto vandaag beslist geen slechte keuze.
Dus als je echt moet veranderen …
Je keuze wordt bepaald door twee essentiële criteria: je behoeften en je budget. Vergeet niet dat een grotere auto over het algemeen duurder is in gebruik. Hij verbruikt meer én wordt zwaarder belast. Om nog maar te zwijgen van een hogere verzekeringspremie en vaak ook duurdere onderhoudskosten. Heb je echt een grote auto nodig, of kan je er misschien af en toe een lenen of huren? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen.
Conclusie
Als je al de eerder genoemde factoren op een rijtje zet, zou je een duidelijker beeld moeten hebben van de ‘juiste’ houding die je volgens jouw profiel moet aannemen om al dan niet een auto aan te schaffen. Heb je toch nog nood aan bijkomende informatie? (Her)lees dan zeker ons artikel over de voor- en nadelen van de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto.
Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.