Met de Dirt Track 650 sneed Mash vorig jaar een nieuw segment aan binnen de motormarkt. Waar ze zich voordien meer richtten op urban riders die zich stijlvol door de stadskern wilden verplaatsen op een lichte motorfiets, ademt de Dirt Track 650 toch een andere vibe uit, met een grotere motor en een ruwer karakter. Maar wees gerust: ook op deze Dirt Track zal je stijlvol zowel stadsstraten als landwegen doorkruisen. Zoveel werd duidelijk na een intense test op de nieuwste van de Franse fabrikant.
Nieuwe snoet
In essentie onderging de Dirt Track weinig veranderingen ten opzichte van het model van vorig jaar. De opvallendste wijziging is vooraan te vinden: wie zich toch wat vragen stelde bij het kleine voorlicht waarrond een nummerplaat verwerkt zat, zal blij zijn dat de Dirt Track nu ook met een conventionele ronde led-koplamp geleverd wordt. Weg met de koplamp die uit een aftermarket catalogus leek te komen en een esthetische stap vooruit. Ook qua veiligheid en gebruiksvriendelijkheid is dit een goede zaak: je ziet beter en je wordt beter gezien. Verder blijft het recept onveranderd: een betaalbare funbike met de juiste looks, zonder al te veel franjes en met voldoende potentieel om een groot publiek te bekoren.
Vlot blok
De motor onder de Dirt Track gebruikt onderdelen van Honda's Dominator 650 en XL600R als basis. Alvast een goede reden om mogelijke twijfels omtrent kwaliteit en duurzaamheid al gedeeltelijk weg te nemen. Het luchtgekoelde monoblok levert 40 pk en 45 Nm koppel. Het is een vlot blok dat op lage toeren voldoende vermogen produceert, maar zeker en vast op z'n best is in het midden. In de hogere toeren staat de Dirt Track zijn mannetje, al mocht er bovenin nog net iets meer punch. In elk geval: deze test toont dat de dikke mono een vlot blok heeft dat perfect in lijn staat met de rest van de machine.
Speels én functioneel
De Dirt Track is een motor met weinig extraatjes. Het gewicht blijft rijklaar onder de 180 kilogram, waardoor de motor zich met alle gemak door bochten en uitdagend terrein beweegt. Anderzijds zou je kunnen argumenteren dat de Mash gediend kan zijn met een aantal features en aanpasbare instellingen. Maar dan zit je meteen ook in een andere prijsklasse. Bovendien onderstreept het minimalistische van deze Dirt Track ook zijn speelsheid en fun-factor.
Puur plezier
In de juiste omstandigheden en met de juiste state-of-mind is dit waarlijk een ideale motorfiets om zowel jezelf als de motor eens goed uit te leven. De remmen vragen wel wat input, maar werken goed genoeg voor het werk waarop de Dirt 6.5 gericht is. Hetzelfde geldt voor de veerwerking. Niets voor de veeleisende, ambitieuze rijder, maar tijdens deze test beleefden we wel een namiddag hoogstaand rijplezier. En dat is precies waar het bij motorrijden om moet draaien.
En ondanks de naam hoeft dat zeker niet altijd op asfaltloze wegen te zijn. De Dirt Track test voerde ons ook naar een stedelijke omgeving, waar je moeiteloos doorheen het stadsverkeer laveert. De luchtgekoelde viertakt is bovendien bijzonder zuinig, wat van de Mash de perfecte partner maakt voor woon-werkverkeer.
Basic dashboard
Het dashboard op de Dirt Track is minimalistisch. Het mini-display heeft net genoeg ruimte om de hoogstnoodzakelijke informatie weer te geven. Onder het display staan wel twee knoppen: de linkse knop bepaalt of je de tripmeter of de kilometerteller te zien krijgt, met de rechtse knop switch je - wanneer de motor niet aan staat - tussen het metrische en het Britse systeem. Daarnaast kan je via een knop aan de linkerkant het ABS aan- of uitzetten. Verder vind je op elke stuurhelft de standaard bedieningselementen terug. Echt basic dus, en daar valt verder niet bijzonder veel op aan te merken.
Vintage Mash
Mash doet met de Dirt Track opnieuw waar het merk goed in is: een eenvoudige maar oerdegelijke motorfiets afleveren die vooral aantoont dat rijplezier echt niet veel hoeft te kosten. 5.299 euro is een straffe prijs voor een middenklasse motorfiets. De Dirt Track is bovendien ook beschikbaar voor houders van een A2-rijbewijs, en dat maakt deze Mash een moeilijk te kloppen machine in deze prijsklasse.
Technische gegevens
Motor
Type: luchtgekoelde mono
Cilinderinhoud: 647 cc
Maximaal vermogen: 40 pk bij 6.000 opm
Maximaal koppel: 49,8 Nm bij 4.500 opm
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm upsd, niet instelbaar
Achterschokbreker: Twin shock, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: enkele 320 mm schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 18 inch
Achterwiel: 18 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1.420 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaar gewicht: 169 kg
Tankinhoud: 13 liter
Prijs
België: 5.299 euro
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.