Image
Mash Dirt Track
Eerste test van de 2020 Mash Dirt Track 650. Een motor met een zeer scherpe prijs die zijn mannetje weet te staan op en naast de weg.


Met de Dirt Track 650 sneed Mash vorig jaar een nieuw segment aan binnen de motormarkt. Waar ze zich voordien meer richtten op urban riders die zich stijlvol door de stadskern wilden verplaatsen op een lichte motorfiets, ademt de Dirt Track 650 toch een andere vibe uit, met een grotere motor en een ruwer karakter. Maar wees gerust: ook op deze Dirt Track zal je stijlvol zowel stadsstraten als landwegen doorkruisen. Zoveel werd duidelijk na een intense test op de nieuwste van de Franse fabrikant.

Test Mash Dirt Track 650


Nieuwe snoet

In essentie onderging de Dirt Track weinig veranderingen ten opzichte van het model van vorig jaar. De opvallendste wijziging is vooraan te vinden: wie zich toch wat vragen stelde bij het kleine voorlicht waarrond een nummerplaat verwerkt zat, zal blij zijn dat de Dirt Track nu ook met een conventionele ronde led-koplamp geleverd wordt. Weg met de koplamp die uit een aftermarket catalogus leek te komen en een esthetische stap vooruit. Ook qua veiligheid en gebruiksvriendelijkheid is dit een goede zaak: je ziet beter en je wordt beter gezien. Verder blijft het recept onveranderd: een betaalbare funbike met de juiste looks, zonder al te veel franjes en met voldoende potentieel om een groot publiek te bekoren.


Vlot blok

De motor onder de Dirt Track gebruikt onderdelen van Honda's Dominator 650 en XL600R als basis. Alvast een goede reden om mogelijke twijfels omtrent kwaliteit en duurzaamheid al gedeeltelijk weg te nemen. Het luchtgekoelde monoblok levert 40 pk en 45 Nm koppel. Het is een vlot blok dat op lage toeren voldoende vermogen produceert, maar zeker en vast op z'n best is in het midden. In de hogere toeren staat de Dirt Track zijn mannetje, al mocht er bovenin nog net iets meer punch. In elk geval: deze test toont dat de dikke mono een vlot blok heeft dat perfect in lijn staat met de rest van de machine.


Speels én functioneel

De Dirt Track is een motor met weinig extraatjes. Het gewicht blijft rijklaar onder de 180 kilogram, waardoor de motor zich met alle gemak door bochten en uitdagend terrein beweegt. Anderzijds zou je kunnen argumenteren dat de Mash gediend kan zijn met een aantal features en aanpasbare instellingen. Maar dan zit je meteen ook in een andere prijsklasse. Bovendien onderstreept het minimalistische van deze Dirt Track ook zijn speelsheid en fun-factor.

Test Mash Dirt Track 650


Puur plezier

In de juiste omstandigheden en met de juiste state-of-mind is dit waarlijk een ideale motorfiets om zowel jezelf als de motor eens goed uit te leven. De remmen vragen wel wat input, maar werken goed genoeg voor het werk waarop de Dirt 6.5 gericht is. Hetzelfde geldt voor de veerwerking. Niets voor de veeleisende, ambitieuze rijder, maar tijdens deze test beleefden we wel een namiddag hoogstaand rijplezier. En dat is precies waar het bij motorrijden om moet draaien.


En ondanks de naam hoeft dat zeker niet altijd op asfaltloze wegen te zijn. De Dirt Track test voerde ons ook naar een stedelijke omgeving, waar je moeiteloos doorheen het stadsverkeer laveert. De luchtgekoelde viertakt is bovendien bijzonder zuinig, wat van de Mash de perfecte partner maakt voor woon-werkverkeer.


Basic dashboard

Het dashboard op de Dirt Track is minimalistisch. Het mini-display heeft net genoeg ruimte om de hoogstnoodzakelijke informatie weer te geven. Onder het display staan wel twee knoppen: de linkse knop bepaalt of je de tripmeter of de kilometerteller te zien krijgt, met de rechtse knop switch je - wanneer de motor niet aan staat - tussen het metrische en het Britse systeem. Daarnaast kan je via een knop aan de linkerkant het ABS aan- of uitzetten. Verder vind je op elke stuurhelft de standaard bedieningselementen terug. Echt basic dus, en daar valt verder niet bijzonder veel op aan te merken.

Test Mash Dirt Track 650


Vintage Mash

Mash doet met de Dirt Track opnieuw waar het merk goed in is: een eenvoudige maar oerdegelijke motorfiets afleveren die vooral aantoont dat rijplezier echt niet veel hoeft te kosten. 5.299 euro is een straffe prijs voor een middenklasse motorfiets. De Dirt Track is bovendien ook beschikbaar voor houders van een A2-rijbewijs, en dat maakt deze Mash een moeilijk te kloppen machine in deze prijsklasse.


Technische gegevens

Motor
Type: luchtgekoelde mono
Cilinderinhoud: 647 cc
Maximaal vermogen: 40 pk bij 6.000 opm
Maximaal koppel: 49,8 Nm bij 4.500 opm
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting


Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm upsd, niet instelbaar
Achterschokbreker: Twin shock, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: enkele 320 mm schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 18 inch
Achterwiel: 18 inch


Afmetingen
Wielbasis: 1.420 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaar gewicht: 169 kg
Tankinhoud: 13 liter


Prijs
België: 5.299 euro


https://mash-motors.nl/

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.