De Ellio speed pedelec is het geesteskind van de Belgische ingenieurs Jorrit Heidbuchel en Tomas Keppens. Hun ambitie was een krachtige, betrouwbare en veilige speed pedelec maken. Ik kon uitproberen of ze daarin geslaagd zijn.
Ellio: unieke technologie
De Ellio is een technologisch hoogstandje dat volledig in België ontworpen en gebouwd wordt. Hij bevat om te beginnen niet één maar twee elektromotoren. De eerste is een middenmotor, die via een riem het achterwiel aandrijft. De pedalen zitten niet centraal in deze middenmotor, zoals bij een normaal model, maar iets naar voren in het frame. En ze zijn via een andere riem verbonden met het achterwiel, dat dus zowel door je pedaalkracht als door de motor aangedreven wordt. Daarnaast heeft de Ellio nog een tweede motor in het voorwiel.
In autotermen zou je kunnen zeggen dat de Ellio een all-wheel drive (AWD) is. En zo werkt deze snelle fiets effectief ook, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. De software verdeelt het vermogen automatisch over beide wielen. In normale omstandigheden gebruikt Ellio beide wielen ongeveer 50%-50%. Bij lage snelheden wordt de voorwielmotor iets meer gebruikt. Bij hogere snelheden vermindert de software het vermogen van de voorwielmotor wat en doet het achterwiel iets meer werk. Dreigt het voorwiel grip te verliezen, dan zal de software de voorwielmotor onmiddellijk minder vermogen geven.
Design en afwerking
Schijn bedriegt, luidt het gezegde, en dat is perfect van toepassing op de Ellio. Met zijn kleine 20 inch wielen en compacte frame doet de Ellio eerder denken aan een tamme plooifiets dan aan een snelle speed pedelec. Het komt me op een wat spottende blik van een wielertoerist te staan wanneer we samen wachten voor een rood stoplicht.
Centraal in het frame zit een enorme accu met een capaciteit van 1.150 Wh. Je kan deze accu via de meegeleverde adapter laden terwijl ze in de fiets zit. Als er geen stopcontact in de buurt is, kan je de batterij ook uitnemen en elders opladen. Een bijna lege batterij opladen tot 80% duurt ongeveer 6 uur, en reken op 7,5 uur om ze tot 100% te laden.
Verder is de Ellio uitgerust met spatborden, een bagagedrager (draagvermogen 25 kg), een voorlicht (dimlicht en verstraler) en een achterlicht met geïntegreerd remlicht. In plaats van een fietsbel heeft hij een luide claxon: op zich goed voor de veiligheid, maar hou er rekening mee dat andere fietsers behoorlijk kunnen schrikken als je die toeter op een fietspad laat weergalmen.
Ellio: ondersteuning
De Ellio heeft zoals gezegd heel wat unieke technologie aan boord. Dat verklaart meteen waarom de bediening anders verloopt dan bij andere speed pedelecs. Je kan de trapondersteuning instellen in vier niveaus (1 tot 4) – tot daar zijn we op vertrouwd terrein.
De Ellio heeft echter geen traditionele naaf- of derailleurversnelling, maar een elektronische continu variabele transmissie (e-CVT). In plaats van hoger of lager te schakelen, stel je via de schakelaar aan de linkerhandgreep de gewenste trapfrequentie in: tussen 50 en 90 omwentelingen per minuut (in stapjes van 5). Het enige wat je zelf moet doen, is de gewenste trapfrequentie aanhouden; de slimme electronica in de Ellio doet de rest om de ondersteuning daaraan aan te passen. Als je bij tegenwind en bergop te zwaar moet trappen om de pedalen vlot rond te krijgen, verhoog je de trapfrequentie in plaats van terug te schakelen. Het is even wennen, maar eenmaal je weet wat je ideale frequentie is, werkt het heel natuurlijk.
Naast de mate van ondersteuning en de trapfrequentie is er nog een derde factor die het rijgedrag van de Ellio bepaalt. Via het menu kan je de ‘dynamiek’ instellen. Dit bepaalt hoe snel de Ellio reageert op variaties in de kracht die je zelf op de pedalen zet. In dynamiek 4 zal de fiets direct reageren; zodra je kracht zet op de pedalen, schiet de Ellio uit de startblokken. Maar omdat je bij het trappen nooit constant kracht zet (de kracht neemt altijd een beetje af op het einde van een pedaaltrap), zal de Ellio met deze instelling wat schokkerig rijden. Met de dynamiek ingesteld op 1 of 2 vlakt de Ellio de variaties in kracht uit, zodat je vloeiender maar wel wat langzamer accelereert.
Rijgedrag
Toen ik met de dynamiek op 2 reed, was de wielertoerist die me zo schamper aankeek inderdaad sneller weg zodra het licht op groen sprong. Maar eenmaal de Ellio op topsnelheid kwam, stak ik hem vlot voorbij en was hij al gauw nog maar een stip in de achteruitkijkspiegel. Welke instelling voor dynamiek je kiest, hangt deels af van je persoonlijke voorkeur en deels van je dagelijkse traject: ik kan me voorstellen dat wie vaak moet stoppen en weer optrekken een iets dynamischer gedrag verkiest dan wie vooral op lange, rechte stukken fietsostrade moet zijn.
Nog een bijzonderheid is dat de Ellio niet zomaar kan vertrekken als je de fiets opstart. De e-CVT staan dan namelijk nog in stand P (Park). Voor je kan vertrekken, moet je op een knopje duwen om de fiets in stand D (Drive) te zetten. Als je meer dan 7 seconden stilstaat, gaat de Ellio automatisch weer in P. Wil je dat voorkomen, bijvoorbeeld wanneer je voor een rood licht staat, volstaat het om de rem aangetrokken te houden.
Nog uniek bij een e-bike: de Ellio beschikt over cruise control. Dat heeft twee vooordelen. Als je op een fietssnelweg 45 km/u rijdt, dan zal de Ellio ervoor zorgen dat je steeds voldoende ondersteuning krijgt om die snelheid aan te houden (zolang je blijft trappen – het blijft een fiets, geen elektrische scooter). De cruise control werkt ook als snelheidsbegrenzer, wat helpt om je aan snelheidsbeperkingen te houden. In de Leuvense binnenstad stelde ik de cruise control in zodra ik 30 km/u fietste. De Ellio gaat dan niet sneller, hoe hard je ook trapt.
Rijcomfort van de Ellio
Hoewel de Ellio een klein frame heeft, zit je dankzij de lange zadelbuis even hoog als op een gewone fiets. Mijn testfiets is uitgerust met een hoog stuur, zodat ik bij het rijden rechtop kan zitten en een goed overzicht behoud over de weg. (Er bestaat ook een versie met een lager, wat naar voren gericht stuur, voor een meer sportieve rijhouding.)
Ik had mijn bedenkingen bij de kleine wielen, maar ten onrechte. Door de kleinere wielen ligt ook het zwaartepunt lager, en dat komt de stabiliteit alleen maar ten goede. In combinatie met de slimme AWD stuurt de Ellio probleemloos door de bochten. Een minpunt is dat je met de kleine wielen sneller oneffenheden in het wegdek zal voelen. De Ellio heeft wel een verende zadelpen maar geen verende vork – kasseiwegen zou ik dan ook zoveel mogelijk vermijden.
Rijbereik
Als je de Ellio met volledig geladen accu opstart, geeft het display een bereik van 49 km aan. Dat is een héél conservatieve inschatting. In ideale omstandigheden heb je met een volle lading een theoretisch bereik van 80 km. Maar zoals bij elke elektrische fiets hangt het effectieve bereik ook af van je rijstijl, je snelheid en het terrein. Ik haalde in de praktijk ongeveer 60 km op relatief vlak terrein, met een derde stadsverkeer en twee derde fietssnelwegen. Dat zal voor de meeste woon-werkverplaatsingen voldoende zijn, en dat is exact waar de Ellio voor bedoeld is. Zelfs als je op 50 km van je werk woont, heb je op een werkdag genoeg tijd om de batterij weer op te laden voor de terugrit.
Vertrek echter nooit met een bijna lege batterij: doordat de Ellio zo vol slimme snufjes zit, heeft hij altijd stroom nodig. Als de accu helemaal leeg is, rijdt hij gewoon niet meer. Het is dus niet zoals bij een gewone e-bike, die je zuiver met spierkracht ook nog wel vooruit krijgt. De Ellio waarschuwt je zodra het bereik onder 7 km zakt, zodat je tijd hebt om het dichtstbijzijnde stopcontact op te zoeken of een vriendelijke wegenwachter van Touring te bellen - je hebt toch al een Touring Bike fietsbijstandsverzekering?
Remmen
De hydraulische schijfremmen zijn erg krachtig en remmen de snelle fiets meteen af. Als je kan anticiperen op een stop, kan je ook de terugtraprem op de motor gebruiken. De Ellio vertraagt dan geleidelijk, en laadt intussen de batterij (een beetje) op.
Ondanks het hoge vermogen van de motoren is de Ellio erg stil. Dat is niet altijd een voordeel, want andere weggebruikers die jou zien aankomen op iets wat er als een plooifietsje uitziet, hebben de neiging je snelheid te onderschatten. Dat leidde een keer tot een gevaarlijke situatie, toen een peloton wielertoeristen dat op een jaagpad uit de andere richting kwam, oordeelde dat ze voldoende tijd hadden om met z’n allen een tragere fietser voorbij te steken. Ze hadden duidelijk niet gedacht dat ik 45 km/u reed. De krachtige remmen kwamen goed van pas. Moraal van het verhaal: net als alle speed pedelec-rijders moeten Ellio-bestuurders extra alert zijn voor voetgangers en tragere fietsers en anticiperen op mogelijk gevaarlijke situaties.
Conclusie
De Ellio is een technologisch geavanceerde speed pedelec met unieke eigenschappen zoals all wheel drive, elektronische versnellingen en cruise control. Het mooie is dat je daar als gebruiker niet over hoeft na te denken. De slimme software stuurt het nodige vermogen naar de wielen en regelt de versnellingen. Het enige wat jij moet doen, is heel even wennen aan de afwijkende bediening, en daarna gewoon trappen, sturen en op het verkeer letten. Ondanks de kleine wielen rij je op goede ondergrond zeer comfortabel. Het bereik volstaat voor woon-werkverkeer. Daar is deze speed pedelec dan ook voor bedoeld, niet om een hele dag te cruisen.
De Ellio Elite die ik testte kost 6.495 euro, wat vergelijkbaar is met de betere speed pedelecs van andere merken. Er is ook een goedkopere Ellio Essential die begrensd is tot 25 km/u, maar voor die prijs zijn er gewone e-bikes met een groter bereik te vinden.
Technische fiche Ellio
- Motor: 2 x 400 W, middenmotor + voorwielmotor, vier ondersteuningsniveaus, walk assist
- Batterij: 1.150 Wh, verwijderbaar met sleutel
- Opladen: 80% in 6 uur, 100% in 7,5 uur
- Autonomie: fabrikant: 80 km; praktijktest > 60 km
- Rijwielgedeelte: aluminium frame, 20" wielen, continu variabele transmisssie, elektrisch gestuurde hydraulische schijfremmen voor en achter
- Gewicht: 38 kg
- Prijs: € 6.495
- Verkoopkanaal: showroom in Korbeek-Lo en onafhankelijke verkooppunten
- Testritten te boeken bij Ellio
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels