Image
Fietsen huren in België
7 september 2015
Deelfietsen hebben steeds meer succes. Wij geven een overzicht van de belangrijkste aanbieders in België. Je komt ook te weten hoe je precies te werk moet gaan om snel een fiets te ontlenen.

Villo! Brussel

Villo! is het fietsverhuurprogramma van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het telt meer dan 5.000 fietsen die je kan ontlenen in een van de 360 Villo! stations.

Net als Velo in Antwerpen werkt Villo! met een dagpas (1,60 euro) of weekpas (7,65 euro) enerzijds, en jaarabonnementen (32,6 euro, of 31,60 euro voor wie een Mobib kaart heeft) anderzijds. Een dag- of weekpas kan je aan een van de terminals met kaartlezer betalen met een bank- of kredietkaart. Je kan meermaals per dag een fiets ontlenen. Als je de fiets binnen 30 minuten weer inlevert is de rit gratis; voor langere ritten betaal je extra.

Bij Villo! kan het gebeuren dat in een bepaald station geen fietsen meer beschikbaar zijn omdat ze allemaal ontleend werden. Medewerkers van Villo! rijden met een vrachtwagen rond om fietsen te herverdelen over de staanplaatsen. Als er in het station waar je je fiets wil inleveren geen vrije plaatsen meer zijn, krijg je 15 minuten gratis huurtijd om naar een station in de buurt te trappen.

www.villo.be

Image
villo

Velo Antwerpen

In Antwerpen heet het systeem van deelfietsen Velo. Op meer dan 150 plaatsen in de stad en op Linkeroever vind je automatische stallingsstations die zelden verder dan 300 meter van elkaar liggen. Om Velo te gebruiken, heb je een dagpas (3,80 euro), een weekpas (9 euro) of een jaarkaart (37 euro) nodig. Wegens het grote succes is er een wachtlijst voor jaarkaarten, maar dag- en weekpassen zijn nog vlot verkrijgbaar. Het makkelijkste is als je de nodige formaliteiten op voorhand afhandelt, zodat je aan het Velo-station alleen de code van je pas moet ingeven om een fiets te ontlenen.

Net als bij Villo! zijn de eerste 30 minuten van elke rit gratis, wat Velo perfect maakt voor korte verplaatsingen. Gebruik je hem langer dan 30 minuten, dan betaal je extra. Je mag een fiets maximaal 4 uur aaneensluitend gebruiken. Overschrijd je deze limiet driemaal, dan wordt je dag- of weekpas of jaarkaart geblokkeerd.

Een nadeel aan Velo is dat de stallingsstations op populaire locaties zeer veel gebruikt worden. Arriveer je net na de ochtendspits aan het Centraal Station, dan moet je al geluk hebben om er een fiets te vinden. Omgekeerd zijn sommige stations om vijf uur 's avonds volledig vol, zodat je je fiets bij een nabijgelegen station moet inleveren. Je krijgt hiervoor wel 15 minuten gratis huurtijd, maar je houdt er best rekening mee als je een trein moet halen.

www.velo-antwerpen.be

Image
Fietsen Antwerpen

Li Bia Velo Namen

De Waalse hoofdstad Namen heeft een eigen systeem van huurfietsen onder de naam Li Bia Velo ('Le beau vélo' in het lokale dialect). Het systeem telt 240 fietsen verdeeld over 24 stations en is vergelijkbaar met Villo! in Brussel. Je kan een ticket aankopen voor een dag (1 euro) of week (3 euro) - bijzonder goedkoop dus. Een jaarabonnement kost 30 euro per jaar. Ook hier is het eerste halfuur dat je een fiets gebruikt gratis, met een oplopende kost voor langere huurtijden.

www.libiavelo.be

Image
Fietsen Namen

Blue-bike

De Blue-bike huurfietsen vind je in of in de buurt van treinstations. Er zijn momenteel 44 treinstations in België met zo'n Blue-bike verhuurpunt. Om een fiets te gebruiken, moet je eerst lid worden (10 euro per jaar) zodat je een chipkaart met persoonlijke code krijgt. Daarmee kan je aan een van de Blue-bike automaten een fiets ontlenen.

Het standaardtarief bedraagt 3 euro per 24 uur, ongeacht hoe lang je de fiets die dag gebruikt. Dat maakt Blue-bike erg interessant voor langere verplaatsingen of als je de fiets een hele dag wil gebruiken. In vijftien Vlaamse steden en gemeenten wordt Blue-bike bovendien gesubsidieerd, waardoor je slechts één euro per dag betaalt. Een nadeel is dat je de fiets best inlevert in het treinstation waar je hem ontleend hebt, want anders betaal je een forse toeslag van 10 euro plus 2 euro per kilometer.

www.blue-bike.be

Image
Blue bike

Maison des Cyclistes

In vier Waalse steden bestaat er een 'Maison des Cyclistes' dat initiatieven bundelt om de fiets te promoten. Ze zijn te vinden in de treinstations van Luik Guillemins, Bergen, Namen en Ottignies en worden uitgebaat door de vereniging Pro Velo.

Je kan er terecht voor de Blue-bike verhuurfietsen, maar ze bieden ook andere verhuurformules op korte en lange termijn van diverse soorten fietsen waaronder ook vouwfietsen en elektrische fietsen. 

www.maisonsdescyclistes.be

Toeristische fietsenverhuurders

Op heel wat toeristische bestemmingen kun je fietsen huren bij fietsverhuurcentra en fietshandels. De fietsverhuur aan de kust is het bekendste voorbeeld, maar je vindt ze overal. Via de Fietsroute-website krijg je een mooi overzicht per regio.

www.fietsroute.org/Fietsen_Huren.php

Tip om gratis te fietsen

Bij Velo, Villo! en Li Bia Velo is het eerste half uur dat je de fiets gebruikt gratis. Huur je een fiets voor een langere periode, dan begint de teller te lopen.

Maar niets belet je om een fiets binnen dan eerste halfuur in te leveren bij een van de stations, vijf minuten te wachten, en dan weer een fiets te ontlenen. Zodra elke afzonderlijke ontlening niet langer dan 30 minuten duurt, betaal je niets extra.

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?