Image

Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.

Elektrische fietsen vinden hun weg naar een diverser publiek. Ook sportievelingen op racefietsen, gravelbikes en mountainbikes gaan overstag. Dat lijkt vreemd, maar onze test van de Origine Help verklaart een en ander.

De merknaam Origine doet wellicht geen belletje rinkelen. Dat is niet zo verwonderlijk, want het Noord-Franse merk is amper 10 jaar oud. Maar in die tijd is het wel uitgegroeid van een initiatief van drie vennoten tot een volwaardige fabrikant van mountainbikes, racefietsen en gravelfietsen. In de 7.500 vierkante meter grote fabriek werken ondertussen zo’n 100 mensen.

Origine Help elektrische fiets
Copyright: Johannes Vande Voorde


Je vindt de Origine-fietsen echter niet bij de fietshandelaar om de hoek. Geen winkelier of distributeur als tussenpersoon; de klant bestelt zijn fiets rechtstreeks bij de fabrikant. Meer nog: de klant beslist zelf hoe die fiets er moet uitzien aan de hand van een gebruiksvriendelijke configurator op de website van Origine.

Nu kan dat best overweldigend klinken als je je niet thuis voelt in de wereld van groepsets, framematen of ander fietsjargon. Maar het geheel is zo gebruiksvriendelijk opgebouwd dat ook een leek zich makkelijk door de stappen van het bestelproces loodst.

Origine configurator


Elke bestelling wordt trouwens via mail of telefonisch door een medewerker opgevolgd, zodat maten en specificaties nog eens worden gecheckt. Dat was bij ons niet nodig, aangezien onze testfiets kant-en-klaar aan huis werd geleverd: de Origine Help gravelbike.


Vermomde elektrische fiets

De Origine Help leek ons een interessant testmodel omdat hij twee populaire fietstypes verenigt: de gravelbike en de elektrische fiets. Wat zo typisch is voor de eerste categorie, die het midden houdt tussen mountainbikes en racefietsen, kan je lezen in onze koopgids gravelbikes.

De elektrische fiets is als categorie ondertussen genoegzaam bekend, maar in de vorm van een sportieve racefiets of gravelbike komen ze nog niet zo gek veel voor. Vaak omdat de gebruiker van zo’n sportieve fiets niet geassocieerd wil worden met een elektrische fiets.

Ze willen niet gezien worden met een fiets waarvan de schuine onderbuis op springen staat omdat er een knoert van een batterij in verstopt zit. En ze zien liever ook geen zwart motorblokje onder de trapas bengelen.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Niets van dat op deze Origine Help. Je moet twee keer kijken vooraleer je door hebt dat er een elektrische fiets voor je staat. De accu zit wel degelijk verstopt in de schuine onderbuis, maar is compact en daardoor beperkt tot 250 Wh.

Origine Help achterwielmotor
Copyright: Johannes Vande Voorde


De motor zit in de naaf van het achterwiel, verscholen tussen de tandwielcassette en de schijfrem. Alleen de aan-uitknop op de bovenbuis verraadt dat het hier wel degelijk om een elektrische fiets gaat.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Origine Help ondersteunt natuurlijk

Het verschil met een klassieke elektrische fiets is echter niet enkel optisch. Ook de vorm van ondersteuning verschilt. De Origine Help maakt gebruik van een Mahle X20-motor die je niet kan vergelijken met motoren van bijvoorbeeld Bosch of Bafang.

Zo weegt de X20-motor inclusief de bijhorende batterij en elektronica amper 3,2 kg. Een klassieke middenmotor met bijhorende batterij zet al snel een veelvoud daarvan op de weegschaal. Daarnaast levert de Mahle X20-motor ook ‘slechts’ 55 Nm (Newtonmeter) aan koppel of trekkracht aan het achterwiel. Bij de krachtigere Bosch-middenmotoren bijvoorbeeld is dat 85 Nm.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Het gevolg is dat je op de Origine Help wel degelijk dat spreekwoordelijke duwtje in de rug krijgt, maar dan in een natuurlijke vorm. De ondersteuning komt geleidelijk op gang als je vertrekt, en bouwt weer geleidelijk af een keer je de 25 km/u hebt overschreden. De ondersteuning is ook afhankelijk van de kracht die je zelf op de pedalen zet. En dat draagt allemaal bij tot een erg natuurlijk rijgevoel.

Nog belangrijker dan het lage gewicht van de motor is de afwezigheid van weerstand als je de motor niet gebruikt of als je sneller gaat dan 25 km/u. Bij klassieke elektrische fietsen ervaar je flink wat weerstand bij een uitgeschakelde motor. Dat ondervonden we niet bij de Origine Help.


Gravelbike voor meer avontuur

Voor we de Origine Help gravelbike in bruikleen kregen, stelden we ons wel eens de vraag voor wie zo’n sportieve elektrische fiets bedoeld is. Bij elektrische mountainbikes zien we meteen een doelpubliek voor ogen. Maar voor elektrische racefietsen en gravelbikes?

Of toch. Sportieve fietsers die te maken krijgen met een knieblessure bijvoorbeeld. Die krijgen vaak het advies om te blijven fietsen, maar moeten zware inspanningen vermijden. Dan is zo’n ondersteuning welgekomen als het plots bergop gaat of als de wind tegenzit.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Hetzelfde geldt voor sportieve fietsers die niet meer meekunnen met de rest van de groep. Ook in dat geval kan zo’n ondersteuning ervoor zorgen dat je na een bocht sneller aansluiting hebt met de groep, of dat je niet achterop raakt tijdens een klim.

Dat waren de bedenkingen die we hadden voor onze test. Maar nadat we enkele weken in het zadel van de Orgine Help hadden vertoefd, zagen we een veel grotere doelgroep: elke sportieve fietser die meer of verder wil fietsen én daar ook meer wil van genieten.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Wij gingen tijdens onze testweken immers spontaan vaker fietsen, langer ook en vooral op meer uitdagend terrein. Onbekende fietsroutes verkennen? Check! De gebaande paden verlaten? Check! Een stuk van Luik-Bastenaken-Luik afhaspelen? Check! Met die motor in het achterwiel halen we het wel, ook al is onze eigen batterij zo goed als leeg.


Extra kilometers uit een drinkbus

Over lege batterijen gesproken. Hoe ver geraak je met die standaard 250 Wh accu in de onderbuis? Zoals altijd hangt dat af van een reeks factoren. Het terrein bijvoorbeeld, de buitentemperatuur en je eigen gewicht, maar vooral de mate waarin je ondersteuning vraagt aan je elektrische fiets.

Origine Help bediening
Copyright: Johannes Vande Voorde


Dat doe je door op één knop te drukken die zich bevindt op de bovenbuis. Daarmee zet je de ondersteuning aan en schakel je tussen de drie verschillende standen voor ondersteuning. De ledlichtjes verkleuren daarbij van groen (eco) naar oranje, paars (turbo) en wit (motor uitgeschakeld). Druk je nog een keer, dan gaat die weer naar groen enzoverder. Dat klinkt omslachtig, maar eigenlijk is het eenvoudig en in gebruik best handig omdat je het blindelings kan bedienen.

Het aantal streepjes dat oplicht in de verschillende kleurtjes geeft ook een indicatie van de resterende batterijcapaciteit. Hoe meer streepjes, hoe verder je nog geraakt. Rij je in turbomodus en blijkt de batterij stilaan leeg te geraken, dan schakelt de Origine Help automatisch over naar eco.

Wij reden doorgaans in ecomodus en konden daar vlotjes ondersteunde ritten tot 85 km mee afhaspelen zonder ook maar in de buurt te komen van een lege batterij. Wil je een accurater zicht hebben op de resterende autonomie, dan bestel je best het Mahle-display erbij. Bijkomend voordeel: je kan je Origine Help gravelbike dan ook verbinden met de Mahle-app om zelf de mate van ondersteuning bij te sturen.

Ook handig: als je de autonomie van je Origine Help wil opvoeren, kan je een tweede accu (185 Wh) bestellen in de vorm van een drinkbus. Die stop je in de drinkbushouder aan de zitbuis en verbind je met een kabeltje aan de oplaadpoort die zich net onder de drinkbushouder bevindt.

Belangrijk aandachtspunt met betrekking tot de standaard batterij in de onderbuis: die is niet uitneembaar. Je zal deze gravelbike dus moeten stallen op een plaats waar je hem kan opladen.


Gravelbike gericht op comfort

De Origine Help is naast een elektrische fiets in de eerste plaats ook een aangename gravelbike. Het aluminium frame heeft een geometrie die gericht is op comfort. Lees: je zit meer rechtop dan op een racefiets of gravelbike die vooral mikt op snelheid.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Ook de dikke 40 mm Schwalbe-gravelbanden dragen bij tot een comfortabel rijgevoel. Vooral op echte grindpaden komen ze bijzonder goed uit de verf. Ze sturen natuurlijk in en geven een vertrouwd gevoel, ook op strookjes asfalt. Daar lopen ze uiteraard iets stroever dan klassieke racefietsbanden, maar de carbonwielen op onze testfiets maken dit gedeeltelijk goed.

Rij je met deze gravelbike tussen collega-fietsers op een gewone racefiets, dan zal je een aardig tandje moeten bijsteken als de snelheid boven de 25 km/u gaat. Zet je dan gewoon in het wiel van je maten en het komt wel goed. Een keer het bergop gaat of de wind tegenblaast, kan je je weer op de kop van de groep zetten.


Veelzijdig en origineel

Onze testfiets was uitgerust met een Shimano GRX600-groepset met twee voorbladen. In principe zou je ook kunnen kiezen voor een enkel voorblad omdat de elektrische motor je ondersteunt, maar wij stelden het iets grotere bereik met kleine tussenstapjes van deze groepset toch op prijs.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Weet echter dat je in de configurator helemaal zelf bepaalt welke groepset je kiest, welke wielen, welk zadel, welk stuur enzovoort. Het frame en de voorvork zijn ook voorzien van een hele resem bevestigingspunten voor accessoires zoals drinkbushouders, spatborden en bagagedragers voor- en achteraan. Handig voor als je de Origine Help wil gebruiken voor woon-werkverkeer. Vergeet in dat geval ook de verlichting met naafdynamo niet aan te vinken.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Heb je bikepacking-weekendjes op je bucketlist staan, dan bestel je ook een set bijhorende fietstassen. En zo personaliseer je een Origine Help gravelbike helemaal naar wens.

Voor onderhoud en herstellingen kan je overigens terecht bij een reeks fiets-servicepunten die je op de website van Origine vindt, en natuurlijk bij Touring Fietsonderhoud als die dienst actief is in jouw gemeente. Het Franse merk gebruikt enkel kwalitatieve onderdelen van merken die gekend en ingeburgerd zijn bij fietsherstellers. Het Origine-frame geniet een levenslange garantie op productiefouten. Garantiezaken worden rechtstreeks door de fabrikant afgehandeld. Je kan het allemaal nalezen in de uitgebreide Origine FAQ-lijst.


Conclusie

Klassieke elektrische fietsen vinden al langer hun weg naar een breder publiek. Zowel jongeren als pendelaars zien er de voordelen van in en kiezen bewust voor een fiets die wat ondersteuning biedt.

Nu we enkele weken met de Origine Help gravelbike op stap zijn geweest, snappen we waarom ook sportieve fietsers bewust kiezen voor een racefiets of gravelbike met trapondersteuning. Die extra duw in de rug komt immers niet enkel van pas als je wil bijven fietsen bij een aanslepende blessure of een minder goede conditie.

Origine Help
Copyright: Johannes Vande Voorde


Ook als getrainde fietser beleef je meer lol op een sportieve fiets met ondersteuning. Niet alleen omdat je vaker en verder gaat fietsen, maar je geniet ook meer van elke kilometer die je op het zadel doorbrengt.

Het feit dat je bij Origine zo’n elektrische fiets helemaal naar eigen smaak kan configureren, maakt het verhaal alleen maar mooier. Of dat mooi verhaal ook binnen ieders budget valt, is weer een andere zaak. De prijs van ons testmodel bedroeg € 4.677, wat erg billijk is als je rekening houdt met de configuratie (GRX 600-groepset, carbon wielen, elektrische ondersteuning). Er is echter al een Origine Help vanaf € 3.608 . Ontdek hem op de website van Origine en configureer ‘m helemaal naar jouw smaak.

Origine Help
Copyright: Johannes Vande Voorde


Check ook onze andere fiets- en e-biketests op onze website.