Image
ecohabs santa marta - reistrends
Vakantiegangers gaan steeds vaker op zoek naar minder conventionele reisformules en –ervaringen. Dit zijn de huidige trends.

Dit jaar toch maar eens iets anders proberen? Dit zijn de huidige reistrends en misschien kunnen ze jou motiveren om het dit jaar over een andere boeg te gooien.

Kortere verre reizen

Steeds meer Belgen trekken niet langer twee, drie of zelfs meer weken uit om naar verre bestemmingen te reizen. Sterker nog, zelfs citytrips naar grootsteden in Azië, de V.S. en Zuid-Amerika zijn geen uitzonderingen meer. De klassieke vakanties van ’14 dagen’ worden steeds vaker gereduceerd tot 10 à 12 dagen om de beschikbare vakantiedagen optimaal te benutten.

Steeds vaker weg

Als verre reizen in tijd worden ingekort, dan blijven er vakantiedagen over voor andere trips. Steeds meer Belgen gaan volgens een recente studie van Touring over reizen meer dan 3 keer per jaar op reis in het buitenland.

Businessclass steeds aantrekkelijker

Opvallende trend: luchtvaartmaatschappijen bieden steeds vaker relatief betaalbare tarieven aan voor zitjes in de meer luxueuze businessclass. Daarmee willen ze vakantiegangers verleiden die ver vliegen maar slechts een paar dagen (citytrip) of een tiental dagen op vakantie gaan. Die passagiers willen namelijk uitgerust op hun bestemming aankomen maar ook weer fit thuiskomen om meteen weer aan het werk te gaan.

De smartphone als reisgenoot

Reizigers gebruiken hun smartphone steeds vaker voor het plannen van reizen maar er zijn ook steeds meer apps beschikbaar die tijdens het reizen zelf bijzonder nuttig blijken te zijn. Het vinden van gratis wifi bijvoorbeeld, het boeken van restaurants, het omrekenen naar de lokale valuta, vertalen van menu’s op restaurants, het delen van de rekening als je in gezelschap op reis gaat, enzovoorts.

Wellness: terug van weggeweest

Stress versus zen. Wellnessweekends leken even van de radar verdwenen, maar volgens booking.com boeken zoeken reizigers steeds vaker hotels met een ruim aanbod aan ontspanningsfaciliteiten. Een heerlijke massage op een tropisch strand, verlokkelijk niet?

‘Bleisure:’ business én pleasure

Zakelijke reizen hoeven niet saai en stressvol te zijn. Steeds vaker wordt er tijd gemaakt voor ontspanning. Het fenomeen heeft zelfs een naam: bleisure, de samentrekking van business en pleasure.

Ecotoerisme

Verantwoord reizen is niet nieuw maar het aanbod wordt steeds groter. Denk daarbij aan verblijven in zogeheten ecohotels, hotels die er alles aan doen om ‘groene’ vakantiegangers niet met een schuldgevoel op te zadelen.

Multi-generatie

Vakantie met de kinderen, de ouders én grootouders. Denk aan de vele voordelen: de kinderen die worden opgevangen door de grootouders, de kinderen die verlost zijn van hun ouders, de ouders die tijd kunnen maken voor elkaar, etc. Voornamelijk vakantieparken spelen op deze trend in.

Terrorisme bepaalt onze bestemming

Uit onze jaarlijkse ‘vakantiebarometer’ blijkt dat de Belg in hoge mate rekening houdt met terrorisme op de vakantiebestemming. Ruim 17% van de ondervraagden geeft aan potentieel gevaarlijke bestemmingen te mijden. Bij twijfel over de actuele veiligheidstoestand op jouw vakantebestemming, kun je advies inwinnen op de website ‘Reisadviezen’ van het FOD Buitenlandse Zaken.


Auteurs: Bart De Landtsheer & Chris Aelbrecht

Deel deze inhoud