Image
Kia Nero
Dankzij zijn stroomlijn en zijn lage gewicht verbruikt de Kia e-Niro erg weinig. En dus is hij klaar voor een rondreis van 1.500 kilometer naar Zwitserland.


Op twee dagen tijd even heen en terug naar Lausanne rijden (1.500 km) met een 100% elektrische wagen is natuurlijk niet waarvoor dergelijke auto's in de praktijk bedoeld zijn. Toch wilden we met deze uitdaging een van de beste wagens in zijn categorie eens goed aan de tand voelen. De Kia e-Niro mocht zijn borst dus nat maken.


Kia e-Niro
De gekozen laadstations zorgen voor een serieus prijsverschil.


Kia behoort tot de grote Koreaanse groep Hyundai-Kia en is van een kleine speler uitgegroeid tot een merk dat vandaag op elektrisch vlak de concurrentie het nakijken geeft. De 100% elektrische e-Niro is geen nieuw model. De SUV is immers al bijna twee jaar op de Belgische wegen te bewonderen.

Toen we echter een gezinswagen moesten kiezen voor een fotomoment in Zwitserland (met als uitdaging dat die 100% elektrisch moest zijn), hebben we niet lang getwijfeld. Met zijn batterij van 64 kW (er bestaat ook een instapper met een batterij van 39 kW), is de e-Niro volgens de recente WLTP-norm in theorie goed voor een rijbereik van 455 kilometer.


Naar Zwitserland met de e-Niro: de essentie

We wisten vooraf uiteraard dat we het officiële rijbereik wellicht niet zouden halen op een traject met hoofdzakelijk snelwegkilometers. Met een gemiddeld verbruik tussen 18 en 20 kWh waren we echter verzekerd van minstens 300 km zonder te stoppen. Uiteindelijk hebben we op onze heenrit van in totaal 650 km twee keer aan de snellader gehangen, plus een extra laadbeurt om voldoende over te hebben op onze bestemming. Reken dus op anderhalf uur extra in vergelijking met een normale rit in een wagen met verbrandingsmotor. Lang niet slecht!

snellader
Een snellader geeft je op iets meer dan 30 minuten 80% van je batterijcapaciteit.

De e-Niro heeft een vrij laag verbruik, doordat hij aerodynamisch gelijnd is (in tegenstelling tot veel SUV's) en niet al te veel weegt. Bovendien was dit voor een 100% elektrische wagen geen alledaags traject. In de praktijk heeft de Kia aangetoond dat zijn ruime interieur en zijn koffer van 450 liter meer dan volstaan om eropuit te trekken met heel het gezin. Ook liefhebbers van een meer dynamische rijstijl mogen op beide oren slapen. De e-Niro beschikt in deze uitvoering namelijk over 204 pk, en dat merk je duidelijk aan zijn prestaties!


Frisjes buiten, wat het rijbereik van onze Kia beïnvloedt!

Om 8.20 uur 's ochtends geven we het startschot. Onze batterijen zijn volgeladen en het interieur is voorverwarmd terwijl de wagen 's nachts aan het laden was, om ons rijbereik zo hoog mogelijk te houden. Net als airco vraagt verwarming immers heel wat energie. Ons instrumentenbord geeft ons een rijbereik van 390 km. Meer niet, want buiten is het ijskoud.

Op de gps zien we dat we in totaal 650 kilometer moeten afleggen en dus voorzien we twee stops om bij te laden. Tijdens ons avontuur nemen we een aantal voorzorgsmaatregelen. Zo willen we wat anticiperen door ons rijgedrag aan te passen, ons verbruik in de gaten te houden en voldoende te stoppen, zodat we onderweg zeker niet stilvallen.


Snelwegen: nefast voor je rijbereik

Voor het begin van onze rit rijden we via Couvin naar de Franse grens en vandaar richting Reims. Zo vermijden we een omweg via de snelweg, wat veel energie zou vergen. Op die manier ligt ons verbruik het laagst. We passen een paar slimme tips toe om zuinig te rijden (meer daarover in een volgend artikel) en halen zo een gemiddelde van 15 kWh, zonder daarom te slabakken. Op die manier kan je aan boord van deze Kia e-Niro in theorie een afstand van meer dan 450 km afleggen. Met die methode naar Lausanne rijden is echter niet meteen efficiënt!

Tijd dus om de snelweg te nemen richting Reims, waardoor ons verbruik toeneemt tot 22 kWh. We blijven echter rustig en anticiperend rijden, en houden onze snelheid tussen 110 en 120 km/u. Bovendien zetten we de cruise control uit, zodat we zeker niet in slaap vallen. Alert blijven is de boodschap! Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, want in de buurt van Reims (na 180 km) missen we onze afslag! Hierdoor moeten we helaas 50 km omrijden. We hadden namelijk voorzien om te snelladen langs de snelweg om onze timing te respecteren.


Elektriciteit duurder dan super 98!

Terwijl de wagen oplaadt, eten we iets, en een uurtje later vertrekken we richting Dijon. Onze volgende stop is voorzien aan een snellader van Ionity. En dat blijkt niet de goedkoopste keuze! Ja, je kan er je batterijen snel weer bijladen (30 minuten voor 80%), maar de kosten zijn op het randje van schandalig. We hadden het hier trouwens al over in ons dossier over laadpalen.

Tot januari 2020 lag de prijs vast: € 8 voor een volledige laadbeurt, wat heel redelijk was. Ondertussen is dat echter veranderd naar 0,79 euro per kilowattuur (kWh). Voor onze laadbeurt komt dat neer op een totaal van bijna 80 euro. Daarmee kan je een Porsche Cayenne benzine voltanken en vervolgens meer dan 500 km afleggen. Ter vergelijking: aan andere laadpalen langs de snelweg, op parkings enzovoort zal je nooit meer dan € 15 à 20 betalen voor dezelfde hoeveelheid energie. Tenzij je kan profiteren van een speciaal tarief, raden we je dan ook af om hier te laden!


20% langzamer

De Zwitserse grens komt in zicht en we zetten koers richting het Meer van Genève, waar we rond 20 uur aankomen. De wagen geeft aan dat ons rijbereik nog 90 km bedraagt. In totaal hebben we een kleine twaalf uur over deze rit gedaan, met twee pauzes van telkens een uur. En natuurlijk ook een uur doordat we onze afslag misten in de buurt van Reims.

Zonder die nutteloze omweg schatten we dat we ongeveer anderhalf uur meer tijd nodig gehad hebben in vergelijking met dezelfde rit in een wagen met diesel- of benzinemotor. Je zou dezelfde afstand dan immers met één volle tank kunnen afleggen, zeker als je rijdt zoals wij gedaan hebben met de e-Niro. Aan jou om te oordelen of je die vertraging aanvaardbaar vindt of niet.

Kia e-Niro
We hadden geluk, want alle oplaadpunten op onze route waren vrij en ... operationeel.
Wat lang niet altijd het geval is.


Met 70 km/u loopt alles perfect in de Kia e-Niro

Eenmaal ter plaatse genieten we volop van de mooie landschappen in de buurt van Lausanne en het Meer van Genève om onze foto's te maken. We leggen die dag ongeveer 100 km af en kijk: deze keer zakt ons rijbereik maar met nauwelijks 40 km!

Oké, we hebben niet sneller gereden dan 70 km/u, maar een belangrijke factor is ook het systeem voor energierecuperatie telkens als we remmen of het gaspedaal loslaten. Die 'motorrem' kan je bovendien afstellen met behulp van paddles aan het stuur. Het duurt even voor je het gewoon bent om zo te rijden, maar uiteindelijk wordt het bijna een spel. En het levert je heel wat extra kilometers op. Voor onze terugkeer kiezen we de volgende dag een iets ander traject, maar ons verbruik is nagenoeg identiek.

Als je je batterij wil sparen tijdens lange ritten vermijd je beter om voortdurend 130 (in Frankrijk, 120 bij ons) te rijden, ook op vlakke wegen. Dan verbruik je immers het meest en zie je je rijbereik zienderogen zakken. Doe je het toch, dan zal je onderweg een derde stop moeten inlassen. Maar iedereen reist op zijn manier!

Kia e-Niro
Hetzelfde traject duurt anderhalf uur (of 20%) langer dan met een verbrandingsmotor.
Iedereen moet voor zichzelf beslissen of hij dat acceptabel vindt.


Technische fiche Kia e-Niro

  • Motor: elektrisch; 204 pk – 395 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling
  • L/b/h (mm): 4.375/1.805/1.560
  • Leeggewicht (kg): 1.791
  • Koffervolume (l): 451 - 1405
  • Batterijen (kWh): 64
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 14,3
  • CO2-uitstoot (g/km): 0
  • Gem. elektrisch rijbereik: 300 tot 450
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,4
  • Topsnelheid (km/u): 174
  • Prijs (€): 42.940 (basis)
  • BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0

Troeven

  • Prima rijbereik
  • Algemeen comfort / geluiddemping
  • Binnenruimte / koffer / aangenaam in dagelijkse praktijk
  • Correcte prijs voor een performant 100% elektrisch model

Minpunten

  • Prijsverschil vergeleken met versies met verbrandingsmotor
  • Rijbereik bij hoge snelheid op snelweg
  • Enkele afwerkingsdetails (kunststoffen)
  • Weinig flexibel optiebeleid (enkel packs)

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.