Image
Mobiliteit: de ideeën van enkele grote steden

Dit jaar zullen in België veel wegwerkzaamheden plaatsvinden. Oplossingen voor het mobiliteitsprobleem worden dus steeds dringender, vooral in Brussel. Hoe pakken andere grote steden dit probleem aan? Mobiliteit in Europa: een korte rondreis.

Antwerpen zet in op een vlottere doorstroming

We moeten niet eens zo ver zoeken om initiatieven rond duurzame mobiliteit te vinden. Antwerpen steunt bijvoorbeeld allerlei projecten onder het motto "Slim naar Antwerpen":

  • Cloudbike is een systeem voor fietsdelen dat het Velo-aanbod in het stadscentrum aanvult.
  • jobruil.be is een online platform waar mensen met dezelfde functie maar een andere werkgever met elkaar van baan kunnen ruilen om dichter bij huis te werken en dus minder kilometers te maken.
  • Mellowcabs zijn compacte elektrische voertuigen waarmee pendelaars vanuit strategische plaatsen de eerste of laatste kilometers naar hun bestemming kunnen afleggen.
  • Taxistop biedt allerlei diensten aan, waaronder autodelen.
  • Bike2Go geeft bedrijven de mogelijkheid om hun werknemers elektrische fietsen ter beschikking te stellen.

Kopenhagen, Europese fietsstad bij uitstek

Met bijna 265.700 fietsen en 454 km aan fietspaden is Kopenhagen uitgegroeid tot de Europese fietsstad bij uitstek. De stad besteedt al 40 jaar speciale aandacht aan dit vervoermiddel. Vandaag gaan 56% van de studenten en werknemers met de fiets naar het werk of de school. Het stalen ros is hier zo ingeburgerd dat zelfs toeristen ermee rondrijden. Het gebeurt vaak dat zij meteen na aankomst liever een fiets dan een auto huren. De stad doet er bovendien alles aan om de veiligheid van de fietsers te waarborgen. Zo zijn de fietspaden bijvoorbeeld in een felblauwe kleur geschilderd. En dat werkt: Kopenhagen is een van de Europese steden met het laagste aantal verkeersongevallen en dat cijfer blijft jaar na jaar dalen.

Subsidies voor milieubewuste burgers

Enkele landen zoals Frankrijk en Zwitserland geven subsidies aan mensen die kiezen voor ecologische vervoermiddelen. In Frankrijk bedraagt die steun minstens € 200 bij aankoop van een elektrische fiets. In Zwitserland mag de stad Gland dan wel voormalig formule 1-piloot Michaël Schumacher tot haar inwoners rekenen, ze geeft toch 20% korting op een abonnement op het openbaar vervoer en 80% korting op een abonnement voor PubliBike (aanbod voor fietsdelen zoals Villo in Brussel).

Natuurlijk leveren nog andere steden inspanningen om de verkeersdruk te verlichten. Zo hebben verschillende steden in de Verenigde Staten het openbaar vervoer deels gratis gemaakt. In sommige Franse gemeenten zijn die diensten zelfs volledig gratis.

Deel deze inhoud