Ga je mee op avontuur met een Land Rover Defender?
Heb je een originele locatie voor een verblijf in gedachten, maar zoek je nog een dak boven je hoofd? Huur dan eens een Land Rover Defender, mét daktenten en kampeergerei. Avontuur verzekerd!
In onze reeks Origineel Verblijf belanden we meestal op een unieke locatie. Dit keer kan je die locatie zelf kiezen. Ver weg, ergens in een godvergeten uithoek van Europa, of dichtbij in de Kempense bossen bijvoorbeeld. Het is de manier waarop we verblijven die het origineel maakt.
We gaan immers op stap met een Land Rover Defender met daktenten en kampeergerei. Toegegeven, dat lijkt in eerste instantie op een uitstap met een camperbus of motorhome, maar schijn bedriegt. De Land Rover Defender ademt een en al avontuur, en dat is niet toevallig.
Een streepje geschiedenis
We nemen je even mee naar de oorsprong van de Land Rover Defender: net na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het Britse automerk Rover een terreinwagen naar het voorbeeld van de Willys Jeep. De oorspronkelijke doelgroep: landbouwers, plattelandsbewoners en vaklui die een voertuig nodig hadden dat elke terrein kon berijden én eenvoudig te herstellen was.
En dat zijn ook de eigenschappen waar avonturiers en ontdekkingsreizigers in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw naar op zoek waren. In geen tijd kreeg de Land Rover (toen nog onder de naam Series 1, 2 en 3) een status van avontuurlijk ontdekkingsvoertuig. En daar profiteert het merk nog altijd van, tot op de dag van vandaag. De Land Rover Defender, zoals hij sinds de jaren 80 genoemd wordt, is bij outdoorliefhebbers en avonturiers nog steeds erg geliefd.
Net omdat hij letterlijk op elk terrein inzetbaar is en - althans in theorie - ook met eenvoudige middelen hersteld kan worden als er iets mis gaat. Nu zijn wij niet van plan om in panne te vallen, maar het idee dat je zonder aarzelen onbetreden paden kan verkennen, spreekt op zijn minst tot de verbeelding.
Dat verklaart ook waarom de eigenaars van deze Land Rover Defender het voertuig oorspronkelijk kochten: ze hadden er eerder kennis mee gemaakt tijdens een rondreis in IJsland. Het gevoel van absolute vrijheid, kiezen waar en hoe je een zonsondergang ziet, welke mensen je ontmoet, dat wilden ze ook hier kunnen herhalen.
En dus kwam er een Land Rover Defender in huis. Van zodra die uitgerust was met de nodige kampeermiddelen werd die niet enkel voor eigen gebruik ingezet, maar ook te huur gesteld onder het motto ‘Avontuur te huur’. En daarmee was Cempen geboren.
Op pad met de Land Rover Defender
De firmanaam Cempen is een stevige knipoog naar de locatie waar je de avontuurlijke kampeerwagen moet oppikken: in de Kempen, meer bepaald in de stad Geel. Daar kregen wij de sleutels overhandigd, en een paar woordjes uitleg. “We leggen bewust niet te veel uit, maar laten de reizigers ook zelf de rij- en kampeerbeleving ontdekken. Dat maakt deel uit van het avontuur. En soms ook van de relatietest”, lacht Dominik, een van de bezielers van Cempen.
Van bij de eerste meters op de parking wordt duidelijk dat een Land Rover Defender zich anders laat besturen dan alle andere auto’s. Ontkoppelen en remmen gebeurt met een stevige voet, schakelen vraagt een precieze hand. Een druk op het gaspedaal laat de motor romig accelereren en de turbo fluitend aanslaan.
Let wel: rijden met een Land Rover Defender is verplicht onthaasten. Het is de bedoeling dat je je tijd neemt. Land Rover-eigenaars spreken van “As slow as you can, as fast as you need” als ze over zwaar terrein rijden. Een sticker die je wel eens op dit soort wagens ziet, vermeldt “You can go fast, I can go anywhere”.
Om maar te zeggen: je kan er elke uithoek van Europa mee ontdekken, maar je moet er tijd voor maken. Wij bleven dicht bij huis en gingen op zoek naar een leuke kampeerplek in de Kempen.
Daktentenfestival
We vonden een mooie open plek met geel zand, pal in het midden van een bos. Ideaal om onze Land Rover Defender te parkeren op een zo goed als vlakke ondergrond. Aan de bestuurderszijde rolden we eerst de zijluifel uit. De zon draaide immers overuren en om de handleiding van de daktenten door te nemen, hadden we toch graag een portie schaduw.
Die handleiding is eigenhandig door de mensen van Cempen gemaakt. Met duidelijke instructies én foto’s voor elke stap die gezet moet worden om de daktenten instapklaar te maken. Handig.
Het opstellen van de daktenten verliep dan ook erg vlot. We zetten ons op het meegeleverde trapladdertje en haalden de hoezen van de daktenten. Aan elke daktent is een laddertje vastgemaakt. Dat trokken we naar beneden om de tent automatisch te ontvouwen. Vervolgens monteerden we nog enkele metalen boogjes en koordjes om de zeilen strak te spannen. En klaar was Kees.
Slapen op de Land Rover Defender
In de tenten zelf liggen schuimmatrassen die moeten zorgen voor een comfortabele nachtrust. Elke tent is ruim genoeg voor twee volwassen personen. Uiteraard zijn ze niet geluidsdicht. Wat als voordeel heeft dat je ‘s ochtends door de vogeltjes gewekt wordt. En als nadeel dat je ‘s nachts mogelijk wakker kan worden van ongewenst lawaai.
Dat is uiteraard een verschil met slaapplaatsen in een buscamper of motorhome. En als we nog een verschil mogen aanstippen: de Land Rover Defender beschik ook niet over een wc of douche.
Dus ofwel kies je voor een kampeerplaats met sanitaire voorzieningen. Ofwel neem je een mobiel toiletje mee en was je je ‘s ochtends aan een riviertje of met een kleine eigen watervoorraad. We zijn immers op avontuur, toch?
Kokkerellen
Een keer de daktenten geïnstalleerd, konden we werk maken van de andere inrichting. Cempen voorziet een ruime picknicktafel en vijf stoeltjes. Geen licht en plooibaar kampeergerief, maar degelijk en zwaar outdoormateriaal. Het duurde even vooraleer we doorhadden hoe we die precies moesten ontvouwen, maar een keer opgesteld was het heerlijk genieten van de omgeving.
Ook keukenprinsen zullen de kwaliteit van het meegeleverde materiaal appreciëren. Zo is er een ruime koelbox en een degelijk tweepits gasvuur voorzien. Ook potten en pannen zijn er genoeg, evenals bestek en borden voor vijf personen. We hebben ons niet gewaagd aan de voorbereiding van een vijfgangenmaaltijd, maar een heerlijk bord spaghetti op tafel toveren moet kunnen.
Goed om te weten: naast al het meegeleverde kampeergerief is er in de kofferbak van de Land Rover Defender ook nog plaats voor de boodschappen die je onderweg doet. Let wel: als je met vier of vijf personen op stap zou gaan, dan geef je je reisgenoten best mee dat ze hun bagage moeten beperken. Anders loopt die kofferbak wél vol vooraleer je boodschappen hebt gedaan.
Avontuur is te huur en betaalbaar
In principe is wildkamperen in België niet toegestaan, in tegenstelling tot Scandinavië bijvoorbeeld. Een kampeerplaats kost echter geen handenvol geld, en dat kan je eigenlijk ook zeggen van de huurformules van Cempen.
Zo huur je de Land Rover Defender waar wij mee op pad gingen al voor 135 euro per dag, met een minimum van 2 tot 5 nachten al naargelang het seizoen. Daarmee heb je uiteraard niet alleen voor vier personen een dak boven je hoofd geregeld, maar ook vervoer. Een tweepersoonsversie met één daktent is ook te huur, voor 125 euro per dag.
Beide Land Rover Defenders hebben trouwens een naam: Geraldine en Gusta. En ze worden op een heerlijk authentieke manier omschreven op de website van Cempen (enkel in het Nederlands).
Dus als je wil proeven van avontuur en graag eens zou rijden met zo’n authentieke Land Rover Defender, dichtbij of ver weg, breng dan zeker een virtueel bezoekje aan de website Cempen. Van harte aanbevolen.
Nog meer ideeën nodig voor een origineel verblijf? Kijk eens hier.
Meest recente artikelen
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
Skoda Kodiaq 2024, de Tsjechische SUV wordt hybride
Achter het stuur voelt de Skoda Kodiaq veilig en comfortabel aan. Hij ziet eruit als een enorme SUV, maar laat zich rijden als een compacte sedan.
Mercedes CLE 2024, een cabrio als een Zwitsers zakmes
Cabrio's worden alsmaar zeldzamer. Maar bij de volhouders springt Mercedes er duidelijk uit, met een bijzonder coherent aanbod.
Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?
De nieuwe Citroën C3 neemt het historische uitgangspunt van de eerbiedwaardige 2PK over. Op het menu: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs.
Dacia Spring 2024, vroegtijdige esthetische chirurgie
La nouvelle Dacia Spring affiche une belle allure ! Les détails soignés font la différence, au point que la petite roumaine est métamorphosée.
Renault Captur 2024, een nieuwe look voor meer karakter
De Renault Captur heeft dezelfde moderne familie-uitstraling als de andere recente modellen van het merk. Maar de verlichting is origineel.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste motorfietsen
Zoek je informatie over een bepaald model van motor? Vind hier een overzicht van motortesten uit Touring Magazine.