Parijs zonder auto

19/09/2018

Door Erik Derycke

Zondag 16 september was het niet in alleen in heel wat Belgische steden autoloze zondag – ook Parijs deed mee. Onze reporter ging een kijkje nemen.

Onze eerste indruk als we om 11u – het officiële beginuur van de autoloze zondag – uit het metrostation Concorde stappen, is dat Parijs eerder autoluw dan autoloos is. Heel wat soorten voertuigen mogen nog wel rijden: taxi’s, bussen en autocars, evenals hulpdiensten, verhuiswagens en wagens voor aangepast personenvervoer. De politie is massaal op de been om vergunningen te controleren.
Niettemin is er duidelijk minder verkeer dan op een gewone zondag. Dat bevestigt Ludovic, een fietskoerier van Uber Eats: “Vandaag rijdt er maar een tiende van het normale aantal auto’s. Goed voor ons, want zo kunnen wij sneller leveren.”

 

Journées du Patrimoine

De autoloze zondag valt samen met de Journées du Patrimoine waarop heel wat Franse monumenten hun deuren open zetten.
Samen met het prachtige zomerweer zorgt dat ervoor dat duizenden toeristen en Parijzenaars de straten van de stad vullen – te voet, op de fiets of met een andere ‘zachte’ vervoersvorm.

 

Vlak voor het Hôtel de Ville ligt een deel van de straat opgebroken. Een bord kondigt aan dat hier weldra een fietspad komt. Burgemeester Anne Hildalgo wil immers meer Parijzenaars op de fiets krijgen, en daarom verdubbelt Parijs het aantal fietspaden tegen 2020.
Een goede zaak, vindt een club wielertoeristen uit de Franse Ardennen. “We hebben onze auto’s in de banlieu geparkeerd en verkennen de stad nu met de fiets. Parijs is ideaal fietsterrein, en je ziet veel meer van de stad dan met de auto of de metro.”

 

Veel toeristen rijden rond op een van de Vélib-deelfietsen. In januari van dit jaar nam een nieuwe uitbater het Vélib-systeem over, en er waren heel wat kinderziektes met de nieuwe fietsen en de aangepaste standplaatsen. Zelf kon ik probleemloos een fiets ontlenen en weer terugzetten, maar een reisgenoot had meer problemen.

 

De laatste jaren zijn er in Parijs heel wat aanbieders van free-floating deelvoertuigen bijgekomen. Deze hebben geen vaste standplaatsen; je gebruikt een app om er een te vinden en te huren.
Op de Place de la Concorde vind ik vier van dergelijke voertuigen en libre-service broederlijk naast elkaar: een Mobike fiets, een elektrische bromfiets van Coup en de laatste nieuwigheid: twee elektrische steps van Lime en van Bird (die laatste is sinds deze week ook in Brussel actief).

 

Lang leve de elektrische step!

Zo’n trottinette électrique wil ik wel eens uitproberen. Ik installeer de app van Lime, registreer me en voeg krediet toe aan mijn account. Om de step te huren moet ik alleen een QR-code scannen. De app weet dat het mijn eerste rit is en toont daarom veiligheidsinstructies. En dan ben ik weg: ik trap de step op gang en duw dan op een hendel om de elektrische motor van 250 watt te activeren. Dat gaat supervlot, en voor ik het weet glij ik aan 25 km/u over het fietspad langs de Seine-kaaien.
Zodra ik de Champs Elysées oprij, is het rijcomfort echter veel minder; de kleine wielen van de Lime daveren over de straatstenen. Toch wat vaart minderen. Aan de Arc de Triomphe stap ik af en laat de step gewoon achter. Op zoek gaan naar een standplaats, zoals bij Vélib, is niet nodig.

 

Aan het Trocadéro bezoek ik infostands over nieuwe vormen van mobiliteit: elektrische fietsen, elektrische steps, elektrische eenwielers…
Volgens Jacques, een van de standhouders, zijn dit de voertuigen van de toekomst. “Te veel auto’s maken een stad onleefbaar. Voor verplaatsingen binnen de stad zijn deze schone voertuigen veel beter, en ze nemen veel minder plaats in dan een auto.”

 

Een derde minder stikstofdioxide

De dag nadien meldt het stadsbestuur van Parijs dat er tijdens autoloze zondag een derde minder stikstofdioxide werd gemeten dan op een normale zondag.
Meteen wordt ook aangekondigd dat voortaan het centrum (eerste tot en met vierde arrondissement) elke eerste zondag van de maand verkeersvrij zal zijn. Parijzenaars kunnen er beter aan wennen; als het van Anne Hidalgo afhangt, wordt autoloos het nieuwe normaal.

 

free-floating
Vier ‘’ deelsystemen broederlijk naast elkaar op de Place de la Concorde.

 

 

elektrische step
De elektrische step van Lime haalt probleemloos 25 km/u.

 

 

wielertoeristen
Op een breed fietspad langs de Seine.

 

 

Vélib
Het Vélib’-systeem van huurfietsen kende begin dit jaar heel wat problemen.

 

 


Parijs investeert in nieuwe fietspaden.

 

 


Deze komen Parijs met de fiets verkennen.

 

 


Een elektrische step van Lime en eentje van Bird. Die laatste is sinds deze week ook in Brussel actief.

 

 


Toeristen op een Velib’-fiets op de Champs Elysées.

 

 


Voetgangers en andere zachte vervoersmiddelen palmen in de Champs Elysées in.

 

 


Een ongewoon zicht: geen auto’s rond de Arc de Triomphe, wél een tandem.

 

 


Aan het Trocadéro kregen Parijzenaars informatie over nieuwe transportvormen.

Erik Derycke

Erik Derycke

Van vele markten thuis, maakt Erik Derycke ons deskundig wegwijs in stedelijke mobiliteit en urbanisatie, technologie en digitale fotografie.

Ook door Erik Derycke: Alcoholtesters getest: ze blazen ernaast | Fietsverlichting: van levensbelang | Limburg, paradijs voor tweewielers | Je auto als slimme assistent | I-mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen | Meer info...