Image
Paris / Parijs met step
19 september 2018

Zondag 16 september was het niet in alleen in heel wat Belgische steden autoloze zondag – ook Parijs deed mee. Onze reporter ging een kijkje nemen.

Onze eerste indruk als we om 11u – het officiële beginuur van de autoloze zondag – uit het metrostation Concorde stappen, is dat Parijs eerder autoluw dan autoloos is. Heel wat soorten voertuigen mogen nog wel rijden: taxi’s, bussen en autocars, evenals hulpdiensten, verhuiswagens en wagens voor aangepast personenvervoer. De politie is massaal op de been om vergunningen te controleren.
Niettemin is er duidelijk minder verkeer dan op een gewone zondag. Dat bevestigt Ludovic, een fietskoerier van Uber Eats: “Vandaag rijdt er maar een tiende van het normale aantal auto’s. Goed voor ons, want zo kunnen wij sneller leveren.”

Journées du Patrimoine

De autoloze zondag valt samen met de Journées du Patrimoine waarop heel wat Franse monumenten hun deuren open zetten.
Samen met het prachtige zomerweer zorgt dat ervoor dat duizenden toeristen en Parijzenaars de straten van de stad vullen – te voet, op de fiets of met een andere ‘zachte’ vervoersvorm.

Vlak voor het Hôtel de Ville ligt een deel van de straat opgebroken. Een bord kondigt aan dat hier weldra een fietspad komt. Burgemeester Anne Hildalgo wil immers meer Parijzenaars op de fiets krijgen, en daarom verdubbelt Parijs het aantal fietspaden tegen 2020.
Een goede zaak, vindt een club wielertoeristen uit de Franse Ardennen. “We hebben onze auto’s in de banlieu geparkeerd en verkennen de stad nu met de fiets. Parijs is ideaal fietsterrein, en je ziet veel meer van de stad dan met de auto of de metro.”

Veel toeristen rijden rond op een van de Vélib-deelfietsen. In januari van dit jaar nam een nieuwe uitbater het Vélib-systeem over, en er waren heel wat kinderziektes met de nieuwe fietsen en de aangepaste standplaatsen. Zelf kon ik probleemloos een fiets ontlenen en weer terugzetten, maar een reisgenoot had meer problemen.

De laatste jaren zijn er in Parijs heel wat aanbieders van free-floating deelvoertuigen bijgekomen. Deze hebben geen vaste standplaatsen; je gebruikt een app om er een te vinden en te huren.
Op de Place de la Concorde vind ik vier van dergelijke voertuigen en libre-service broederlijk naast elkaar: een Mobike fiets, een elektrische bromfiets van Coup en de laatste nieuwigheid: twee elektrische steps van Lime en van Bird (die laatste is sinds deze week ook in Brussel actief).

Lang leve de elektrische step!

Zo’n trottinette électrique wil ik wel eens uitproberen. Ik installeer de app van Lime, registreer me en voeg krediet toe aan mijn account. Om de step te huren moet ik alleen een QR-code scannen. De app weet dat het mijn eerste rit is en toont daarom veiligheidsinstructies. En dan ben ik weg: ik trap de step op gang en duw dan op een hendel om de elektrische motor van 250 watt te activeren. Dat gaat supervlot, en voor ik het weet glij ik aan 25 km/u over het fietspad langs de Seine-kaaien.
Zodra ik de Champs Elysées oprij, is het rijcomfort echter veel minder; de kleine wielen van de Lime daveren over de straatstenen. Toch wat vaart minderen. Aan de Arc de Triomphe stap ik af en laat de step gewoon achter. Op zoek gaan naar een standplaats, zoals bij Vélib, is niet nodig.

Aan het Trocadéro bezoek ik infostands over nieuwe vormen van mobiliteit: elektrische fietsen, elektrische steps, elektrische eenwielers…
Volgens Jacques, een van de standhouders, zijn dit de voertuigen van de toekomst. “Te veel auto’s maken een stad onleefbaar. Voor verplaatsingen binnen de stad zijn deze schone voertuigen veel beter, en ze nemen veel minder plaats in dan een auto.”

Een derde minder stikstofdioxide

De dag nadien meldt het stadsbestuur van Parijs dat er tijdens autoloze zondag een derde minder stikstofdioxide werd gemeten dan op een normale zondag.
Meteen wordt ook aangekondigd dat voortaan het centrum (eerste tot en met vierde arrondissement) elke eerste zondag van de maand verkeersvrij zal zijn. Parijzenaars kunnen er beter aan wennen; als het van Anne Hidalgo afhangt, wordt autoloos het nieuwe normaal.

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?