Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.
Gravelbikes gaan als zoete broodjes over de toonbank. Ze bieden dan ook heel wat gebruiksmogelijkheden. Fietsmerk Koga bewijst met de Colmaro Extreme dat dergelijke fietsen ook nog best betaalbaar kunnen zijn. Een test.
Dat gravelbikes meer zijn dan een modeverschijnsel, bewijzen de verkoopcijfers van deze categorie fietsen. Volgens sectorfederatie Traxio waren gravelbikes de sterkste stijgers in het segment van de sportieve fietsen in 2022. Hoe ze het midden houden tussen racefietsen en mountainbikes, kon je al lezen in onze koopgids van gravelbikes.
Dat er binnen de categorie van gravelbikes ook nog variatie mogelijk is, bewijst fietsmerk Koga met de Colmaro-familie. Naast de hier geteste Koga Colmaro Extreme is er namelijk ook een Colmaro Allroad, een Colmaro Allroad Ltd (beide meer gefocust op snelle ritten) en een Colmaro Sports (met z’n recht stuur eerder gericht op comfort).
Wij kregen de Koga Colmaro Extreme enkele weken in bruikleen en schotelden hem een gevarieerd parcours voor de wielen: echte offroadritten door de Kempische bossen, woon-werkverkeer van en naar Brussel en vakantietochtjes langs de Atlantische kust. En of de fiets op elk terrein zijn mannetje kon staan!
Koga Colmaro Extreme in detail
Koga maakt gebruikt van het beproefde aluminium als framemateriaal. De lasnaden zijn mooi afgewerkt, de buizen hebben bevestigingspunten voor drinkbushouders en andere accessoires. Ook de carbon voorvork is voorzien van bevestigingspunten en kan dus uitgerust worden met een drager voor tassen. Ons testexemplaar was achteraan uitgerust met een bagagedrager, een erg nuttig accessoire zou al snel blijken.
Wat meteen opvalt aan de Koga Colmaro Extreme is de dikte van de banden. Maar liefst 47 mm breed zijn de WTB Venture rubbers met gekleurde flank, die trouwens wondermooi past bij de oranje letters op het diepblauwe metallic frame. Die extra brede rubbers zijn mogelijk omdat deze Colmaro gebruik maakt van kleinere 650b-wielen. Met standaard 700c-wielen zou de maximale bandbreedte een centimeter kleiner zijn.
Het voordeel van die brede banden situeert zich op twee vlakken: ze bijten zich met het profiel beter vast in erg zachte of natte ondergrond én ze bieden meer veercomfort. Vooral als je de bandendruk een tikje verlaagt, laat de Koga Colmaro Extreme zich erg comfortabel rijden.
Stuur en groepset
Ook opvallend is de welving in het stuur, die de shifters iets naar beneden en relatief ver naar voor brengt. In combinatie met de relatief lange stuurpen resulteert dat in een voorovergebogen houding. Daarom zetten we onze handen ook regelmatig in het midden op het stuur om wat meer rechtop te zitten. De montage van een kortere stuurpen kan uiteraard ook soelaas brengen als je liever niet ‘diep’ op de fiets zit.
De Shimano GRX-groepset maakt gebruik van een dubbel blad vooraan, wat betekent dat de 2 x 11 versnellingen niet te ver uit elkaar liggen en je altijd wel een ideale cadans kan vinden tijdens je ritten. De remmen tenslotte zijn eveneens van Shimano: de GRX-600-set wordt hydraulisch bediend en staat garant voor kracht en doseerbaarheid.
Rijgedrag Koga Colmaro Extreme
Van bij de eerste offroadkilometers in de Kempische bossen wordt duidelijk dat deze Koga mikt op rijcomfort en stabiliteit. Boomwortels worden weggefilterd door de dikke banden en in mul zand houdt de Colmaro Extreme zich zelfzeker aan het gekozen spoor.
Tijdens tussensprintjes op tussenliggende asfaltstrookjes merk je wel dat de fiets niet flitsend reageert op pedaalkracht. Daar zit het iets hogere gewicht - nu ja, 10,8 kg is natuurlijk ook weer niet zo zwaar - uiteraard voor iets tussen, samen met de hogere rolweerstand van de dikke banden.
Daar heb je uiteraard geen last van als je bijvoorbeeld woon-werkverkeer voor de wielen van deze gravelbike schuift. Dan komt dat rijcomfort goed van pas. En die bagagedrager! Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt: onze laptop paste immers perfect in de Ortlieb-fietstassen die we in een handomdraai aan de bagegedrager monteerden. Weg rugzak, eindelijk!
De ideale reisgezel
Diezelfde setup gebruikten we ook tijdens een reis langs de Atlantische kust. Aan echte bikepacking hebben we ons niet gewaagd, omdat we ‘s avonds terugkeerden naar onze verblijfplaats. Maar een picknick of wat extra kledij meenemen is met zo’n bagagedrager uiteraard geen enkel probleem.
En voor avonturiers die wél met tent, pak en zak willen reizen met de Koga Colmaro Extreme: dat is dankij de vele bevestigingspunten op het frame en de voorvork perfect mogelijk. Hou er wel rekening mee dat het totaalgewicht van je fiets dan aardig de hoogte in schiet. Goed om te weten is dat het aluminium frame stevig genoeg is om die last te dragen en dat de 2 x 11 versnellingen je ook echt ‘licht’ laten trappen als het even wat steiler bergop gaat.
Wat ons betreft, lijkt de Koga Colmaro Extreme dan ook in de eerste plaats een ideale sportieve reisfiets waarmee je overal geraakt, ongeacht het terrein. Koga maakt gebruik van gekende, vlot verkrijgbare onderdelen en stopt kabels niet onbereikbaar weg in het frame, zodat de fiets onderweg makkelijk te herstellen valt, mocht er zich toch enig onheil voordoen.
Betaalbare no-nonsense
Toegegeven, er zijn reisfietsen die nog beter beantwoorden aan de wensen van de langeafstandfietser. En er zijn ook gravelbikes die sneller over bospaden en singletracks sjezen. Maar we hebben zelden zo’n geslaagd compromis gevonden in één fiets.
De Koga Colmaro Extreme is wat ons betreft een no-nonsense gravelbike die voor meer dan één doel inzetbaar is. Met een richtprijs van 2.399 euro is hij bovendien erg correct geprijsd, rekening houdend met de kwaliteit van de gebruikte componenten. Het zou ons dan ook niet verbazen dat deze Koga hoog in de hitlijst van best verkopende gravelbikes staat.
Check ook onze andere fiets- en e-biketests op onze website.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels