Image
Touring pleit ervoor om het beleid inzake snelheidsbeperkingen en zones van 30 km/u geloofwaardiger te maken.

De laatste tijd is er veel te doen rond het invoeren van zogenaamde zones 30 in onze grote steden. Touring is zeker voorstander van zones 30, maar dan wel op locaties waar ze nodig zijn. Dat vraagt uiteraard om een woordje uitleg.

Brussel zones 30
De invoering van zones 30 in Brussel.

Voor alle duidelijkheid: Touring was indertijd de grote pleitbezorger voor het creëren van zones 30 aan onze scholen. Simpelweg omdat een lagere snelheid daar zinvol is en volledig gerechtvaardigd. Maar het is belangrijk om bij het vaststellen van een maximumsnelheid kritisch naar de functie van de weg, het wegbeeld en de inrichting te kijken.

Op hoofdwegen en verbindingswegen moeten bijvoorbeeld alsnog limieten van 50 of 70 km/u gelden. Anders haal je de geloofwaardigheid van het snelheidsbeleid onderuit. Met het risico het vertrouwen van automobilisten te verliezen.

zones 30 rond scholen
Zones 30 rond scholen zijn volledig gerechtvaardigd.

Sommige bestuurders overtreden de snelheidsbeperkingen op plaatsen waar dat het meest gerechtvaardigd is. Zo is het op z’n zachtst gezegd bedenkelijk dat er een limiet van pakweg 50 km/u wordt ingevoerd op een weg met 2x2 rijstroken en een middenberm, wanneer daar geen bebouwde kom is en weinig of geen gemengd verkeer.

Daarnaast zien we in ons land voorbeelden waar dan weer wel 70 km/u toegelaten wordt, terwijl het om een weg gaat zonder middenberm en met één rijstrook in elke richting, met veel bebouwing én gemengd verkeer en zonder afgescheiden fietspad.

Ook dat verdient een herevaluatie: zou het daar niet veiliger zijn om de snelheid naar 50 km/u te brengen? Het is uiteraard moeilijk om te vergelijken met andere landen of met buitenlandse steden. Elk land is immers verschillend qua infrastructuur en verkeersdrukte, en er spelen ook tal van andere factoren.

Maar toch dit: in de Scandinavische landen past men vaak de zogeheten ‘85-regel’ toe. Wat concreet betekent dat men de snelheidslimiet bepaalt op basis van de snelheid van 85% van de bestuurders.

De meeste mensen passen immers hun snelheid aan de situatie aan, met als resultaat dat veel minder chauffeurs een overtreding begaan. Touring pleit dan ook resoluut om de snelheidslimieten flexibel te maken en aan te passen aan de omstandigheden, zoals plaats, tijd, weer en verkeersdrukte.

het verkeer in Brussel
Intelligente verkeersstromen in onze hoofdstad.

De technische middelen voor zo’n dynamisch systeem zijn beslist niet nieuw! Al wil dit uiteraard niet zeggen dat we een vrijgeleide mogen geven aan snelheidsduivels. Controle en handhaving blijven zeer hard nodig. Trajectcontroles kunnen hier een belangrijke rol spelen, want ze komen bij de weggebruiker over als eerlijker dan een vaste of mobiele flitspaal.

Anderzijds kunnen verlaagde snelheidslimieten ook afgedwongen worden door snelheidsremmers en andere inrichtingsmaatregelen. Zolang ze maar geen files veroorzaken waar er voordien geen waren.