Image
De 100% elektrische Audi Q4 e-tron wordt wellicht een bestseller bij Audi. Hij is niet alleen praktischer, maar ook betaalbaarder dan zijn grote broers.


Audi plaatst een nieuwe versnelling in de elektrificatie van zijn modellen en brengt op enkele maanden tijd een tweede 100% elektrische wagen op de markt. De Q4 e-tron is voor de Duitse constructeur van groot belang, omdat hij moet zorgen voor een snellere energietransitie bij Audi.


Audi Q4 e-tron
Een karaktervol design!


De essentie

Met een lengte van 4,59 meter zit de Audi Q4 e-tron in het drukbezette segment van de compacte SUV’s. Het is ook de eerste Audi die gebaseerd is op het MEB-platform dat speciaal door de VW-groep voor zijn elektrische auto’s ontwikkeld werd. Het platform kan de batterijpakketten (met een nettocapaciteit van 51,5 of 76,6 kWh) netjes in de vloer herbergen zonder passagiersruimte in te palmen. Met deze configuratie is het mogelijk om binnenin veel plaats te creëren zowel voor de inzittenden als voor hun bagage, met een koffervolumome van 520 liter en zelfs 535 liter voor de Sportback-versie (zonder neergeklapte achterbank).

Deze Q4 wordt van bij de start aangeboden in twee koetswerkvarianten: de Sportback heeft een wat sportiever profiel, zoals zijn naam al aangeeft. Met zijn 150 kW/204 pk zit de hier geteste 40 e-tron in het midden van het gamma tussen de 35 e-tron met 125 kW/170 pk en de 50 e-tron met twee elektromotoren en 220 kW/299 pk. Onze versie toonde zich op de weg vrij dynamisch, wat typisch is voor elektrische wagens met hun koppelrijke motoren. Bovendien claimt de 40 e-tron een rijbereik van 520 km, wat veelbelovend klinkt.


Het segment

Omdat SUV’s goed zijn voor 40% van de totale autoverkoop in Europa, focussen de constructeurs natuurlijk op dat segment om de elektrificatie van hun wagenpark door te zetten. Kijk maar even naar de nieuwigheden die zich de afgelopen zes maanden hebben aangediend in autoland. Naast de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV (op technisch vlak volle neven van deze Q4 e-tron) rekenen we daar ook de BMW iX3 (in afwachting van de iX die op het einde van het jaar zijn opwachting maakt), de Mercedes EQA en nog een paar andere concurrenten bij. En binnenkort mogen we daar nog de Tesla Model Y aan toevoegen, die voor een extra boost in de verkoopcijfers zou moeten zorgen.


Audi
Een drukbezet segment, met tal van modellen uit de VW-stal.


Wat er verandert

De Audi Q4 e-tron maakt gebruik van het nieuwe MEB-platform dat door de Volkswagen Groep speciaal voor EV’s ontwikkeld werd. De platte batterijen zijn weggewerkt in de vloer en bevinden zich tussen de voor- en achterwielen. Daardoor ontstaat veel ruimte binnenin. Er is ook een sportievere koetswerkvariant (de Sportback) met een daklijn en achterklep die meer aflopen, waardoor de auto een dynamischere uitstraling krijgt.


Design

Voor de Audi Q4 wordt dezelfde designtaal gebruikt als voor de meest recente Audi-modellen. De grote radiatorgrille is nog altijd prominent aanwezig, maar speelt hier slechts een stilistische rol. Een elektrische auto heeft immers veel minder koeling nodig dan een wagen met verbrandingsmotor. Het geheel ziet er fors en gespierd uit en achteraan valt vooral de doorlopende lichtstrip op. Audi biedt bij de lancering twee Edition One-versies aan: een grijze met velgen in mat brons en een lichtblauwe.


Audi Q4 e-tron
De Audi Q4 e-tron toen hij als concept werd voorgesteld.


Binnenin

De lange wielbasis en de korte motorkap beloven een ruim interieur. Dit geldt voor alle inzittenden en met name voor de passagiers achterin die over royaal veel knieruimte beschikken. Maar ook voor de bagage, want het koffervolume bedraagt 520 liter voor de gewone Q4 en zelfs 535 liter voor de Sportback-versie. Klap de achterbank naar beneden, en je krijgt 1.490 liter bagageruimte (of 1.460 voor de Sportback).

Aan boord is de sfeer chic en technologisch, een traditie bij Audi. We zijn blij dat Audi (in tegenstelling tot de VW ID.4 en de Skoda Enyaq iV) niet geprobeerd heeft om zijn instrumentenbord zo minimalistisch mogelijk te maken, wat de facto leidt tot een wat gekunstelde ergonomie. Deze e-tron behoudt dus een paar fysieke knoppen, en dat is wel zo praktisch voor het bedienen van de klimaatregeling.

Het nieuwe designstuur beschikt voortaan over touchpads, maar blijft wel praktisch in gebruik. De Virtual Cockpit toont de chauffeur alle nodige informatie op een personaliseerbaar scherm van 10,25 inch. Centraal is er nog een aanraakscherm van 10,1 inch voor het infotainmentsysteem. Als optie is een scherm van 11,6 inch beschikbaar (eind dit jaar). Zoals gewoonlijk bij Audi zijn de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit onberispelijk. Meer nog: afhankelijk van de gekozen interieurstijl zijn de stoelbekleding en de inlegplaatjes gemaakt van gerecycleerde PET-flessen. De zitting van de stoelen is echter aan de harde kant …



Uitrusting

Het uitrustingsniveau van de instapversie Attraction is redelijk, met standaard het MMI-multimediasysteem met 10,1-inchscherm, licht- en regensensoren, automatische klimaatregeling en parkeersensoren achteraan. Wat veiligheid betreft, zijn een automatische noodrem en een rijstrookassistent standaard.

Alle noodzakelijke voorzieningen zijn dus wel degelijk aanwezig. Maar wie van alle premiumgoodies wil genieten, is genoodzaakt om een hoger afwerkingsniveau te kiezen en/of de (lange) optielijst door te nemen. Dan kan je beschikken over de meest recente technologische snufjes, zoals een head-up display met augmented reality, een gestuurde ophanging met instelbare dempers of matrix ledlichten die de lichtbundel continu aanpassen aan het verkeer en de rijomstandigheden.



Onder de motorkap

De Q4 e-tron en de Q4 e-tron Sportback zijn beschikbaar in drie vermogensniveaus: 125 kW/170 pk voor de 35 e-tron, 150 kW/204 pk voor de 40 e-tron en 220 kW/299 pk voor de 50 e-tron. De eerste twee versies zijn uitgerust met een elektromotor op de achteras die de achterwielen aandrijft. De krachtigste versie beschikt over een tweede elektromotor van 80 kW op de vooras en maakt van de Q4 dus een vierwielaangedreven wagen die recht heeft op het quattro-logo. De minst krachtige versie heeft een batterij van 51,5 kWh netto, terwijl de twee andere versies een batterij hebben met een nettocapaciteit van 76,6 kWh.


Aerodynamica
Veel aandacht gaat naar de aerodynamica, voor een lager elektriciteitsverbruik.


Onderweg

De Q4 e-tron heeft een uitgesproken Duits rijgedrag. Ons testmodel was geschoeid met 21-inchvelgen, in combinatie met een harde ophanging. Je kon elke oneffenheid in het wegdek dan ook goed voelen. Het is daarom verstandiger om te kiezen voor wat kleinere velgen als je wat meer comfort wenst. De stuggere ophanging zorgt wel voor een uitstekend weggedrag bij het nemen van bochten en maakt van deze SUV een dynamische auto, ondanks het forse gewicht van meer dan twee ton (de batterijen, weet je wel).

Dankzij het hoge koppel dat meteen beschikbaar is (typisch voor EV’s), reageert de auto direct en ontbreekt het niet aan rijsensaties. Zo trekt de Q4 in 8,5 seconden op van 0 naar 100 km/u. Zijn geringe draaicirkel (in verhouding tot de buitenafmetingen) zorgt ervoor dat er ook in de stad makkelijk mee te manoeuvreren valt. Heel handig als je moet parkeren!


Audi
De 21-inchvelgen verminderen het algemeen comfortniveau.


Verbruik

Voor deze 40 e-tron kondigt Audi een verbruik aan van 16,3 tot 17,3 kWh/100 km. Dat betekent een rijbereik van maximaal 520 kilometer. Tijdens onze testrit op een gemengd parcours en met een ‘normaal’ rijgedrag zonder veel oog voor het verbruik gaf de boordcomputer 19,5 kWh/100 km aan. In dezelfde omstandigheden is een autonomie van 395 kilometer dus realistisch. Maar wellicht wordt dat veel meer als je de tips voor ecorijden toepast. Wie anticiperend rijdt en maximaal gebruikmaakt van de energierecuperatie, kan heel wat stroom richting batterijen sturen.

Wat dat betreft biedt deze SUV de nodige voorzieningen, aangezien hij over verschillende recuperatiemodi beschikt. De auto is namelijk uitgerust met een predictief remsysteem dat in staat is om te anticiperen op bijvoorbeeld rotondes, bochten, kruispunten en wisselende snelheidsbeperkingen en remt desgevallend al af om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Het remmen en de energierecuperatie die daarmee gepaard gaat, kunnen in real time ingesteld worden met de peddels aan het stuur. Er is ook een “B”-stand (Brake) waarmee het regeneratief remvermogen het sterkst is en die in de stad erg praktisch blijkt. Maar ook in deze stand moet je het rempedaal gebruiken om tot stilstand te komen.

Verder is er ook nog een “Range”-modus die zo zuinig mogelijk omspringt met de beschikbare energie met het doel zo ver mogelijk te geraken. Dat gaat dan wel ten koste van het comfort (de klimaatregeling bijvoorbeeld) en de topsnelheid (maximum 90 km/u).

De Q4 35 e-tron heeft een interne lader van 7,2 kW (AC) en kan tot 100 kW snelladen. De Q4 40 e-tron en 50 e-tron quattro kunnen aan een laadpaal of thuis aan een wallbox met 11 kW laden en aan een snellader tot 125 kW. Dat betekent 130 kilometer bijladen in tien minuten.


Audi
Snelladen is makkelijk, maar kijk toch uit voor de gebruikskosten!


B
udget

41.990 euro. Dat is de (redelijke) instapprijs voor de Q4 35 e-tron Attraction, inclusief de hierboven beschreven standaarduitrusting. Reken daar 1.000 euro bij voor het Advanced afwerkingsniveau en 2.000 euro voor de sportieve S-Line versie. De 40 e-tron wisselt van eigenaar voor 48.500 euro, terwijl je voor de 50 e-tron Quattro in S-Line uitvoering 56.350 euro moet neertellen. Wie voor het Sportback-model kiest, moet daar nog eens 2.000 euro bovenop betalen. En dan hebben we het nog niet over de talrijke opties gehad …


Conclusie

De vele versies van deze Q4 e-tron zijn duidelijk minder elitair dan hun grote broers, de e-tron en de e-tron Sportback, en zouden dan ook snel hun weg naar een ruimer publiek moeten vinden, onder andere door de fiscale stimuli (maximale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens enzovoort). De Q4 e-tron beschikt immers over heel wat troeven: een ruim interieur, een eerder dynamisch rijgedrag en een rijbereik dat volstaat om ook langere trajecten aan te kunnen (afhankelijk van de rijstijl natuurlijk).


Technische fiche Audi Q4 40 e-tron

  • Motor: elektromotor, 204 pk - 310 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
  • L/b/h (mm): 4.588/1.865/1.632
  • Leeggewicht (kg): 2.050
  • Koffervolume (l): 520
  • Batterij (kWh): 77
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,5
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Gem. verbruik (WLTP): 17,3 kWh/100 km
  • Rijbereik (WLTP): 520 km
  • Prijs: 48.500 euro
  • BIV - Wegenbelasting (Wal/Bru/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - Wegenbelasting (Vla/€): 0 - 0

Troeven

  • Kwaliteit interieurafwerking
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Eerder sportief rijgedrag
  • Reëel rijbereik bij een vlotte rijstijl

Minpunten

  • Harde ophanging
  • Talrijke en dure opties
  • Vervelende piep- en kraakgeluiden
  • In “B”-stand komt de auto niet tot stilstand