Kortere reistijden
Hoe snel een verplaatsing met een elektrische fiets gaat, hangt van verschillende factoren af. In de eerste plaats het type fiets. Een gewone elektrische fiets levert trapondersteuning tot een snelheid van 25 km/u. Bij een 'speed pedelec' kun je zelfs snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Het traject bepaalt uiteraard de snelheid van je verplaatsingen. Zijn er lange rechte stukken waar je je maximumsnelheid kunt aanhouden, dan zal je gemiddelde snelheid hoger liggen dan wanneer je door een drukke stad fietst. Maar dat geldt voor de auto evenzeer.
De Onderzoeksgroep Energie & Automatisering van de KU Leuven technologiecampus Gent heeft de effectieve snelheid van verschillende verplaatsingsmiddelen vergeleken op meerdere trajecten in de Gentse binnenstad. Voor een afstand van ongeveer 9 kilometer had een ‘speed pedelec’ één minuut minder nodig dan de auto: 23 minuten. Met een gewone fiets bedroeg de reisduur voor dat traject 34 minuten, terwijl de reis met het openbaar vervoer 51 minuten duurde. Pas bij langere afstanden leverde de auto duidelijk snelheidswinst.
Besparen
De motor en de batterij maken een elektrische fiets duurder dan een gewone fiets. De kosten voor gebruik zijn echter beduidend lager dan bij een auto. Een volledige laadbeurt van de batterij kost een paar eurocent en gaat nogal snel. En je werkgever kan een deel van de aankoopprijs compenseren door het toekennen van een fietsvergoeding voor de woon-werkverplaatsingen. Deze vergoeding is vrijgesteld van belastingen en bijdragen voor de sociale zekerheid tot een bedrag van 22 eurocent per kilometer (aanslagjaar 2017).
Reken maar uit: als je pakweg 200 dagen per jaar 10 kilometer heen en terug fietst, levert dat een fietsvergoeding van 880 euro netto op. Je werkgever is echter niet verplicht een fietsvergoeding te geven. Deze is namelijk een gunst voor het personeel. Maar de fietsvergoeding kan op dit moment niet worden toegekend voor de snellere ‘speed pedelecs’. Die worden momenteel volgens de jongste wetgeving immers niet beschouwd als fietsen, maar als elektrische bromfietsen. Er gaan gelukkig stemmen op om deze vreemde kronkel uit de fiscale wetgeving glad te strijken.
Meest recente artikelen
Dacia Bigster hybride 2025, voor gezinnen die op de kleintjes letten
De Bigster laat zien dat Dacia een stap hoger in de markt kan zetten zonder zijn gezond verstand te verliezen. Hoewel deze hybride versie duurder is, is ze duidelijk een schot in de roos.
Ver weg van alles: de ongerepte pracht van Calabrië
In het uiterste zuiden van Italië, waar de laars zijn punt bereikt, ligt Calabrië – een regio die nog niet door massatoerisme is platgelopen. Hier bepaalt de natuur het ritme. Twee zeeën, drie bergketens, eindeloze bossen en stille stranden vormen het decor van een plek die puur en onaangetast aanvoelt.
Budgetvriendelijk op reis met deze 9 tips
Slim en budgetvriendelijk op reis is een fluitje van een cent met deze 9 inspirerende tips.
Daktenten: welk model past bij jouw gebruik?
De daktent maakt een comeback. Hier zijn 3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je tot een aankoop overgaat.
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.
Natuurpracht in Frankrijk: overnachten op adembenemende locaties
Verantwoord op vakantie: ecovriendelijke bestemmingen voor natuurliefhebbers.
De reisapotheek: wat stop je erin? Checklist!
Als je op vakantie gaat, zijn er medicamenten en middeltjes die je niet mag vergeten voor je vertrekt.