Kortere reistijden
Hoe snel een verplaatsing met een elektrische fiets gaat, hangt van verschillende factoren af. In de eerste plaats het type fiets. Een gewone elektrische fiets levert trapondersteuning tot een snelheid van 25 km/u. Bij een 'speed pedelec' kun je zelfs snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Het traject bepaalt uiteraard de snelheid van je verplaatsingen. Zijn er lange rechte stukken waar je je maximumsnelheid kunt aanhouden, dan zal je gemiddelde snelheid hoger liggen dan wanneer je door een drukke stad fietst. Maar dat geldt voor de auto evenzeer.
De Onderzoeksgroep Energie & Automatisering van de KU Leuven technologiecampus Gent heeft de effectieve snelheid van verschillende verplaatsingsmiddelen vergeleken op meerdere trajecten in de Gentse binnenstad. Voor een afstand van ongeveer 9 kilometer had een ‘speed pedelec’ één minuut minder nodig dan de auto: 23 minuten. Met een gewone fiets bedroeg de reisduur voor dat traject 34 minuten, terwijl de reis met het openbaar vervoer 51 minuten duurde. Pas bij langere afstanden leverde de auto duidelijk snelheidswinst.
Besparen
De motor en de batterij maken een elektrische fiets duurder dan een gewone fiets. De kosten voor gebruik zijn echter beduidend lager dan bij een auto. Een volledige laadbeurt van de batterij kost een paar eurocent en gaat nogal snel. En je werkgever kan een deel van de aankoopprijs compenseren door het toekennen van een fietsvergoeding voor de woon-werkverplaatsingen. Deze vergoeding is vrijgesteld van belastingen en bijdragen voor de sociale zekerheid tot een bedrag van 22 eurocent per kilometer (aanslagjaar 2017).
Reken maar uit: als je pakweg 200 dagen per jaar 10 kilometer heen en terug fietst, levert dat een fietsvergoeding van 880 euro netto op. Je werkgever is echter niet verplicht een fietsvergoeding te geven. Deze is namelijk een gunst voor het personeel. Maar de fietsvergoeding kan op dit moment niet worden toegekend voor de snellere ‘speed pedelecs’. Die worden momenteel volgens de jongste wetgeving immers niet beschouwd als fietsen, maar als elektrische bromfietsen. Er gaan gelukkig stemmen op om deze vreemde kronkel uit de fiscale wetgeving glad te strijken.
Meest recente artikelen
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?