Image

MV Agusta, gekend bij liefhebbers van snelle motorfietsen, wil met zijn stijlvolle e-bikes ook de harten van fietsers veroveren.Foto: Mikael Masoero, Archivio Ente Turismo

Bij motorrijders doet de naam MV Agusta ongetwijfeld een belletje rinkelen. Fietsers daarentegen horen het wellicht in Keulen donderen. Voor die laatste wijzen we even de weg ... naar Italië, het thuisland van deze nieuwe e-bike.


Het motormerk MV Agusta ontstond na de Tweede Wereldoorlog en brak tal van records in de motorracerij. Maar liefst 38 wereldtitels kon het achter zijn naam schrijven, vooral dankzij motorcoureur Giacomo Agostini.

Toen oprichter Domenico Agusta halfweg de jaren 70 overleed, ging het snel bergaf met de MV Agusta motorfietsen. De productie van tweewielers werd zelfs stopgezet en de focus kwam op helikopters te liggen. Dat gaf vele jaren later aanleiding tot het Agustaschandaal in politiek België, maar dit geheel terzijde.


MV Agusta herrijst als motormerk

Eind jaren negentig herrijst MV Agusta als motormerk en lanceert het de ultrasportieve F4, een motorfiets die tot op de dag van vandaag wordt geprezen en vooral wordt nagekeken op straat.


De kans dat je er eentje live ziet, is trouwens erg klein. MV Agusta is en blijft een niche motormerk dat vasthoudt aan compromisloze sportiviteit én tijdloos design. Maar goed, genoeg over de motorfietsen, hoe zit dat nu met die e-bikes?


MV Agusta herrijst andermaal, als e-bike

Vanuit het niets lijken de Italianen een e-bike te hebben ontworpen die het midden houdt tussen een mountainbike en een urban bike. De geometrie leunt aan bij de MTB’s en resulteert in een sportieve houding.

MV Agusta e-bike
Fotograaf: Andrea Passerini Photography | Copyright: Andrea Passerini

Het ontbreken van vering en (zichtbare) versnellingen doet dan weer denken aan urban bikes zoals de VanMoof of de Cowboy. Wat er ook van zij: het design is - net zoals bij de MV Agusta motorfietsen - uitgepuurd. Minder is meer.


Verschillende smaken van AMO

Alle MV Agusta e-bikes dragen voorlopig de naam AMO, die telkens wordt aangevuld met letters als XT (voor alledaags gebruik), R (gemiddeld sportief) en RR (ultrasportief). Afhankelijk van die uitvoeringen krijg je materialen als aluminium of carbon, onderdelenmerken als SRAM tot Magura en dies meer.

MV Agusta e-bike duo
Fotograaf: Andrea Passerini Photography | Copyright: Andrea Passerini

Prijzen variëren dan ook van 2.750 euro tot 5.750 euro. De gebruikte motoren zijn wel telkens van het Mahle X35 type (250W), de batterijen komen van Samsung en Panasonic. Die combinatie zou goed moeten zijn voor een autonomie tot 75 kilometer.

Veel belangrijker dan die technische details is de designtaal van de fiets en het gevoel dat je krijgt als je ermee rijdt. De lichtgewicht fiets nodigt uit om te genieten van elke rit én om gezien te worden.


Win een weekendje Piemonte

Naar aanleiding van de lancering van de e-bikes zette het merk een partnership op met een Italiaanse regio in Piemonte die ook een zweem van exclusiviteit rond zich heeft hangen: Langhe Monferrato Roero (kortweg LMR).

Als je weet dat de klassewijnen Barolo en Barbaresco, de Alta Langa schuimwijn en kaas en de witte truffels van Alba stuk voor stuk uit deze regio komen, dan snap je waarom MV Agusta zijn naam maar al te graag verbindt met deze streek.

Barbaresco
Credits: Antonio Rino Gastaldi - Archivio Ente Turismo LMR


Rond deze ‘terroir’ ontwikkelde de toeristische dienst van Langhe Monferrato Roero vier e-bike routes met veelzeggende namen als Barolo Rosso, Barolo Viola, Alta Langa Verde en Alta Langa Bianco.

Het goede nieuws is dat je een weekend kan winnen waarin je die fietsroutes ook zelf kan gaan rijden, kan overnachten in de regio en van al dat lekkers kan genieten. Voorwaarde is wel dat je voor 30 augustus een MV Agusta e-bike bestelt bij een van de dealers in België. Voor wat hoort wat.

En mocht je eraan twijfelen: Langhe Monferrato Roero, en bij uitbreiding de hele regio Piemonte, is het ontdekken meer dan waard. Met of zonder MV Agusta.

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!