Voor wie een Porsche GT4 te radicaal vindt en een 718 te kleinburgerlijk, is er nu een GTS-versie die zich zowel explosief toont op het circuit als poeslief in het dagelijks verkeer. Met zijn atmosferische 4.0 liter en manuele versnellingsbak gaat Porsche dwars tegen de stroom in, maar wij hebben enorm genoten!
De essentie
Er is op de markt geen gebrek aan sportwagens met 400 of meer paarden onder de motorkap. Maar alleen de “GTS 4.0”-familie heeft een middenmotor en achterwielaandrijving in de aanbieding. Puristen smullen van de raszuivere atmosferische Porsche-zescilinder, met zijn krachtreserve en (regelbare) sportwagenklank. En vergeet ook de uitzonderlijke wegligging niet. De keerzijde? Uiteraard is het verbruik aan de hoge kant (onder de 10 l/100 km geraken wordt moeilijk) en valt de CO2-uitstoot nauwelijks te rijmen met het thans gangbare groene gedachtegoed. En de prijs? Wie mikt op de allerhoogste sportiviteit op vier wielen met Porsche-allures, mag geen cadeaus verwachten. Maar het rijplezier maakt voor de echte liefhebbers alles goed.
Het segment
Op dit punt kunnen we kort zijn: deze GTS 4.0 heeft geen rechtstreekse concurrenten. Natuurlijk vind je sportieve coupés (of roadsters) met om en bij de 400 pk, maar met de motor achterin? Geen enkele. Een bolide die enigszins in de buurt komt, is wellicht de op de achterwielen aangedreven BMW 2 Competition (410 pk). Terwijl de Audi RS3 (400 pk) en de Mercedes A45 AMG (420 pk) met hun vierwielaandrijving uit een ander vaatje tappen.
Wat er verandert
Bij de “gewone” 718-modellen zijn de Cayman (de coupé) en de Boxster (de roadster) voorzien van een aangename viercilinder, maar de modellen met het GTS-logo kregen een atmosferische zescilinder in boxeropstelling. Die bewees eerder al wat hij waard is in de 911. Was er niet ook een 420 pk sterke GT4-versie? Klopt, maar die is veel rauwer en ongetemder dan de GTS. Over het design van de buitenzijde valt niet zo veel te vertellen. Of juist heel veel, want dit is een pure 718-telg. Wél specifiek zijn de velgen en enkele “zwarte” toetsen waaraan je de GTS-versies van Porsche herkent. Het interieur werd grondiger hertekend.
Interieur
De stijl die Porsche voor de cockpit van beide GTS-modellen heeft gekozen, heet “Black”, een combinatie van leder, alcantara, sierstiksels en kwistig rondgestrooide GTS-logo’s. Qua afwerking en kwaliteit van de materialen zit Porsche zoals altijd in de absolute top van de automobielwereld. De GTS 4.0-modellen zijn ook uitgerust met een hogeresolutie-touchscreen van 7 inch en het Sport Chrono-pack. Dit laatste toont de sportieve prestaties van de wagen op het circuit niet alleen op het scherm, maar bewaart die ook voor latere analyse. Het zal niemand verbazen als we zeggen dat de cockpit van een 718 coupé of roadster aan de krappe kant is, met weinig opbergruimte. In beide koffers (eentje vooraan, eentje achteraan) is net genoeg plaats voor een (kort) weekend met z’n tweetjes.
Uitrusting
Sportieve rijders kijken natuurlijk in de eerste plaats naar de mechaniek en de uitrusting die de prestaties moeten opkrikken. Denk aan krachtige remmen, een zelfblokkerend differentieel, velgen van 20 inch enzovoort, allemaal standaard aanwezig. Beter kan altijd, bijvoorbeeld met keramische remmen (ongeveer 10.000 euro), maar de GTS is op dit punt al rijkelijk uitgerust. Hetzelfde verhaal geldt voor de onvermijdelijke veiligheidsaccessoires. De lijst met opties die aan boord voor meer comfort en rijplezier zorgen, is daarentegen ellenlang. Verleidelijk, maar wie zich laat gaan, riskeert een gepeperde rekening. De schitterende Burmeister-audioset is een mooi voorbeeld: meer dan 4.000 euro. Gelukkig komen muziekliefhebbers ook aan hun trekken met een uitstekende Bose (1.100 euro).
Onder de motorkap
Laten we eerst een heikel punt uit de weg ruimen en elke verdere polemiek overbodig maken: inderdaad, de CO2-uitstoot bedraagt 246 g/km en het gemiddelde verbruik 10,8 l/100 km … als je jezelf weet in te tomen. En zelfs dat resultaat is te danken aan de zorgvuldigheid waarmee Porsche te werk is gegaan. Het heeft z’n zescilinder van 4 liter een adaptieve aansturing meegegeven, waardoor bij beperkte belasting afwisselend één van beide rijen cilinders uitgeschakeld wordt. En ja, het klinkt als een anachronisme om een auto, ook al is die supersportief, met een dergelijke zware motor zonder turbo uit te rusten. Maar als je het rijgenot van dit kunstwerk van de constructeur uit Stuttgart hebt mogen smaken, heb je echt geen zin meer om hier over te discussiëren …
De keuze viel dus op directe benzine-injectie met piëzo-elektrische injectoren en een variabel luchtinlaatsysteem. Stuk voor stuk redenen voor het uitzonderlijk gewillige karakter van de motor, met een extreem ruim toerentalbereik: van heel laag tot 7.800 tpm.
Op de weg
Tijdens dagelijkse ritten zorgt de uiterst soepel reagerende motor voor een ongelooflijk gebruiksgemak. In de stad rij je bijvoorbeeld in 3de met heel lichte voet en zodra je de agglomeratie verlaat, trek je op. Zonder terugschakelen, moeiteloos, alleen met een aanzwellend motorgebrom. Leuk weetje: ook dat onvervangbare Porsche-geluid heeft de bestuurder in de hand! Om de lieve vrede met de buren te bewaren, kan hij de decibels van de uitlaat (met dubbele actieve kleppen) eventueel intomen. Slechts één minpuntje verstoort het idyllische plaatje van het “huis-tuin-en-keuken”-gebruik: de mooie lichtmetalen 20-inchwielen (“Satin-Gloss Black”) veroorzaken op kasseien nogal wat schokken. Heel erg is dat niet, want de perfect ondersteunende zetels vangen die grotendeels weer op.
Op het circuit
Op het circuit van Estoril, in Portugal, voelt de Cayman GTS die wij mochten testen zich pas echt in zijn element. Hier kan hij lekker helemaal voluit gaan. De draaiknop op het stuur zetten we resoluut op “Sport+”, en dat is ook de stand van de gestuurde PASM-schokdempers (Porsche Active Suspension Management). Ze brengen de wagen sowieso 20 mm dichter bij de grond dan de “klassieke” 718, en in sportstand nog eens 10 mm lager.
We beginnen het circuit goed aan te voelen en plots verhoogt de racer die ons gidst het tempo. De bochten volgen elkaar nu in snel tempo op. De middenachter geplaatste motor en de evenwichtige massaverdeling die de Porsche-ingenieurs hebben uitgekiend, laten het beste verhopen, maar toch zijn we nog aangenaam verrast door de besturing van de 718 GTS. Dit juweeltje van precisie en stuurgenot stamt niet voor niets rechtstreeks af van de 911. De manuele (inderdaad!) versnellingsbak schakelt moeiteloos, de pook valt perfect in de hand.
Liefhebbers van tussengas hoeven hun voetenwerk niet te oefenen, want de elektronische sturing neemt die taak van hen over. Dat doet ze trouwens voortreffelijk, zoals wij op het Portugese circuit mochten ondervinden. Ook vermeldenswaard zijn het (mechanisch) zelfblokkerend achterdifferentieel en de remmen die ruim aan de Porsche-norm voldoen. Ze kwijten zich schitterend van hun taak, zelfs bij intensief gebruik op het circuit, wat lang niet van alle concurrenten gezegd kan worden. PCCB-remmen (Porsche Ceramic Composite Brake) zijn een optie.
Budget
Hoe perfect een 718 Cayman GTS (400 pk) ook is voor de combinatie van dagelijks gebruik met af en toe een rondje op het circuit, zijn prijs is navenant: 85.256 euro, of ruim 20.000 euro meer dan een BMW M2 Competition (410 pk), de enige auto met een vergelijkbare sportieve inborst en achterwielaandrijving. Toch is dit al bij al nog een bescheiden prijskaartje, want een 911 van 385 pk in basisuitvoering haalt bijna 110.000 euro. Alles is relatief!
Conclusie
De Porsche 718 GTS is een waardige vertegenwoordiger van een met uitsterven bedreigd ras. Hij verschaft het bijna “dierlijke” genot van een grote atmosferische motor die ogenblikkelijk reageert op elke aanwijzing van de bestuurder. Hij is echter niet goedkoop en politiek absoluut niet correct, nu de CO2-jacht volop woedt. Maar tegelijk is hij ook zo geweldig om te bekijken, te beluisteren en vooral te besturen dat wij alle begrip hebben voor iemand die zijn hart verliest aan deze GTS.
Technische info
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
- Motor: boxer, benzine-injectie, atmosferisch, 3.995 cm³, 400 pk - 420 Nm
- Aandrijving: op de achterwielen
- Manuele 6-versnellingsbak
- L/b/h (mm): 4.405/1.994/1.276
- Leeggewicht (kg): 1.405
- Kofferinhoud (l): 150 (voor) - 270 (achter)
- Tankinhoud (l): 64
- Topsnelheid (km/u): 293
- Gem. verbruik (l/100 km): 10,8
- CO2 (g/km): 246
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,5
- Prijs: € 85.256
Pluspunten
- Een krachtpatser en toch geruststellend voor dagelijks gebruik
- Stuurinrichting en versnellingsbak van topniveau
- Ophanging en remmen, zelfs op circuit
- Afwerking, voorkomen
Minpunten
- Gaat tegen de tijdgeest in (verbruik/C02)
- Uitrusting in basisuitvoering
- Zeer hoge prijs
- Talrijke en dure opties
Meest recente artikelen
Péage sans barrières en France: où et comment payer?
Les autoroutes françaises adoptent progressivement le système de "flux libre" pour remplacer les stations de péage traditionnelles. Découvrez comment ce changement rend les trajets plus fluides, et régler vos péages via différentes méthodes.
Een geslaagde herfstvakantie voor snelle beslissers
Les vacances d'automne arrivent et vous n'avez encore rien prévu? Les possibilités ne manquent pas. Trouvez de l’inspiration grâce ces conseils pour des sorties près de chez vous ou un peu plus loin.
Halloween 2024 in eigen land: van gezellig tot angstaanjagend
Halloween is in België uitgegroeid tot een groots evenement met activiteiten voor alle leeftijden. Van pretparken in halloweenstijl tot huiveringwekkende wandelingen en spookachtige kastelen, er is voor elk wat wils. Ontdek de leukste bestemmingen en beleef een onvergetelijke Halloween!
Touring autozoektochten
Ken je streek is een nieuwe rubriek in Touring Magazine. Leer België beter kennen via onze quizvragen hieronder.
De Brabantse Kouters: stille, eeuwenoude landschappen
De Brabantse Kouters vormen een rustige regio in het noordwesten van Vlaams-Brabant. Onze route voert je door een gevarieerd landschap, met stops bij een aantal beroemde brouwerijen.
Een tweedehands auto kopen: waarop moet je letten?
Acheter une voiture, qu'elle soit neuve ou d'occasion, n'est pas une mince affaire. Voici quelques pistes et conseils pour bien choisir.