Voor Europa is dit een nieuw model, maar in werkelijkheid is deze Highlander al aan zijn derde generatie toe. De lancering van de wagen in de VS dateert namelijk al van het jaar 2000. We weten wat je denkt: Amerikaans, dus brandstofverkwistend? Nee hoor!

De essentie
Omdat er vandaag in Europa een markt voor is, heeft Toyota besloten om zijn grootste SUV (met uitzondering van de Land Cruiser-terreinwagen) ook bij ons te lanceren.
De Highlander is langer dan de Rav4 en biedt bovendien standaard plaats aan zeven inzittenden. De wat buitenmaatse afmetingen en vrij royale uitrusting verraden zijn Amerikaanse herkomst. Zijn verbruik echter niet, want dat zou aan deze kant van de plas zijn doodvonnis betekenen. Toyota biedt bij ons dan ook uitsluitend de hybrideversie aan. Hij maakt gebruik van hetzelfde systeem als in de Rav4, die ons eerder al wist te verrassen met zijn zuinigheid. Kortom, de Highlander lijkt een uitstekende optie te worden voor grote gezinnen.
Het segment
Tot nog toe was Toyota niet aanwezig in het segment van de grote SUV's. De Highlander moet het dan ook opnemen tegen een hele reeks bekende namen, zoals de VW Touareg en vooral de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento, die allebei eveneens als hybride aangeboden worden. Met een lengte van net geen 5 meter is de Highlander het op één na grootste model in deze categorie. De vorig jaar gelanceerde Ford Explorer is immers nog iets langer, maar dat is dan wel een plug-inhybride.

Wat er verandert
De grootste verandering is dat je vandaag een Toyota kan kiezen waar dat vroeger niet mogelijk was. In vergelijking met de Rav4 is hij langer, beschikt hij standaard over zeven zitplaatsen en ziet hij er wat minder 'sportief' uit. De Toyota-trekjes zijn echter duidelijk aanwezig. Niet-kenners zouden hem zeker kunnen verwarren met een Rav4 XL. Door de typische Toyota-look zou je immers niet denken dat dit een wagen is die eigenlijk bedoeld was voor de Amerikaanse markt. En dat is ongetwijfeld een troef voor zijn Europese carrière.
Design
Het design sluit aan bij de hedendaagse stijl van Toyota: geprononceerde lijnen, stevige schouders en een assertieve blik. Met zijn premiumpositionering wordt de Highlander eerder in de markt gezet als statusmodel, terwijl de Rav4 meer een sportief ingestelde wagen is.
In de praktijk betekent dat meer chroom, een glanzende grille en een onderzijde van de carrosserie in koetswerkkleur, waar dat bij de Rav4 zwart is. Samen levert dat een expressief, maar toch bescheiden model op.
De Highlander valt met andere woorden niet uit de toon op onze wegen. Bovendien zou je door het design en de proporties bijna vergeten dat dit een wagen met royale afmetingen is.

Interieur
Vooraan zit je bijzonder comfortabel, maar echt verrassen doet de Highlander met de enorme beenruimte waarover de inzittenden achterin beschikken.
De koffer is minimaal 865 liter groot, kan uitgebreid worden tot 1.909 liter en is bovendien moduleerbaar dankzij de verschuifbare achterbank. Die vereenvoudigt ook de toegang tot de twee achterste zitplaatsen, die misschien het enige minder positieve punt zijn in het interieur. Zelfs als je de achterbank naar voren schuift, blijven dit immers 'hulpstoelen' die vrij krap zijn voor iedereen groter dan 1,75 m. Maar goed, om vriendjes op te halen aan de schoolpoort volstaan ze natuurlijk ruimschoots. Zelfs als alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, blijft er trouwens nog altijd 336 liter kofferruimte over, wat echt uitzonderlijk is.
De algemene sfeer binnenin voelt voor Toyota-rijders vertrouwd aan. Er zijn geen esthetische hoogstandjes, maar alles zit waar het moet zitten. Op de kwaliteit valt niets af te dingen en ook al ontbreekt het misschien aan echte luxe, je hebt toch een premiumgevoel.
Uitrusting
De basisversie van 56.460 euro is al zeer goed uitgerust: keyless openen en starten, geconnecteerd infotainmentsysteem met 8-duims display, achteruitrijcamera, stoelen in namaakleer (verwarmd vooraan en elektrisch voor de bestuurder) enzovoort. En natuurlijk zijn er ook een hele resem rijhulpsystemen, van een slimme cruisecontrol tot een actieve rijstrookassistent en dodehoekdetectie.
De twee duurdere afwerkingsniveaus voegen daar een interieur aan toe in echt leder, verwarmde stoelen achteraan en geventileerde stoelen vooraan, automatische kofferklepopening, een infotainmentscherm van 12 duim en ga zo maar door. Ga je voor de topversie van 68.000 euro en vink je ook de optie panoramisch open dak aan, dan ontbreekt er werkelijk niets.
Onder de motorkap
De Highlander is uitgerust met het uitstekende hybridesysteem dat we al kennen van de Rav4 en de Camry. De basis is echter een 2.5 liter grote benzinemotor, wat een groot verschil maakt met de andere Toyota-hybrides. Zie het hoofdstuk Verbruik voor meer hierover.
De verbrandingsmotor wordt hier bijgestaan door twee elektromotoren (een per as), zodat de Highlander een echte 4x4 is. Bij de rijmodi vind je dan ook de stand 'Offroad', hoewel de Highlander niet meteen bedoeld is als terreinwagen. Het voordeel is wel dat hij met zijn totale vermogen van 248 pk (het meeste van alle hybride Toyota's) en vierwielaandrijving een sleepcapaciteit heeft tot twee ton. Ook dat is een primeur voor een hybridemodel van de Japanse constructeur.
Met de batterij kan je ten hoogste enkele kilometers puur elektrisch afleggen, maar doordat de zelflaadfunctie (dit is geen plug-in) uiterst doeltreffend werkt, rij je eigenlijk veel vaker uitstootvrij dan je denkt. En dat vertaalt zich ook in het verbruik.

Onderweg
De Highlander is niet echt 'opwindender' om mee te rijden dan zijn concurrenten. Maar dat is ook niet de bedoeling. Onderweg gedraagt hij zich heel braaf, heel efficiënt en heel geruststellend. Wat echter vooral opvalt, is het uitmuntende rijcomfort. De vering is opmerkelijk goed, alles wordt perfect gefilterd en de ophanging vermijdt onnodige rolbewegingen van het koetswerk. Voeg daar nog een zeer zorgvuldige akoestische isolatie aan toe, en al bij al kan je de Highlander nauwelijks iets verwijten. Dit is een grote en aangename wagen waarin het goed toeven is en waarmee je in alle rust kilometers kan afmalen richting het zuiden. Zodra we weer mogen reizen, tenminste ...

Verbruik
Dit is zonder meer dé troefkaart van de Highlander. En de 2.5-motor is op dat vlak van cruciaal belang. Hij zorgt immers voor zuinigheid waar de elektromotor het laat afweten: op de snelweg. Als je bijvoorbeeld een Yaris of een Corolla neemt, zie je dat het superlage verbruik in de stad tenietgedaan wordt zodra het sneller gaat. Dat is hier echter niet het geval. Toyota kondigt een gemiddeld verbruik aan van 6,6 tot 7,1 l/100 km (WLTP), maar wij klokten op een traject met wat snelweg en veel gewestwegen af op een totaal van … 6,3 l/100 km.
Vergeet niet dat we hier spreken over een wagen van bijna vijf meter met een benzinemotor! En uit ervaring kunnen we zeggen dat ons gemiddelde nog lager had gelegen mochten we enkele uren in de stad gereden hebben. Dat is ronduit opmerkelijk en het bewijst ook dat je niet noodzakelijk over een plug-inhybride van nog eens 10.000 euro extra moet beschikken om energie-efficiënt bezig te zijn.
Budget
Ondanks een scherpe basisprijs (56.460 euro) in vergelijking met zijn Koreaanse concurrenten pakt de Highlander uit met een CO2-uitstoot van 149-161 g/km. Dat heeft echter geen positieve impact op de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven.
Hoe zit het met de belastingen voor wie hem privé koopt? Brussel en Wallonië belasten het motorvermogen, zonder rekening te houden met de (zeer lage) C02-uitstoot. Hierdoor ligt de BIV er haast tien keer zo hoog (4.957 euro) als in Vlaanderen ... Toyota hoeft met andere woorden niet te rekenen op veel succes in het zuiden van het land.

Conclusie
De Toyota Highlander is een familiale SUV die echt weet te overtuigen. Het ruime, comfortabele en zelfzekere model is bovendien uitstekend geprijsd voor zijn kwaliteit én uitrusting. Maar waarom komen ze aanzetten met de zoveelste SUV? Als je dan toch wagens importeert uit de VS, waarom niet kiezen voor een type dat daar nog enige populariteit geniet, zoals een grote monovolume?
Technische fiche Toyota Highlander
- Motor: viercilinder benzine; hybride; 2.487 cm³; 248 pk - 500 Nm
- Aandrijving: op de vier wielen
- Versnellingsbak: CVT-automaat
- L/b/h (mm): 4.996/1.930/1.755
- Leeggewicht (kg): 2.015
- Koffervolume (l): 865 - 1.909
- Tankinhoud (l): 65
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,3
- Topsnelheid (km/u): 180
- Gem. verbruik (l/100 km): 6,6-7,1
- CO2-uitstoot (g/km): 149-161
- Prijs (€): 56.460
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 4.957 - 640,99
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 544,73 - 355,80
Troeven
- Onopvallend ondanks zijn afmetingen
- Zuinig
- Algemeen comfort
- Concurrentiële prijzen
Minpunten
- In werkelijkheid vrij groot
- Plaats 6 en 7 vrij krap
- Weinigzeggend interieur
- 248 pk vertaalt zich niet in de praktijk
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.