De Yoors Nexus van het Belgische Yoors bikes is bedoeld voor wie op zoek is naar een hoogstaande, kwalitatieve fiets maar geen fortuin wil spenderen. Hoe goed rijdt de Yoors Nexus e-bike?
Yoors bikes is een jong Belgische fietsmerk, opgericht door twee gepassioneerde ondernemers, Pascal en Christophe. Samen hebben ze meer dan 40 jaar ervaring in de fietswereld. Ze namen zich voor om een hoogwaardige elektrische fiets aan te bieden, met premium onderdelen en een aantrekkelijk design, zonder dat de prijs te hoog oploopt. Om de prijs te drukken, kozen ze voor een gestroomlijnd productaanbod.
De Yoors elektrische fiets wordt aangeboden in een dames- en herenmodel, met maten M of L voor de dames en maten M, L of XL voor de heren. Verder kan je nog kiezen tussen een derailleur- of naafversnelling. Er zijn dus geen tientallen modellen met verschillende opties in verschillende kleuren, en daardoor kan Yoors bikes de logistieke kosten onder controle houden. Ook het verkoopkanaal is eenvoudig: je kan een Yoors online bestellen of bij een van de dealers. Als je online bestelt, wordt je fiets naar keuze bij je thuis of bij een dealer geleverd. Voor deze test reed ik weekje rond met een Yoors Nexus.
Design en afwerking
Qua design staat de Yoors Nexus mijlenver van futuristische e-bikes zoals de Cowboy 3 of de VanMoof 3. De Yoors Nexus ziet er uit als een klassieke stads- of hybride fiets. Het is geen fiets waarmee je opvalt, ook al omwille van de donkergrijze kleur. Maar als je degelijkheid belangrijker vindt dan looks, zit het wel goed. Het aluminium frame van de Yoors voelt bijzonder stevig aan, en de afwerking is top. De Shimano 504Wh batterij zit netjes weggewerkt in de onderbuis. De uitrusting is bijzonder compleet, met spatborden, kettingbeschermer, bagagedrager en zelfs een fietspompje aan het achterwiel.
Yoors Nexus: rijcomfort
De geometrie en het hoge stuur zorgen voor een relaxte rijpositie met een goed overzicht over de weg. De Yoors heeft een Suntour Nex verende voorvork. Deze dempt schokken wanneer je over een put in het wegdek, een stoeprand of een geaccidenteerd wegdek rijdt – geen overbodige luxe gezien de staat van sommige fietspaden en -routes in België. Een verende voorvork kan echter niet alles oplossen; op een kasseistrook zal je omwille van het hoge gewicht van de fiets (en eventueel van de rijder) toch behoorlijk moeten vertragen. Het standaard zadel (Selle Royal Aurorae) zit goed, maar bij een lange rit verlang ik zelf toch naar iets meer comfort.
Ondersteuning en versnellingen
Yoors koos voor een middenmotor van Shimano (Steps 6100). Deze biedt drie niveaus van trapondersteuning: Eco, Normal en High, die je instelt via de schakelaar links op het stuur. In Eco-modus is de ondersteuning minimaal, zodat je in verhouding zelf meer inspanning levert. Je wordt daarvoor beloond met een indrukwekkend bereik van in theorie 185 kilometer (op vlak terrein, zonder tegenwind). Met de ondersteuning op Normal haal je in ideale omstandigheden nog altijd 130 kilometer, wat voor de meeste gebruikers ruim zal volstaan. Ik reed het grootste deel van mijn test in Normal-modus en kon daarmee op lange, vlakke trajecten (zoals op de fietsostrade F7 Leuven-Mechelen) zonder een druppeltje zweet een gemiddeld tempo van 22 km/u aanhouden.
Zodra ik sneller fiets dan 25 km/u, stopt de trapondersteuning en ga ik op spierkracht verder. Wanneer de snelheid weer daalt tot onder 25 km/u schiet de motor meteen weer in actie. Helemaal zonder trapondersteuning fietsen gaat ook, maar omdat de middenmotor een lichte weerstand biedt aan de trapbeweging, is dat vermoeiender dan op een niet-elektrische fiets. Als je een e-bike koopt waarmee je ook regelmatig zonder ondersteuning wil fietsen, is de Yoors dus niet de beste keuze.
Mijn testmodel - de Yoors Nexus - heeft een Shimano-naafversnelling met acht versnellingsverhoudingen. Tijdens het schakelen dien je even geen kracht op de pedalen te zetten. Schakelen terwijl je stilstaat – bijvoorbeeld voor een rood licht – kan wel. En dat is goed, want de motor vindt het niet prettig als je vanuit een te zware versnelling vertrekt. De optimale trapfrequentie lijkt mij tussen 60 en 70 rpm te liggen; zoek daarom naar een versnelling waarbij je die frequentie vlot kan aanhouden om het meeste uit de motor te halen.
De Yoors Nexus in gebruik
Centraal op het stuur staat het overzichtelijke Shimano-display. Dat toont de snelheid, de gereden tijd, de afgelegde afstand (dagteller), de totaal afgelegde afstand en het geschatte bereik in de gekozen modus of in de drie modi – zo kan je in één oogopslag zien hoe ver je met elke modus nog zou geraken.
In mijn test haalde ik met de Yoors Nexus zowat 100 km uit een volle lading. Ik gebruikte zoals gezegd overwegend de Normal-modus en reed in de driehoek Leuven - Mechelen - Overijse, met overwegend vlak tot licht hellend terrein en hier en daar een pittige klim om uit de vallei van de Dijle of de IJse te geraken.
Laden gaat op twee manieren. Je kan de batterij in de fiets laten zitten en de fiets rechtstreeks aansluiten op de netstroomadapter. Is er geen stopcontact in de buurt van de plek waar je je fiets stalt, dan kan je de batterij ook verwijderen en thuis opladen. Met de EC-E6000 lader is de 504 Wh in 2,5 uur opgeladen tot 80%; volledig laden tot 100% duurt in totaal 5 uur.
Conclusie
De Yoors Nexus is een onopvallende verschijning die geen designprijzen zal winnen. Maar hij is duidelijk ontworpen door mensen die weten wat een alledaagse fietser verwacht: een degelijke, betrouwbare fiets met een hoog rijcomfort. De ondersteuning door de elektromotor maakt lange afstanden perfect haalbaar, en door het grote bereik kan je er ook lange ritten mee maken. En goed om te weten: als je onderweg te maken hebt met pech, lekke band, ongeval of vandalisme , geraak je met Touring Bike altijd weer thuis. Elektrische of gewone fiets, het maakt niet uit. En zelfs als je fiets het laat afweten nog voor je thuis vertrekt, kan je een beroep doen op onze unieke fietsbijstand.
Technische fiche Yoors Nexus
- Motor: 250 W middenmotor, drie ondersteuningsniveaus, walk assist
- Batterij: Shimano 504 Wh, verwijderbaar met sleutel, 2,9 kg
- Opladen: 42 V, 80% in 2,5 uur
- Autonomie: Fabrikant: 93-185 km; praktijktest > 100 km
- Rijwielgedeelte: Aluminium frame, 28" wielen, Shimano Nexus 8-speed naafversnelling, hydraulische schijfremmen voor en achter
- Gewicht: 26 kg
- Prijs: € 3.399
- Verkoopkanaal: Direct op www.yoors.bike; levering thuis of bij de Yoors-dealer; 3 jaar garantie op frame en vork, 2 jaar garantie op overige componenten
- Testritten: Bij een van de Yoors-dealers
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels