Je bent toe aan een nieuwe fiets, of wil een elektrische fiets kopen (lees hier dan eerst onze uitgebreide koopwijzer). Als je de krantenberichten mag geloven, moet je tegenwoordig maandenlang wachten op een nieuwe fiets. Door corona is de vraag enorm gestegen, en de leveranciers kunnen niet volgen. Hoe zit dat? We vroegen het aan drie experts uit de sector.
"Het is overdreven dat je vandaag niet meer direct een nieuwe fiets zou kunnen kopen", zegt Filip Rylant van de sectorfederatie Traxio. "In Belgë werkt het zo dat fietshandelaars fietsen uit hun voorraad verkopen. Die bestellen ze ruim een jaar op voorhand. Vorig jaar was de vraag plots veel groter dan normaal, waardoor de voorraad bij sommige handelaars uitgeput geraakte. En omdat de vraag overal ter wereld explodeerde, konden de fabrikanten toen gewoon niet voldoende extra fietsen leveren. Er zijn mensen die nog steeds wachten op een fiets die ze vorig jaar besteld hebben. Sindsdien hebben alle fabrikanten hun productie verhoogd, maar die moet natuurlijk over heel veel landen verdeeld worden."

Wit in plaats van blauw
Wim Teerlynck van fietswinkelketen Bike Republic (voorheen Fiets!) bevestigt dat er nog steeds fietsen op voorraad zijn. "We hebben op dit moment zo'n 5.500 fietsen staan. Wij zijn in februari 2020 al extra voorraad beginnen aanleggen, dus nog voor corona, omdat we merkten dat de vraag aan het stijgen was. Zeker als gaat over een stadsfiets of e-bike, kunnen we die direct uit voorraad leveren. Het zal wel misschien niet exact de fiets zijn met de specificaties die je voor ogen had; het zou kunnen dan je een witte moet nemen hoewel je liever een blauwe had gewild. Je kan een ander model bestellen, maar dan is het wachten tot de fabrikant kan leveren. En dat kan lang duren. Maar we kunnen zeker een fiets vinden die bij je past."
Bij Dirk Claessens van Fietsen Claessens in Willebroek horen we hetzelfde verhaal. "Ik heb nu iets van een 6 à 700 fietsen op voorraad. Daar kan ik je zeker mee helpen als je een standaard nieuwe fiets zoekt. Het probleem zit vooral bij sportieve fietsen – mountainbikes en racefietsen. Daar was tijdens de lockdown vorig jaar een enorme vraag naar, omdat fietsen toen de enige sport was die je nog mocht doen. Als je een specifiek model wil dat ik niet voorbesteld heb, verwacht ik dat ten vroegste op het einde van het jaar. Er worden elke dag nog wel fietsen geleverd, maar gebeurt echt met mondjesmaat. Normaal stopt hier een vrachtwagen met 70 fietsen, vandaag zijn dat er twee of drie. Ik ben nu 77 jaar en daarmee de oudste nog actieve fietshandelaar van het land, maar zo'n situatie heb ik nog nooit meegemaakt."
Heeft uitstellen zin?
Als je aan een nieuwe fiets toe bent, heeft het weinig zin om tot volgend jaar te wachten, want er is niet gauw beterschap op komst. "Ik heb mijn voorbestellingen voor 2022 al moeten doen, maar het is de vraag wat ik effectief zal ontvangen", zegt Dirk Claessens. "Het probleem zit bij onderdelen, zoals remmen en versnellingen. Een van de grootste fabrikanten daarvan is Shimano. Hun fabrieken hebben vorig jaar maandenlang stilgelegen, en ze kunnen de vraag gewoon niet volgen. Dus als er op een fiets ook maar één onderdeeltje van Shimano zit, bestaat de kans dat de fietsenfabrikant hem niet kan afwerken."
Wim Teerlynck verwacht niet dat de vraag volgend jaar minder groot zal zijn. "Fietsen was al een hele tijd aan het boomen; corona heeft dat alleen in een versnelling gebracht. We verwachten dat dat zeker nog een paar jaar zo blijft." Op dit moment ligt de zakelijke markt – bedrijven die fietsen aankopen voor hun medewerkers – bijna stil, omdat de meeste mensen thuiswerken. Eenmaal dat voorbij is verwacht Teerlynck ook daar weer een grote vraag.
De nieuwe fiets is elektrisch
Voor corona was ongeveer de helft van de nieuwe fiets een elektrisch model; vandaag zijn die ver in de meerderheid. "De e-bike heeft fietsen weer toegankelijk gemaakt voor oudere mensen, maar vandaag wil iedereen er een", zegt Wim Teerlynck. "Vandaag is 60% van wat we verkopen een elektrische fiets. Ook bij sportieve fietsen zoals mountainbikes verkopen we steeds meer elektrische modellen. Alleen bij de racefietsen zijn elektrische fietsen nog een minderheid."
Bij Fietsen Claessens ligt het aandeel zelfs nog hoger, op bijna 70%. "Zelfs schoolkinderen rijden vandaag met een elektrische fiets. Liever dat dan een brommer, denken de ouders", lacht Dirk Claessens.
Veilig op weg met je nieuwe fiets
Wil je echt gerust op weg kunnen met je nieuwe fiets, denk dan ook aan een bijstandsverzekering voor je fiets. Een lekke band, gebroken ketting of defecte batterij komt vaker voor dan je denkt. Je hebt al een Touring fietsbijstand voor minder dan 4 euro per maand.
Meest recente artikelen
All-in riviercruise: VIVA Cruises legt de lat hoog
De populariteit van riviercruises schuilt voornamelijk in de bijzondere reiservaring die ze bieden. De formule in een notendop? Ontspannen van stad naar stad en van land naar land reizen, terwijl je maar één keer je koffers hoeft uit te pakken.
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash