Touring bereidt een proefproject voor waarbij 100 deelnemers met verschillende mobiliteitsgewoontes in Gent zullen geselecteerd worden. Zij zullen één app krijgen om al hun mobiliteitsbehoeften in te vullen.
Gebruik maken van het openbaar vervoer, fietsverhuur, taxidiensten, auto(deel)diensten en zoveel meer, de 100 proefpersonen kunnen het straks allemaal via één druk op de knop.
Het concept laat zich vangen in het vierletterwoord MAAS, ofte Mobility as a Service. Het komt overwaaien uit Scandinavië waar al meerdere proefprojecten lopen. Het doel van MAAS is het beter organiseren van je dagelijkse mobiliteit door slimmer gebruik te maken van verschillende vervoersmiddelen.
Dat Touring het proefproject opzet, mag niet verbazen. De mobiliteitsorganisatie gelooft al langer in multimodale oplossingen. Anders gezegd: in plaats van een volledig traject af te leggen in je eigen wagen, kan het efficiënter blijken als je een deel met de eigen wagen aflegt, en de laatste kilometers met het openbaar vervoer en/of een deelfiets.
Eén mobiliteitsbudget
Voorwaarde is wel dat de verschillende mobiliteitsoplossingen kunnen gebruikt én verrekend worden vanuit één app, met één achterliggend mobiliteitsbudget. Aanbieders van mobiliteitsoplossingen mogen dus niet langer uitgaan van de eigen organisatie en middelen, maar ze moeten vertrekken vanuit de wensen van de gebruiker.
Tijdens het project zullen de proefpersonen verschillende diensten kunnen boeken en gebruiken vanuit zo’n app. Die is verbonden met een platform van Touring dat de verschillende aanbieders orkestreert én de gebruiker zijn mobiliteitsbudget laat beheren.
Vandaag zijn volgende partners al gekend:
- General Lease (Enterprise): korte termijn verhuur van wagens
- Bolides: carsharing
- MaxMobiel: verhuur van fietsen
- V-Taks: taxibedrijf
- De Lijn: openbaar vervoer
- CarAmigo: carsharing tussen particulieren
- Optimile: platformpartner
- Securex: HR-partner
Met het proefproject wil Touring en haar partners het samenwerkingsmodel tussen de verschillende aanbieders testen. Maar ook het gewijzigd verplaatsingsgedrag van de proefpersonen in kaart brengen.
Een evaluatie van beide factoren kan in de toekomst leiden tot een implementatie van MAAS. Wordt vervolgd.
Meest recente artikelen
Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE
De Kawasaki Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten.
Eerste test Harley-Davidson Street Glide
Maak kennis met de Harley-Davidson Street Glide, die zowel op het vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt.
Eerste test Ducati DesertX Discovery
De Ducati DesertX Discovery combineert een klassieke stijl met moderne technologie en biedt voldoende vermogen en gebruiksgemak voor uitdagende trajecten.
Reistest Honda CRF1100L Africa Twin
De Honda CRF1100L Africa Twin is de ultieme metgezel voor avontuurlijke reizen. Tijdens een trip door de Bardenas Reales excelleerde hij zowel op de weg als offroad .
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.