Image
Parkeerbeleid in de stad
Het aantal klachten over parkeerbeleid is met 20% gestegen op een jaar tijd. Vooral de blauwe zones zorgen voor veel verwarring en geschillen.


Vorig jaar kwamen bij Touring 1.845 klachten binnen omtrent parkeerbeleid en de gehanteerde tarieven. Dat is een stijging van 20% ten opzichte van het jaar voordien. Vooral de onduidelijkheid over het begin en einde van blauwe zones speelt veel bestuurders parten.


De stijging laat zich deels verklaren door de uitbreiding van het aantal betalende of gereglementeerde parkeerzones in onze steden en gemeenten. Een onderzoek van Touring toont aan dat 55% het parkeren te duur vindt en dat 58% naar winkelcentra buiten stadscentra rijdt om daar gebruik te maken van gratis parkings.


Enquête parkeerbeleid

  • 80% van de weggebruikers ziet betalend parkeren als inkomstenbron van gemeente of stad
  • 50% vindt dat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn op straat
  • 65% vindt dat er voldoende ondergrondse en bovengrondse parkings zijn
  • 54% meent dat blauwe zones met verplichte parkeerschijf slecht zijn aangeduid
  • 75% vindt dat er te weinig overstapparkings zijn aan de stadsrand en in de buurt van openbaar vervoer

De wetgeving op parkeerbeleid is zeer vaag en geeft lokale besturen alle autonomie om zelf invulling te geven aan signalisatie, tarieven en voorwaarden om te mogen parkeren. Deze versnippering leidt automatisch tot onduidelijkheid.


Blauwe zones onduidelijk

Het groot aantal klachten over blauwe zones is een gevolg van de signalisatie: enkel bij het begin van die zone is signalisatie verplicht en dus niet meer bij het begin van elke straat. Omdat blauwe zones vaak heel groot zijn, weten weggebruikers niet altijd of ze zich binnen of buiten zo’n zone bevinden.


Parkeerbeleid in de straat
De helft van de respondenten vindt het aantal parkeerplaatsen op straat onvoldoende. Photographer: Kai Pilger | Source: Unsplash


Touring heeft meermaals gepleit om die signalisatieregel aan te passen. De federale overheid, die de regels voor signalisatie vastlegt, is daar echter nooit op ingegaan. Een gemiste kans, want een duidelijk en uniform parkeerbeleid moet deel uitmaken van een efficiënte mobiliteitspolitiek.

Een beter parkeerbeleid kan weggebruikers aanzetten om zich duurzamer te verplaatsen, als er maar bruikbare alternatieven zijn voor autoverplaatsingen. Het zou in de eerste plaats ook leiden tot minder geschillen. En ook dat komt zowel de overheid als de weggebruiker ten goede, besluit Touring.

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!