Image
130 km/u op de snelweg
22 mei 2017
Touring vindt het voorstel van de Federale Minister van Mobiliteit om de toegelaten snelheid op snelwegen op bepaalde trajecten en tijdstippen op te voeren tot 130 km/u, het overdenken en testen waard. Ook de weggebruikers zijn hiervoor gewonnen.

Ongeveer 4.000 internetgebruikers hebben deelgenomen aan de peiling waarvan velen onder hen reacties gepost hebben. We beschikken dus over waardevolle feedback van een representatieve vertegenwoordiging van het grote publiek. Volgens onze specialist wordt de foutmarge van deze peiling slechts op 2% geschat.

De meerderheid zegt ‘ja’ tegen een ‘variabele’ snelheid van 130 km/u …

In onze peiling kon je kiezen uit drie mogelijkheden: 

  • de maximumsnelheid van 120 km/u blijft onveranderd
  • de maximumsnelheid wordt overal opgetrokken naar 130 km/u 
  • de maximumsnelheid wordt opgetrokken naar 130 km/u naargelang de situatie

De laatste keuzemogelijkheid, die ook door de minister werd voorgesteld, behaalde met 54,5% de meeste stemmen bij de internetgebruikers. Nederlands- en Franstaligen stemden zo goed als gelijk met respectievelijk 53,5% en 55%.

130 km/u zonder beperking? 

De tweede keuzemogelijkheid, 130 km/u zonder beperking, haalt de bovenhand met 30,5% vergeleken met het behouden van 120 km/u. Met of zonder aanpassing naargelang het traject en de situatie, blijkt dus 80% van de gepeilden voorstander te zijn van een verhoging van de toegelaten snelheid.

Gegronde reacties

We ontvingen veel reacties op de peiling. Velen lieten met een vleugje humor weten dat er in de klassieke ochtend- en avondfiles sowieso geen andere oplossing is dan stapvoets te rijden. Anderen merkten op dat er meer inspanningen zouden moeten gebeuren om het slechte wegdek op vele snelwegen aan te pakken. Dit houdt volgens hen een groter gevaar in dan een eventuele verhoging van de toegelaten snelheid. 

Wat denkt Touring?

Bij Touring zijn we voorstanders van een flexibele aanpassing van de snelheid dankzij een dynamische bewegwijzering op de ring- en snelwegen, zoals dat nu al het geval is op de ring rond Antwerpen”, verklaart Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. “Wij zijn ook niet tegen het idee om op bepaalde trajecten en op bepaalde tijdstippen, de toegelaten snelheid op te voeren naar 130 km/u. Dit voorstel is zeker het overdenken en testen waard. We zijn ook van mening dat een verlaagde toegelaten snelheid naar 110 km/u bij slecht weer (regen, sneeuw, enz.) het verkeer kan bevorderen.” Een flexibele limiet in beide richtingen dus …

Deel deze inhoud