Een auto kopen? Twee of drie jaar geleden raadden we CNG aan. Maar vandaag is dat absoluut niet meer de moeite waard! Dus wat moet je kiezen?
De automarkt beleeft in deze woelige tijden allerlei ups en downs. Maar je auto wordt een dagje ouder of je mobiliteitsbehoeften veranderen. En dan stelt zich de vraag: welk type motor moet je kiezen als je een auto koopt? Hier zijn een paar elementen om te achterhalen wat je nodig hebt …
In een markt die sinds de gezondheidscrisis en de oorlog in Oekraïne volledig door elkaar is geschud, liggen de verkoopcijfers (inschrijvingen) voor auto's - zowel nieuw als tweedehands - een stuk lager dan de voorgaande jaren. De algemene tendensen op het vlak van motorisatie blijven evenwel bestaan, maar de verschillen tussen de nieuwe en de tweedehandsmarkt zijn zeer uitgesproken.
Kort samengevat zouden we kunnen stellen dat diesel niet langer in trek is, dat benzine stevig aan kop blijft en dat hybride en elektrische auto's maand na maand terrein winnen ...
Benzine voor tweedehands auto's, elektrisch voor nieuwe auto's
Op de markt voor tweedehands auto's zet de daling van diesel ten opzichte van benzine zich door: 52,1% voor benzine tegenover 40,5% voor diesel. Het aandeel van andere brandstoffen groeit weliswaar langzaam, maar is met 7,4% momenteel nog altijd relatief laag. Het aandeel van hybride auto's (zowel gewone hybrides als plug-inhybrides) ligt voor het eerst boven de 5% (5,4%), terwijl er 1,6% volledig elektrische modellen ingeschreven werden, nog steeds op de tweedehandsmarkt (voorlopige cijfers voor 2022, bron Traxio).
Bij de inschrijving van nieuwe personenauto's liggen de verhoudingen totaal anders. Hier vertegenwoordigen geëlektrificeerde voertuigen ongeveer 42,5%, en meer bepaald:
- 17,0% hybrides (HEV), waaronder ook “mild hybrids”
- 14,5% plug-inhybrides (PHEV)
- 10,0% volledig elektrische EV's
De verklaring is simpel. Doordat hybride en elektrische voertuigen nog niet zo lang geleden hun intrede maakten op de markt van nieuwe wagens, is hun aandeel op de tweedehandsmarkt nog beperkt, hoewel dit ondertussen fors in de lift zit. En ook het feit dat elektrische voertuigen voornamelijk door bedrijven gekocht (geleased) worden, speelt een rol.
Tot zover de trends. Maar laten we nu, in een notendop, eens kijken naar de voor- en nadelen van deze verschillende motortypes.
Elk van de volgende titels brengt je naar een gedetailleerd artikel over de brandstof in kwestie.
Benzinemotoren
Voordelen
- Duidelijke verbeteringen op het vlak van verbruik
- Worden alsmaar aangenamer (turbo, stop-start, …)
- Stille en zacht draaiende motoren
- Goedkoper in aankoop en onderhoud dan een diesel
Nadelen
- Verbruikt nog altijd meer dan een diesel
- Hogere CO2-uitstoot dan een diesel
- Kleiner rijbereik (vergeleken met diesel)
- Nog te weinig gegevens om de betrouwbaarheid te beoordelen van kleine benzinemotoren met turbo
Dieselmotoren
Voordelen
- Lagere CO2-uitstoot
- Verbruik nog altijd lager dan bij benzine of gas
- Gevoel van kracht en koppel dankzij de turbo
- Langere (theoretische) levensduur
Nadelen
- Hogere accijnzen
- Duurder in aankoop en onderhoud
- Komt trager op temperatuur dan benzine (impact op het verbruik en de betrouwbaarheid bij korte ritten)
- Gevoelige en dure roetfilter
- Steeds duurdere technologie in de toekomst door de steeds striktere normen
- Oudere motoren worden steeds vaker uitgesloten (LEZ)
LPG- en CNG-motoren (aardgas)
Voordelen
- Rijplezier van een benzinemotor, met een lager verbruik
- CNG: geïnstalleerd in de fabriek (garantie en betrouwbaarheid)
- Prijs van een volle tank … voor LPG!
- De meest milieuvriendelijke fossiele brandstof op de markt
- Gebruiksgemak (automatische overschakeling van gas op benzine)
Nadelen
- Te weinig CNG-tankstations in België, en vooral in Wallonië
- Nauwelijks of geen CNG-tankstations in sommige Europese landen (Frankrijk, Spanje, …)
- LPG: geïnstalleerd als accessoire (garantie en betrouwbaarheid)
- Extra jaarlijkse belasting (LPG)
- LPG iets minder zuinig in verbruik dan CNG
- LPG verboden in ondergrondse parkings (privé en openbaar)
Hybride en plug-inhybride motoren (HEV en PHEV)
Voordelen
- De gebruikte elektriciteit wordt zowel geproduceerd door de verbrandingsmotor als door de recuperatie van energie die tijdens het remmen en vertragen verloren gaat. Wat resulteert in een lager brandstofverbruik.
- “Full hybrids” zijn performanter, maar ook duurder, dan “mild hybrids”.
- De plug-inhybride is de meest performante van de hybride motoren, met een bereik van 30 tot 40 km in 100% elektrische modus.
- Als de batterijen leeg zijn, neemt de verbrandingsmotor het over, dus je moet geen schrik hebben om zonder stroom te vallen.
Nadelen
- Het extra gewicht van de batterijen, vooral bij plug-inhybrides
- De extra kost in vergelijking met een “klassieke” verbrandingsmotor
- De noodzaak van een stekker/aansluiting om de plug-inhybride op te laden
- De ongunstige belastingheffing, vooral in Wallonië en Brussel
Elektrische motoren
Voordelen
- Rijplezier en stille werking
- Geen schadelijke uitstoot tijdens het rijden
- Lagere onderhoudskosten (minder remmen, geen koppeling, banden enzovoort)
- Technologie die aanmoedigt om minder te verbruiken
Nadelen
- Rijbereik soms nog vrij beperkt/lichte angst om zonder stroom te vallen
- Nog zeer duur door de prijs van de batterijen
- Te weinig (openbare) laadpalen
- Opladen is moeilijk als je in de stad of in een appartement woont
- De prijs van het opladen stijgt voortdurend
Maar welke motor moet je nu uiteindelijk kiezen?
De benzinemotor blijft de veilige keuze, dankzij een breder en gerichter aanbod op het vlak van familieberlines en -breaks. Hier heb je keuze te over. De nieuwe motorblokken met lage cilinderinhoud (1.000 tot 1.500 cm3) met turbo ontwikkelen ruim voldoende vermogen (met uitzondering van de zwaardere SUV's). En als je ermee rijdt als een goede huisvader, zullen ze ook weinig verbruiken.
Hoe zit het met diesel? Het aanbod is uiteraard wat kleiner, gezien de beslissing van de overheid om dieselwagens fiscaal te bestraffen, zowel in aankoop als in gebruik. Maar als je tot de categorie van zware bestuurders behoort (30.000 km/jaar en meer), zal het lagere verbruik in vergelijking met een benzinemotor de hogere aankoopprijs en het duurdere onderhoud compenseren. Zonder weliswaar rekening te houden met de prijsschommelingen aan de pomp, die ook nog eens diesel benadelen.
Een paar maanden geleden hadden we je nog voertuigen kunnen aanraden die rijden op aardgas (CNG) of op LPG, maar door de huidige crisis zijn dit niet langer opties die onze voorkeur genieten. Tenminste voor CNG, want LPG blijft aan de pomp relatief goedkoop. Mogen we de komende maanden een terugkeer verwachten naar “redelijke” prijzen? Da’s onmogelijk te voorspellen zonder glazen bol!
Een elektrische auto? Ja, op een paar voorwaarden
Met een krap budget (minder dan 30.000 euro) zal de keuze voor een nieuwe 100% elektrische auto vrij beperkt zijn. Alle aanbiedingen liggen boven dit bedrag (vóór eventuele kortingen), en dan nog gaat het om stadsauto's. Alleen de Dacia Spring blijkt met 17.490 euro een haalbare kaart. Uiteraard zit je met deze prijs niet in de top van het gamma, zijn de prestaties beperkt en zal de autonomie nooit meer dan 200 reële kilometers bedragen.
Met ditzelfde budget kan je behoorlijk wat voertuigen vinden op de tweedehandsmarkt. Iets waar je zeker op moet letten, is de staat van de batterijen. Maar we kunnen je geruststellen: na 5 jaar hebben de meeste elektrische auto's nog altijd een batterijcapaciteit van meer dan 90%. Bij twijfel kan een vakman/garage gespecialiseerd in elektrische voertuigen deze belangrijke waarde meten.
Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels