Image
wachten in luchthaven
Ken je rechten als het fout loopt op de luchthaven. En wat zijn de verplichtingen van luchtvaartmaatschappijen? Een overzicht.

Bij vertragingen van vijf uur of langer heb je recht op terugbetaling van je ticket. Echter, als je een terugbetaling accepteert, moet de luchtvaartmaatschappij geen nieuwe vluchten of andere bijstand verlenen.

Bij instapweigering (bij overboeking bijvoorbeeld), annulering van de vlucht of wanneer je vlucht meer dan 3 uur later aankomt dan op het vliegticket vermeld staat en afhankelijk van de vluchtafstand, kun je een vergoeding krijgen van 250 tot 600 euro.

Binnen de EU

  • vlucht van 1500 km of minder: 250 euro
  • vlucht van meer dan 1500 km: 400 euro

Tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU

  • vlucht van 1500 km of minder: 250 euro
  • vlucht tussen de 1500 en 3500 km: 400 euro
  • vlucht van meer dan 3.500 km: 600 euro

Een paar vliegafstanden ter indicatie (telkens vanaf Brussel): Venetië (ca. 1200 km), Rome (ca. 1500 km), Malaga (ca. 2100 km), Kreta (ca. 2400 km).

Je krijgt echter geen vergoeding voor een geannuleerde vlucht als:

  • de annulering te wijten is aan buitengewone omstandigheden, zoals slechte weersomstandigheden, of
  • je 2 weken van tevoren bent ingelicht, of
  • je een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden.

Let wel, bij buitengewone omstandigheden mag de luchtvaartmaatschappij jou niet zomaar in de kou laten staan. De maatschappij moet je in alle gevallen voorzien in de Europese richtlijn, de volgende keuzes bieden:

  • terugbetaling van het ticket (voor het volledige bedrag of voor het gedeelte dat je niet hebt gebruikt), of
  • een andere vlucht naar jouw eindbestemming bij de eerste gelegenheid, of
  • een vlucht op de latere datum van jouw keuze (in functie van de beschikbaarheid van plaatsen).

Maar hoe pak je dit aan? In theorie moet de luchtvaartmaatschappij zelf voor opvang en informatieverstrekking zorgen doch de wettelijke schadevergoeding moet je zelf opeisen. Dien daartoe bij de betrokken luchtvaartmaatschappij een Europees klachtenformulier in en bewaar er een kopie van.

Mocht dat niets opleveren, of je gaat niet akkoord met hun reactie, dien dan een klacht in bij de nationale instantie die bevoegd is voor het toezicht in het EU-land waar het incident zich heeft voorgedaan.

Wie de rompslomp wil omzeilen, kan het papierwerk uitbesteden aan derden. Echter, de meeste onlinepartners die deze vergoedingen voor de passagier innen, rekenen een forse commissie (tot 25%) en een administratieve kost aan per dossier.

Tip: Met de Touring Fly Zen garantie die inbegrepen is in onze formules Full, en No Stop hoef je je niet zelf bezig te houden met het indienen en opvolgen van een schadedossier. Bovendien maak je aanspraak op de integrale wettelijke schadevergoeding (dus geen dossier- noch commissiekosten).

Deel deze inhoud