FAQ

Op welke manier zijn kinderen van gescheiden ouders wel of niet gedekt?

Kinderen van gescheiden ouders zijn gedekt ook als ze met hun ouder reizen die niet het hoederecht heeft.

Is mijn kleinkind gedekt als hij met me meegaat op vakantie?

Ja. Dat is typisch voor de reisbijstandsformules van Touring. Kleinkinderen die op reis vertrekken met hun grootouders (voor zover de ouders niet meereizen) genieten van dezelfde reisbijstand. Wanneer het kind in het buitenland in een ziekenhuis wordt opgenomen, voorziet Touring zelfs de overkomst van één van de ouders.

Dekt Touring ook de Mahgrebanden (Tunesië, Marokko, Algerije) en in Turkije?

Ja, wat de dekking voor personen betreft. Er is echter geen technische bijstand voor voertuigen in deze landen.

Mijn zoon vertrekt op reis met mijn wagen. Is hij gedekt?

Ja. Als u een reisbijstand personen en voertuigen heeft afgesloten (Touring Family, Touring Comfort of Touring Global) en als uw zoon op hetzelfde adres als u gedomicilieerd is.

Ik krijg autopech in het buitenland, heb ik recht op een vervangvoertuig?

Natuurlijk. Als u op reis vertrekt naar een Europees landen en u een jaarlijkse reisbijstand heeft, kan Touring u tot 15 dagen een vervangwagen ter beschikking stellen. (tijdelijke reisbijstand: tot 5 dagen)

Is de vriendin van onze dochter ook gedekt als ze met ons meereist?

Indien bij een defect of bij een ongeval het voertuig en de inzittenden moeten gerepatrieerd worden, is zij eveneens gedekt door onze bijstand. Wenst u daarentegen dat ook haar medische kosten bij een ongeval of ziekte gedekt zijn, dan raden wij u aan om voor haar bijkomend een (tijdelijke) reisbijstandsverzekering af te sluiten.

Als ik autopech heb in het buitenland, wie helpt me dan verder?

De kracht van een hulpverlener als Touring is deel uit te maken van het belangrijkste netwerk van automobielclubs in Europa: Arc Europe. Vandaar dat wij kunnen rekenen op 12.000 wegenwachters in de meeste landen van Europa, waar u ook moge zijn.

Ben ik gedekt via mijn leasingcontract of mijn autoverzekering ?

Om terug te kunnen vallen om een leasingcontract of autoverzekering, moet het voertuig meestal de oorzaak van het probleem zijn. In de meerderheid van de gevallen is de dekking van het voertuig beperkt tot mechanische pannes (ongevallen niet inbegrepen).
De burgerlijke aansprakelijkheid van uw auto dekt meestal net het omgekeerde: enkel ongevallen zijn gedekt (en dus niet de mechanische pannes). In de meeste gevallen is geen enkele medische dekking inbegrepen als u of uw naasten ziek worden of het slachtoffer worden van een ongeval.

Ben ik gedekt wanneer mijn verblijf onvoorzien verlengd wordt (natuurrampen of slechte atmosferische omstandigheden) ?

Ja. Wanneer u niet kan terugkeren op de voorziene terugreisdatum door een natuurramp of slechte atmosferische omstandigheden, komt Touring tot 10 dagen tot € 65 per dag tussen in uw extra kosten voor logies en maaltijden. Uw reisbijstandswaarborgen worden verlengd tot uw effectieve terugkeer naar België.

Zijn mijn aanhangwagen of mobilhome eveneens gedekt?

Ja. Aanhangwagens tot 1,5 ton zijn gedekt wanneer ze getrokken worden door het verzekerde voertuig. Technische bijstand is eveneens mogelijk voor mobilhomes tot 3,5 ton.

Moet ik nog een reisbijstand nemen als ik al aangesloten ben bij de mutualiteit?

Dat is aangeraden. De meeste dekkingen bij de mutualiteit garanderen je enkel een relatief gelimiteerde interventie van medische- en ziekenhuiskosten.

Ze zijn zelden geldig buiten het Middellandse Zeegebied en Europa. Bovendien biedt Touring je heel wat extra persoonlijke services aan, zoals vroegtijdige terugkeer in geval van overlijden of ziekte van een familielid, zoek- en reddingsacties, repatriëring … 

Ik heb problemen met mijn bagage. Waar heb ik recht op?

Als jij je hebt ingeschreven voor een annulatieverzekering No Stop, dekt Touring een maximum van € 1.500 per begunstigde voor de bagage. Zo ben je beschermd tegen: 

  • Diefstal met vastgestelde braak of vastgestelde aanranding; 
  • Totale of gedeeltelijke vernietiging; 
  • Het verlies tijdens het vervoer door een luchtvaartmaatschappij; 
  • Vertraging van de aflevering met minstens 12 uur op de plaats van bestemming (heenreis), bij bewaarneming door een luchtvaartmaatschappij.

 

Als je een reisbijstandsproduct hebt en je bagage werd gestolen, dan staan we in voor de verzending van een koffer met persoonlijke bezittingen.

Zijn de medische kosten in België na een ongeval in het buitenland gedekt?

Alleen als het medische kosten zijn na ongeval of operatie in het buitenland. In dit geval komt Touring tot € 6.000 en tot 3 maanden na de ontslagdatum uit het buitenlands ziekenhuis tussen in de medische kosten en ziekenhuisopname. Wanneer geen ziekenhuisopname in België nodig is, komt Touring tot € 745 en tot één jaar na de hospitalisatie in het buitenland tussen in de ambulante kosten.

Ik heb panne. Kan ik me dan nog inschrijven bij Touring?

Ja, het is mogelijk om ter plaatse in te tekenen voor Touring terwijl je in panne staat. Je betaalt wel een toeslag omdat je lid wordt terwijl je al in panne staat.

Moet ik bij problemen de herstellingen ter plaatse betalen?

Als je al Touring-lid bent, moet je niet betalen voor de pechverhelping die wordt uitgevoerd door onze wegenwachter, zoals beschreven is in je contract. Vervangstukken zoals een batterij of olie worden wel ter plaatse geregeld. Wanneer de wegenwachter je wagen niet ter plekke kon herstellen en moest slepen naar je garage, zijn de herstellingskosten van de garage ook voor jouw rekening.

Wat gebeurt er wanneer de politie de pechverhelpingsdienst belt?

Touring betaalt de kosten voor een sleping door derden op vraag van de politie terug tot maximaal €250 in België en €375 in het buitenland. Met uitzondering van de producten Go en Comfort, waarbij je zelf voor de kosten instaat.

Vanaf wanneer ben ik beschermd wanneer ik inteken bij Touring?

In België ben je beschermd vanaf de tweede dag na je betaling. In het buitenland ben je beschermd vanaf de dag die volgt op de dag van betaling. Voor elk type contract wordt het moment dat het contract van start gaat, beschreven in de algemene voorwaarden.

Wat gebeurt er als ik mijn auto doorverkoop en mijn lidmaatschap is nog lopende? Kan ik in de loop van het jaar mijn lidmaatschap opzeggen en mijn geld terugkrijgen?

Het lidmaatschap bij Touring loopt altijd voor een periode van 12 maanden. Je kan dit niet vervroegd stopzetten en gedeeltelijke terugbetaling is niet mogelijk.

Je kan wel een andere wagen of de wagen van een andere persoon op je lidmaatschap laten plaatsen. Hiervoor kan je onze klantendienst contacteren.

Ik wil van formule veranderen doorheen het jaar. Kan dat?

Ja, je kan onmiddellijk opties toevoegen aan je gekozen formule of overstappen op een completere formule doorheen het jaar. Hou wel rekening met een korte overstapperiode voor je van deze nieuwe opties kan genieten. Je kan ook opties annuleren wanneer je formule het toelaat of overstappen op een minder complete formule. Die laatste soort aanpassingen gaat pas in vanaf de jaarlijkse vervaldatum.

Kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Na elke periode van 12 maanden kan je je lidmaatschap bij Touring desgewenst opzeggen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst, zij doen het nodige.

Ik heb meerdere voertuigen in m'n huishouden. Kan ik rekenen op een voordeliger tarief?

Onze Move On België en Move On Wereld dekken alle voertuigen die je gebruikt (auto's, moto's, scooters, fietsen) en zelfs als ze niet je eigendom zijn. De volledige lijst van gedekte voertuigen vind je in de algemene voorwaarden.

Hoe kan ik m'n contract annuleren? En hoe zit het als dit betaald wordt via domiciliëring?

Afhankelijk van je contract kunnen de opzegvoorwaarden verschillen. Contacteer onze klantendienst op 02 286 33 32, van maandag tot vrijdag van 8u tot 18u. Ook voor je domiciliëring

Ik verander van wagen, maar niet van nummerplaat. Moet ik Touring op de hoogte brengen?

In feite niet. Afhankelijk van je Touring-product identificeren we je op basis van je naam en nummerplaat. Toch zal deze info belangrijk zijn wanneer we je moeten helpen bij een probleem. Aarzel zeker niet om ons op de hoogte te brengen.

Ik wil geen domiciliëring, maar wel maandelijks betalen via overschrijving. Kan dat?

Neen, maandelijkse betaling via overschrijving is nog niet mogelijk.

Kan ik maandelijks betalen?

Maandelijks betalen per domiciliëring is voorzien voor bepaalde Touring-producten. Voor meer info, contacteer de klantendienst op 02 286 33 23

Op hoeveel interventies heb ik recht?

Het aantal interventies hangt af van je contract. Kijk de details na in de algemene voorwaarden of de productfiche.

Wat gebeurt er als je over het aantal gedekte interventies heen gaat?

Wanneer je over het totale aantal interventies inbegrepen in je contract heen gaat, is de volgende interventie betalend.

Wordt het voertuig altijd naar een garage van een officiële dealer getakeld?

Afhankelijk van je gekozen bijstandsformule wordt je wagen naar een garage binnen 20km gesleept of naar een garage naar keuze, ongeacht de afstand (binnen België). In beide gevallen is het niet verplicht om naar een officiële dealer te gaan.

Wanneer m'n voertuig in panne is en gesleept wordt naar de garage, hoe raak ik terug thuis?

Touring zorgt ervoor dat de bestuurder en inzittenden terug thuis geraken wanneer het gedekte voertuig naar de garage gesleept moet worden. Ook de bagage brengen we naar huis of naar de locatie vanwaar de reis wordt verdergezet.

Hoe lang mag ik de vervangwagen houden?

Het aantal opeenvolgende kalenderdagen waarop de vervangwagen beschikbaar is, wordt bepaald door de wegenwachter op basis van de ernst van de schade of het defect.

Krijg ik een vervangwagen in dezelfde categorie als m'n voertuig in panne?

De vervangwagen is van de categorie A economy of stadswagen, of categorie B compact of middenklasse.

Wat gebeurt er wanneer ik de vervangwagen langer nodig heb dan de voorziene periode?

Je kan de huur van je vervangwagen verlengen tegen een voordelig tarief. Hiervoor neem je best rechtstreeks contact op met de verhuurder.

Heb ik recht op een vervangwagen in België als ik in het buitenland in panne ben gevallen en Touring mijn wagen naar mijn garage heeft gerepatrieerd?

Nee, want dat zijn twee aparte overeenkomsten en een probleem in het buitenland geeft geen recht op de voordelen van producten die alleen in België gelden.

Ik heb panne in België. Hoe snel zal de wegenwachter ter plaatse zijn?

We vermelden meteen de verwachte wachttijd bij je oproep. Gemiddeld moet je rekenen op zo’n 45 minuten. Tip! Via de Touring Assist app kan je de locatie van je wegenwachter in real-time opvolgen.

Moet ik mijn lidkaart altijd in de wagen hebben om te kunnen rekenen op pechverhelping?

Het is zeker handig om het nummer van Touring bij de hand te hebben. (Je vindt het trouwens ook via onze apps). 

Is het erg als ik mijn lidkaart kwijt ben?

Neen, via je nummerplaat kunnen we ook achterhalen of je al dan niet lid bent.

Wat gebeurt er als ik een lekke band heb maar geen reserveband bij me heb?

Afhankelijk van welk type lidmaatschap je hebt zoekt de wegenwachter de best mogelijke oplossing die bij de situatie past.

Kan ik een motor inschrijven?

Ja, ook motors worden gedekt door de producten van Touring Belgium.

Waaruit bestaat de optie banden bij de GO pechbijstandsformule?

Dekking van alle pech veroorzaakt door een lekke band.

Waar kan ik alle ledenvoordelen van de Show Your Card terugvinden?

Alle ledenvoordelen kan je terug vinden op onze site. Ontdek ze hier.

Is de “Fuel Rescue” dienst inbegrepen in de Move On België-formule?

Neen, de Fuel Rescue dienst, die ter plaatse komt wanneer je verkeerd getankt hebt, is een alleenstaande service. In geval van brandstofprobleem, kunnen we het probleem ter plaatse verhelpen, tegen een voordelige prijs, of je voertuig slepen naar jouw garage, wat reeds inbegrepen is in het product Move On. Hier vind je meer info over de Touring Fuel Rescue

Loopt mijn huidige abonnement af bij de lancering van de Move On-formules? Of is het nog steeds mogelijk om mijn contract te verlengen?

Tenzij je dit anders aangeeft, loopt je huidige dekking gewoon door tot op de vervaldag en kan je ze nog steeds verlengen. Toch willen we je meegeven dat de Move On-formules bijzonder voordelig zijn. Zo dekken ze ook eventuele problemen wanneer je carpoolt of rijdt met een wagen waarvan jij niet de eigenaar. Ontdek onze formules online of neem contact op met de klantendienst op 02 286 33 32 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, of via e-mail naar membership.servicemembership@touring.be. Onze experts helpen je graag verder bij het kiezen van jouw ideale formule.

Welke hulp krijg ik bij het verkrijgen van een visum en hoe werkt dit?

Alle Move On Wereld-abonnees profiteren van de visaservice. Zo hoef je niet zelf naar de ambassade te gaan. Ga naar de website van deze dienst en vul je gegevens in. De service omvat de standaardkosten voor het verkrijgen van een visum, alsook de pick-up en leveringskosten. Andere kosten (zoals deze van de ambassade) zijn voor de aanvrager.

Ben ik met Move On Wereld gedekt wanneer ik in het buitenland rij met een voertuig dat niet van mij is?

Ja, dankzij Touring Move On Wereld ben je gedekt voor elk voertuig waarmee jij of een andere verzekerde zich verplaatst, zelfs als dat voertuig niet van jou is. Je geniet dus van de medische bijstand bij eender welk voertuig, zelfs wanneer het om een fiets, motor of quad gaat en kan juridisch advies vragen via onze juridische infolijn. De depannage gaat door als de begunstigde ook de bestuurder is van het voertuig in Europa. Wel moet je, indien het over bijvoorbeeld een auto gaat, een geldig rijbewijs bezitten.

Waar vind ik mijn favorieten terug?

Bij de vernieuwing van de Touring Mobilis App hebben we enkele technische keuzes gemaakt. Daardoor is het jammer genoeg onmogelijk om trajecten en adressen uit de vorige versie van de applicatie terug te vinden. De nieuwe versie is echter ontworpen om veel preciezer je adressen, routes en zelfs je favoriete parkings toe te voegen.

Waar is de zoomknop naar toe?

Omdat de schermen van smartphones alsmaar groter worden en de vorige versie van de app al 2 jaar oud is hebben we de zoomknoppen verwijderd. Dit vergroot de leesbaarheid van de kaart en verkeersinformatie en bezienswaardigheden zijn beter weergegeven.

Waarom zijn de verkeerscamera’s verdwenen?

Een statistische analyse van de vorige versie heeft aangetoond dat deze functie weinig werd gebruikt. We willen ons met de nieuwe app focussen op diensten die echt een toegevoegde waarde leveren zoals relevante en gepersonaliseerde verkeersinformatie.

Waarom stelt de applicatie altijd twee routes voor?

Op basis van real-time verkeersinformatie berekent de applicatie altijd de snelste route naar je bestemming. Daarnaast bieden we ook de klassieke routes over de grote assen aan die meestal gekozen worden door gps-systemen. Deze twee routes worden afgebeeld op het beeldscherm en kunnen afhankelijk van het verkeer in duur min of meer het zelfde zijn.

Waarom zijn de reistijden tussen de grote steden verdwenen?

De applicatie definieert de reistijd nu over een bepaald traject (afgestemd op het huisnummer en de straat van de gewenste locatie). Daardoor werd de informatie “Brussel-Antwerpen: 53 minuten” irrelevant.

Komt er een Windows Phone-versie?

Nee, momenteel staat er alleen een Android en iOS-versie gepland.

Staat het lidmaatschap op naam van de persoon die de pechbijstand heeft afgesloten? Bv. indien ik mijn auto uitleen, is deze dan nog steeds gedekt in het geval van pech?

Het voertuig blijft gedekt in geval van pech, ongeacht wie de bestuurder is zolang deze toestemming heeft om het voertuig gebruiken en over de verplichte boorddocumenten beschikt.

Vanaf wanneer heb ik recht op een vervangwagen?

Indien het onmogelijk blijkt om je voertuig, dat ten gevolge van een incident in België onklaar is, opnieuw in het verkeer te brengen en indien het bovenvermelde voertuig gesleept of vervoerd wordt, stellen we op je verzoek een vervangwagen ter beschikking.

Moet ik bijkomende kosten ook via een maandelijkse domiciliëring betalen?

Nee, hiervoor worden geen extra kosten aangerekend.

Kan ik bij Touring een pechbijstand nemen voor mijn bedrijfswagen? Kan ik een pechbijstand aangaan voor mijn bedrijfswagen / Voor het wagenpark van mijn bedrijf?

Ja, ook voor bedrijven levert Touring pechbijstand op maat. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst Business Solutions.

Hoe krijg ik mijn vervangwagen?

Onze wegenwachter of takendienst brengt je naar de dichtstbijzijnde vestiging van onze partner Rent-a-Car waar u uw vervangvoertuig kan oppikken.

Wat zijn de gedekte reizen met de No Stop-formules ?

  • Al je reizen beschermd
    Alle prive-reizen naar het buitenland ter waarde van meer dan € 150 per persoon of € 250 voor een gezin zijn beschermd. Voor reizen in België: vanaf 3 nachten
  • Jaarlijkse formule
  • Alle reisformules: citytrips, cruises, vakantie, clubs, ... 
  • Alle vervoer: vliegtuig, trein, autoverhuur, ...
  • Alle reservatiemogelijkheden: internet, reisagentschap, ...
  • Alle reisactiviteiten: boeken van shows, pretparken, evenementen, ...