FAQ

Op welke manier zijn kinderen van gescheiden ouders wel of niet gedekt?

Kinderen van gescheiden ouders zijn gedekt ook als ze met hun ouder reizen die niet het hoederecht heeft.

Is mijn kind ook gedekt als het met vrienden op reis gaat?

Ja. Als jouw kinderen naar het buitenland reizen zonder jou, dan geldt de persoonsbijstand van Touring ook voor hen.
Voorwaarde: jouw kind is alleenstaand en is gedomicilieerd onder hetzelfde dak als jou. 

Is mijn kleinkind gedekt als hij met me meegaat op vakantie?

Ja. Dat is typisch voor de reisbijstandsformules van Touring. Kleinkinderen die op reis vertrekken met hun grootouders (voor zover de ouders niet meereizen) genieten van dezelfde reisbijstand. Wanneer het kind in het buitenland in een ziekenhuis wordt opgenomen, voorziet Touring zelfs de overkomst van één van de ouders.

Dekt Touring ook de Mahgrebanden (Tunesië, Marokko, Algerije) en in Turkije?

Ja, wat de dekking voor personen betreft. Er is echter geen technische bijstand voor voertuigen in deze landen.

Als mijn kind met mijn wagen rijdt, is het dan verzekerd?

Ja. Als je een reisbijstand personen en voertuigen heeft afgesloten (Touring Family, Touring Comfort of Touring Global) en als je kind  zoon op hetzelfde adres als jou gedomicilieerd is. Indien je een Move On bijstandscontract hebt, moet jouw kind ook vermeld staan als begunstigde.

Ik krijg autopech in het buitenland, heb ik recht op een vervangvoertuig?

Natuurlijk. Als je op reis vertrekt naar een Europees landen en je een jaarlijkse reisbijstand hebt, kan Touring je tot 15 dagen een vervangwagen ter beschikking stellen.

Is de vriendin van onze dochter ook gedekt als ze met ons meereist?

Indien bij een defect of bij een ongeval het voertuig en de inzittenden moeten gerepatrieerd worden, is zij eveneens gedekt door onze bijstand. Wenst u daarentegen dat ook haar medische kosten bij een ongeval of ziekte gedekt zijn, dan raden wij u aan om voor haar bijkomend een (tijdelijke) reisbijstandsverzekering af te sluiten.

Als ik autopech heb in het buitenland, wie helpt me dan verder?

De kracht van een hulpverlener als Touring is deel uit te maken van het belangrijkste netwerk van automobielclubs in Europa: Arc Europe. Vandaar dat wij kunnen rekenen op 12.000 wegenwachters in de meeste landen van Europa, waar u ook moge zijn.

Ben ik gedekt via mijn leasingcontract of mijn autoverzekering ?

Om terug te kunnen vallen om een leasingcontract of autoverzekering, moet het voertuig meestal de oorzaak van het probleem zijn. In de meerderheid van de gevallen is de dekking van het voertuig beperkt tot mechanische pannes (ongevallen niet inbegrepen).
De burgerlijke aansprakelijkheid van uw auto dekt meestal net het omgekeerde: enkel ongevallen zijn gedekt (en dus niet de mechanische pannes). In de meeste gevallen is geen enkele medische dekking inbegrepen als u of uw naasten ziek worden of het slachtoffer worden van een ongeval.

Ben ik gedekt wanneer mijn verblijf onvoorzien verlengd wordt (natuurrampen of slechte atmosferische omstandigheden) ?

Ja. Wanneer u niet kan terugkeren op de voorziene terugreisdatum door een natuurramp of slechte atmosferische omstandigheden, komt Touring tot 10 dagen tot € 65 per dag tussen in uw extra kosten voor logies en maaltijden. Uw reisbijstandswaarborgen worden verlengd tot uw effectieve terugkeer naar België.

Zijn mijn aanhangwagen of mobilhome eveneens gedekt?

Ja. Aanhangwagens tot 1,5 ton zijn gedekt wanneer ze getrokken worden door het verzekerde voertuig. Technische bijstand is eveneens mogelijk voor mobilhomes tot 3,5 ton.

Moet ik nog een reisbijstand nemen als ik al aangesloten ben bij de mutualiteit?

Dat is aangeraden. De meeste dekkingen bij de mutualiteit garanderen je enkel een relatief gelimiteerde interventie van medische- en ziekenhuiskosten.

Ze zijn zelden geldig buiten het Middellandse Zeegebied en Europa. Bovendien biedt Touring je heel wat extra persoonlijke services aan, zoals vroegtijdige terugkeer in geval van overlijden of ziekte van een familielid, zoek- en reddingsacties, repatriëring … 

Ik heb problemen met mijn bagage. Waar heb ik recht op?

Als je je hebt ingeschreven voor een annulatieverzekering No Stop, dekt Touring een maximum van € 1.500 per begunstigde voor de bagage. Zo ben je beschermd tegen: 

  • Diefstal met vastgestelde braak of vastgestelde aanranding; 
  • Totale of gedeeltelijke vernietiging; 
  • Het verlies tijdens het vervoer door een luchtvaartmaatschappij; 
  • Vertraging van de aflevering met minstens 12 uur op de plaats van bestemming (heenreis), bij bewaarneming door een luchtvaartmaatschappij.

Als je een reisbijstandsproduct hebt en je bagage werd gestolen, dan staan we in voor de verzending van een koffer met persoonlijke bezittingen.

Als je een Family Full contract hebt, zorgt Touring voor het opsturen van datgene wat je het dringendste nodig hebt.

Zijn de medische kosten in België na een ongeval in het buitenland gedekt?

Alleen als het medische kosten zijn na ongeval of operatie in het buitenland. In dit geval komt Touring tot € 6.000 en tot 3 maanden na de ontslagdatum uit het buitenlands ziekenhuis tussen in de medische kosten en ziekenhuisopname. Wanneer geen ziekenhuisopname in België nodig is, komt Touring tot € 745 en tot één jaar na de hospitalisatie in het buitenland tussen in de ambulante kosten.

Ik heb panne. Kan ik me dan nog inschrijven bij Touring?

Ja, het is mogelijk om ter plaatse in te tekenen voor Touring terwijl je in panne staat. Je betaalt wel een toeslag omdat je lid wordt terwijl je al in panne staat.

Moet ik bij problemen de herstellingen ter plaatse betalen?

Als je al Touring-lid bent, moet je niet betalen voor de pechverhelping die wordt uitgevoerd door onze wegenwachter, zoals beschreven is in je contract. Vervangstukken zoals een batterij of olie worden wel ter plaatse geregeld. Wanneer de wegenwachter je wagen niet ter plekke kon herstellen en moest slepen naar je garage, zijn de herstellingskosten van de garage ook voor jouw rekening.

Wat gebeurt er wanneer de politie de pechverhelpingsdienst belt?

Touring betaalt de kosten voor een sleping door derden op vraag van de politie terug tot maximaal €250 in België en €375 in het buitenland. Met uitzondering van de producten Go en Comfort, waarbij je zelf voor de kosten instaat.

Vanaf wanneer ben ik beschermd wanneer ik inteken bij Touring?

In België ben je beschermd vanaf de tweede dag na je betaling. In het buitenland ben je beschermd vanaf de dag die volgt op de dag van betaling. Voor elk type contract wordt het moment dat het contract van start gaat, beschreven in de algemene voorwaarden.

Wat gebeurt er als ik mijn auto doorverkoop en mijn lidmaatschap is nog lopende? Kan ik in de loop van het jaar mijn lidmaatschap opzeggen en mijn geld terugkrijgen?

Het lidmaatschap bij Touring loopt altijd voor een periode van 12 maanden. Je kan dit niet vervroegd stopzetten en gedeeltelijke terugbetaling is niet mogelijk.

Je kan wel een andere wagen of de wagen van een andere persoon op je lidmaatschap laten plaatsen. Hiervoor kan je onze klantendienst contacteren.

Ik wil van formule veranderen doorheen het jaar. Kan dat?

Ja, je kan onmiddellijk opties toevoegen aan je gekozen formule of overstappen op een completere formule doorheen het jaar. Hou wel rekening met een korte overstapperiode voor je van deze nieuwe opties kan genieten. Je kan ook opties annuleren wanneer je formule het toelaat of overstappen op een minder complete formule. Die laatste soort aanpassingen gaat pas in vanaf de jaarlijkse vervaldatum.

Kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Na elke periode van 12 maanden kan je je lidmaatschap bij Touring desgewenst opzeggen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst, zij doen het nodige.
Bel 02/233.22.02.

Ik heb meerdere voertuigen in m'n huishouden. Kan ik rekenen op een voordeliger tarief?

Onze Move On België en Move On Wereld dekken alle voertuigen die je gebruikt (auto's, moto's, scooters, fietsen) en zelfs als ze niet je eigendom zijn. De volledige lijst van gedekte voertuigen vind je in de algemene voorwaarden.

Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Afhankelijk van je contract kunnen de opzegvoorwaarden verschillen.

Contacteer onze klantendienst op 02/233.22.02. 

Ik verander van wagen, maar niet van nummerplaat. Moet ik Touring op de hoogte brengen?

In feite niet. Afhankelijk van je Touring-product identificeren we je op basis van je naam en nummerplaat. Toch zal deze info belangrijk zijn wanneer we je moeten helpen bij een probleem. Aarzel zeker niet om ons op de hoogte te brengen.

Ik wil geen domiciliëring, maar wel maandelijks betalen via overschrijving. Kan dat?

Neen, maandelijkse betaling via overschrijving is nog niet mogelijk.

Kan ik maandelijks betalen?

Maandelijks betalen per domiciliëring is voorzien voor bepaalde Touring-producten. Voor meer info, contacteer de klantendienst op 02 233 22 02.

Op hoeveel interventies heb ik recht?

Het aantal interventies hangt af van je contract. Kijk de details na in de algemene voorwaarden of de productfiche.

Wat gebeurt er als je over het aantal gedekte interventies heen gaat?

Wanneer je over het totale aantal interventies inbegrepen in je contract heen gaat, is de volgende interventie betalend.

Wordt het voertuig altijd naar een garage van een officiële dealer getakeld?

Afhankelijk van je gekozen bijstandsformule wordt je wagen naar een garage binnen 20km gesleept of naar een garage naar keuze, ongeacht de afstand (binnen België). In beide gevallen is het niet verplicht om naar een officiële dealer te gaan.

Wanneer m'n voertuig in panne is en gesleept wordt naar de garage, hoe raak ik terug thuis?

Touring zorgt ervoor dat de bestuurder en inzittenden terug thuis geraken wanneer het gedekte voertuig naar de garage gesleept moet worden. Ook de bagage brengen we naar huis of naar de locatie vanwaar de reis wordt verdergezet.

Hoe lang mag ik de vervangwagen houden?

Het aantal opeenvolgende kalenderdagen waarop de vervangwagen beschikbaar is, wordt bepaald door de wegenwachter op basis van de ernst van de schade of het defect.

Krijg ik een vervangwagen in dezelfde categorie als m'n voertuig in panne?

De vervangwagen is van de categorie A economy of stadswagen, of categorie B compact of middenklasse.

Wat gebeurt er wanneer ik de vervangwagen langer nodig heb dan de voorziene periode?

Je kan de huur van je vervangwagen verlengen tegen een voordelig tarief. Hiervoor neem je best rechtstreeks contact op met de verhuurder.

Heb ik recht op een vervangwagen in België als ik in het buitenland in panne ben gevallen en Touring mijn wagen naar mijn garage heeft gerepatrieerd?

Nee, want dat zijn twee aparte overeenkomsten en een probleem in het buitenland geeft geen recht op de voordelen van producten die alleen in België gelden.

Ik heb panne in België. Hoe snel zal de wegenwachter ter plaatse zijn?

We vermelden meteen de verwachte wachttijd bij je oproep. Gemiddeld moet je rekenen op zo’n 45 minuten. Tip! Via de Touring Assist app kan je de locatie van je wegenwachter in real-time opvolgen.

Moet ik mijn lidkaart altijd in de wagen hebben om te kunnen rekenen op pechverhelping?

Het is zeker handig om het nummer van Touring bij de hand te hebben. (Je vindt het trouwens ook via onze apps). 

Is het erg als ik mijn lidkaart kwijt ben?

Neen, via je nummerplaat kunnen we ook achterhalen of je al dan niet lid bent.

Wat gebeurt er als ik een lekke band heb maar geen reserveband bij me heb?

Afhankelijk van welk type lidmaatschap je hebt zoekt de wegenwachter de best mogelijke oplossing die bij de situatie past.

Kan ik een motor inschrijven?

Ja, ook motors worden gedekt door de producten van Touring Belgium.

Waaruit bestaat de optie banden bij de GO pechbijstandsformule?

Dekking van alle pech veroorzaakt door een lekke band.

Waar kan ik alle ledenvoordelen van de Show Your Card terugvinden?

Alle ledenvoordelen kan je terug vinden op onze site. Ontdek ze hier.

Ik wil een fiets huren in Spanje, biedt Touring bijstand wanneer ik een accident of panne heb?

Heb je Move on Wereld? Dan krijg je medische bijstand in het geval van een blessure, en je tweewieler wordt terug naar de verhuurder gebracht.

Is de Fly Zen service inbegrepen in de nieuwe formules?

Ja. Fly Zen zit in de formule Move On Wereld. Touring verbindt zich ertoe om alle nodige stappen te nemen zodat je een maximale vergoeding krijgt in geval van annulatie of vertraging van je vlucht naar of vanuit Europa.

Is de “Fuel Rescue” dienst inbegrepen in de Move On België-formule?

Neen, de Fuel Rescue dienst, die ter plaatse komt wanneer je verkeerd getankt hebt, is een alleenstaande service. In geval van brandstofprobleem, kunnen we het probleem ter plaatse verhelpen, tegen een voordelige prijs, of je voertuig slepen naar jouw garage, wat reeds inbegrepen is in het product Move On. Hier vind je meer info over de Touring Fuel Rescue

Zijn extreme sporten gedekt door mijn Move On Wereld-bijstand?

Onze Touring-diensten dekken personen bij de volgende sporten niet: vliegsporten, motorsporten, bobslee, bergbeklimmen, rotsklimmen, skiën buiten de skipistes (behalve wanneer begeleid door een erkende skimonitor), bergwandelen buiten begaanbare en/of officieel aangeduide paden (behalve wanneer begeleid door een erkende berggids), kitesurf, diepzeeduiken, canyoning, benjispringen, speleologie, vechtsporten, jacht op wild, speedriding, downhill, carsurfing en alle sporten in het kader van een competitie of een snelheidswedstrijd. Ook varianten van de bovenvermelde sportieve activiteiten worden niet gedekt.

Zorgt Touring voor de retour wanneer mijn wagen gestolen is?

Ja, Touring brengt je naar huis of zorgt voor een vervangwagen. Opgelet, deze service geldt enkel voor wagens, zoals beschreven in de algemene voorwaarden. De diefstal van een fiets is bijvoorbeeld niet gedekt omdat dit niet bewezen kan worden

Als de bus van een georganiseerde reis in panne valt, komt Touring ter plaatse?

Neen, de bus valt niet onder voertuigen die gedekt worden door Move On België of Move On Wereld. Onze bijstand dekt personen die zich van punt A naar B bewegen, aan boord van een privévoertuig, ongeacht of het nu gaat over een wagen, fiets of motor. Contacteer de algemene voorwaarden voor meer details.

Wanneer ik ziek word na een maaltijd en ik niet meer in staat ben om te rijden … Helpt Touring me verder bij een Move On formule?

Ja, als je niet meer in staat bent om te rijden, organiseren en betalen wij voor jou een taxi om thuis te geraken. Om deze dienst te gebruiken, moet je onze bijstandscentrale bellen: geef ons het adres waar jij je bevindt, de reden van het onvermogen om terug naar huis te gaan en het telefoonnummer waarop we je kunnen bereiken.

Het gebruik van de Taxi Joker is uitsluitend van toepassing in België, maximaal 1 keer per bijdragejaar voor alle begunstigden samen en beperkt tot maximaal €50 inclusief BTW per tussenkomst.

Hier meer info over de Joker Taxi.

Ik heb drie kindjes en ik vertrek op weekend met mijn zus in meerdere voertuigen. Zijn mijn kinderen gedekt als haar auto in panne valt?

Als je kinderen een lidkaart hebben van Touring Move On, genieten ze van een bijstand voor personen, dankzij de terug-naar-huis-dienst (Move On België, familieformule) of worden ze naar het hotel gebracht (Move On Wereld, familieformule) of krijgen ze medische bijstand (Move On Wereld) wanneer dit nodig is. De wagen van je zus wordt niet gesleept als ze geen Touring Move On heeft. Uitzondering: als je kind meerderjarig is, houder van een rijbewijs en hij/zij rijdt met de wagen van je zus (of een vriend …), dan is de technische bijstand wel inbegrepen.

Als ik off-road met een quad of 4x4 in panne val in de Ardennen … Krijg ik dan ook assistentie in het bos?

Als je recht hebt op assistentie, dan heb je dit op elk voertuig waarmee je rijdt. Zorg er wel voor dat je goed bereikbaar bent voor onze wegenwachters, dichtbij een berijdbare weg.

Wanneer ik een platte band heb met een deelfiets (Villo …) of een deelwagen, kan ik dan beroep doen op Touring?

Check eerst de gebruiksvoorwaarden van de dienst waarvan je een deelvoertuig gebruikt. Indien toegestaan en nodig, kan je Touring bellen. Want da’s een groot voordeel van onze nieuwe formules: je mobiliteit is sowieso gedekt, ongeacht het gebruikte voertuig.

Mag ik jullie opbellen als ik in panne val middenin een bos?

Natuurlijk! Zorg er wel voor dat je voertuig bereikbaar is voor onze wegenwachters.

Wanneer ik al wandelend mijn been breek, komt Touring tussenbeide voor mijn dagelijkse professionele verplaatsing?

Neen, Touring Move On België komt enkel tussenbeide wanneer je aan boord bent van een voertuig. Bovendien regelt Touring geen medische bijstand in België.

Ik moet af en toe over de grens naar Frankrijk voor mijn werk, ben ik ook gedekt aan de andere kant van de grens?

Ja. Met Move On België ben je gedekt tot 100 km over de grens.

Met Move On Wereld, brengt Touring me naar mijn bestemming als mijn vlucht geannuleerd wordt?

Helaas is Touring geen luchtvaartmaatschappij. Wel geniet je van de Fly Zen-dekking, waarbij je een vergoeding krijgt wanneer er  een vertraging of annulatie is van je vlucht vanuit of naar Europa. Je hoeft ons  enkel  op te bellen! Bovendien is Touring verantwoordelijk voor alle administratieve procedures.

Wordt een bus of taxi waar ik in zit ook gedepanneerd?

Neen, helaas. Het slepen van een taxi, bus of trein is niet onze bevoegdheid. Wel dekken we personen die van punt A naar B rijden wanneer ze aan boord zijn van een auto, fiets of motor. Raadpleeg de voorwaarden voor meer details.

Met Move On België zijn de interventies verzekerd tot 100 km buiten onze grenzen. Wat betekent dit concreet?

Wanneer je belt voor een interventie, stuur je jouw exacte locatie naar onze bijstandscentrale. Die berekent de afstand tot de dichtstbijzijnde Belgische grens. Als die afstand kleiner of gelijk is aan 100 km, is die interventie inbegrepen in je formule. De afstand wordt berekend volgens de routeplanner van Touring, op basis van de kortste route. En dat betekent dat je met die formule ook gedekt bent in Rotterdam, Keulen, Luxemburg of Reims.

Nu het aanbod van Touring vernieuwt, heb ik nog de kans om mijn huidige formule te behouden en te hernieuwen?

Je zal nog altijd de kans hebben om je huidige formule te hernieuwen als je contract afloopt. Zelfs als deze formule niet langer aangeboden wordt aan nieuwek klanten. 

Ik vind mijn huidige formule niet meer terug op de website van Touring. Is dit normaal?

Dat klopt. Deze formule wordt niet langer aangeboden voor nieuwe klanten. Uiteraard blijft die wel beschikbaar voor bestaande klanten. Voor meer informatie over je huidige dekking, contacteer de klantendienst op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, of via e-mail naar membership.service@touring.be.

De nieuwe producten van Touring lijken erg interessant en bieden veel extra’s. Toch wil ik graag mijn huidige formule behouden en enkele nieuwe diensten toevoegen. Kan dit?

Sommige extra diensten (visaservice, Taxi Joker, toegang tot de lounges in de luchthavens …) zijn specifiek voor de Touring Move On-formules. Voor meer informatie neem je best contact op met de klantendienst op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, of via e-mail naar membership.service@touring.be.

Nu het aanbod van Touring vernieuwt, is de kwaliteit van mijn huidige formule nog even kwalitatief? Krijg ik dezelfde service als voordien?

Geen zorg, je blijft genieten van dezelfde kwaliteitsnormen van Touring, welke formule je ook kiest. Het enige verschil is dat onze nieuwe formules uitgebreider zijn. Bijvoorbeeld het aantal voertuigen of begunstigden.

Zal ik in de toekomst verplicht zijn om mijn huidige formule te vernieuwen door een Move On?

Je mag gerust zijn, je kan nog steeds je huidige contract verlengen. Toch willen we je meegeven dat de Move On-formules bijzonder voordelig zijn. Ontdek onze formules online of neem contact op met de klantendienst op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, of via e-mail naar membership.service@touring.be.

Loopt mijn huidige abonnement af bij de lancering van de Move On-formules? Of is het nog steeds mogelijk om mijn contract te verlengen?

Tenzij je dit anders aangeeft, loopt je huidige dekking gewoon door tot op de vervaldag en kan je ze nog steeds verlengen. Toch willen we je meegeven dat de Move On-formules bijzonder voordelig zijn. Zo dekken ze ook eventuele problemen wanneer je carpoolt of rijdt met een wagen waarvan jij niet de eigenaar. Ontdek onze formules online of neem contact op met de klantendienst op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, of via e-mail naar membership.servicemembership@touring.be. Onze experts helpen je graag verder bij het kiezen van jouw ideale formule.

Welke hulp krijg ik bij het verkrijgen van een visum en hoe werkt dit?

Alle Move On Wereld-abonnees profiteren van de visaservice. Zo hoef je niet zelf naar de ambassade te gaan. Ga naar de website van deze dienst en vul je gegevens in. De service omvat de standaardkosten voor het verkrijgen van een visum, alsook de pick-up en leveringskosten. Andere kosten (zoals deze van de ambassade) zijn voor de aanvrager.

Wat is de toegang tot de lounges van de luchthavens en hoe kan ik hiervan genieten?

In de lounges van de luchthaven kan je op een comfortabele manier wachten op je vlucht. We bieden deze exclusieve service aan voor onze klanten van Move On Wereld. Je krijgt toegang op vertoon van een bon, die je samen met je lidkaart ontvangt. Zo heb je toegang tot de lounges van Brussel Nationaal (Diamond Lounges) en Charleroi (The Lounges en Fast Track).

Ik verwacht een kindje. Krijgt ze ook een Move On-lidkaart? Moet ik deze aanvragen?

Als je ingeschreven bent voor de familiale formule van Move On, is je kind volledig gedekt door Touring, net zoals de andere familieleden. Om de kaart toegestuurd te krijgen, moet je ons het goede nieuws uiteraard melden. Dit kan via de klantendienst op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, via e-mail naar membership.service@touring.be.

Mijn dochter wordt 18 en heeft haar rijbewijs behaald. Is ze ook gedekt door de familiale verzekering wanneer ze rijdt met de auto van een vriendin?

Ja, dat klopt. Je kind krijgt een lidkaart wanneer hij/zij bij je inwoont. Hij/zij is gedekt door Touring ongeacht met welk voertuig.

Als ik inteken op Move On, welke familieleden ontvangen dan een lidkaart?

Alle familieleden die je hebt opgegeven bij de inschrijving op Move On krijgen een lidkaart. Op voorwaarde dat alle personen gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres. Studenten en kinderen van gescheiden ouders die economisch afhankelijk zijn van hun ouders op het moment van de inschrijving, worden ook beschouwd als begunstigden zolang zij in België wonen.

Met Move On Wereld genieten alle familieleden van reisbijstand, ongeacht de gekozen formule.

Ik ben al Touring-klant en wil mijn huidige dekking graag vervangen door een formule van Move On. Is dat mogelijk?

Uiteraard. Dit doen we zo snel mogelijk en zonder dossierkosten. Contacteer hiervoor de Klantendienst telefonisch op 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag of via e-mail naar membership.service@touring.be.

Ben ik gedekt wanneer ik panne heb met een voertuig dat niet van mij is?

Ja, de Touring Move On-bijstand dekt personen, en geen voertuigen. Om recht te hebben op een sleping van je voertuig, moet de begunstigde ook de bestuurder zijn. Wanneer je passagier bent (bijvoorbeeld een kindje dat met z’n grootouders reist), brengen we je wel terug naar huis. (met Move On België).

Ben ik met Move On Wereld gedekt wanneer ik in het buitenland rij met een voertuig dat niet van mij is?

Ja, dankzij Touring Move On Wereld ben je gedekt voor elk voertuig waarmee jij of een andere verzekerde zich verplaatst, zelfs als dat voertuig niet van jou is. Je geniet dus van de medische bijstand bij eender welk voertuig, zelfs wanneer het om een fiets, motor of quad gaat en kan juridisch advies vragen via onze juridische infolijn. De depannage gaat door als de begunstigde ook de bestuurder is van het voertuig in Europa. Wel moet je, indien het over bijvoorbeeld een auto gaat, een geldig rijbewijs bezitten.

Ben ik gedekt bij panne wanneer het voertuig niet van mij is?

Ja, met Move On ben je gedekt voor elk voertuig waarmee jij of een andere verzekerde zich verplaatst, zelfs als ze niet jouw eigendom zijn.

 

Wat is de Mobilis Club en hoe geniet ik van de voordelen?

Waar je ook heen gaat en met welk vervoersmiddel, in de Mobilis Club vind je diensten en voordelen die perfect passen bij wat je nodig hebt. En als Touring-lid kan je genieten van extra aanbiedingen. Je vindt alle voordelen op onze website.

Ik wil het Touring-magazine lezen, hoe kan dat?

Het Touring-magazine wordt elke twee maanden gratis per post verzonden naar al onze leden. Je kan het ook online bekijken.

 

Ik reis met m'n huisdieren. Zijn ze beschermd?

Ja, bij repatriëring zorgt Touring voor de terugkeer van maximum twee kleine huisdieren. Deze dienst is afhankelijk van de lokale gezondheidsvoorschriften en beperkingen van transportbedrijven. Bij een ongeval of ziekte van een huisdier op reis, zorgt Touring voor de kosten van de dierenarts tot maximum € 65 per dier.

Ik reis met jonge kinderen. Waar heb ik recht op?

In onze familiale reisbijstand geniet je van specifieke garanties wanneer je reist met kinderen onder de 12 jaar (Kids Zen):

  • Expresverzending van pediatrisch materiaal, medicatie en zelfs een vergeten knuffel;
  • een tolk wanneer dit nodig is;
  • terugbetaling van kosten van kinderopvang in geval van hospitalisatie van ouders.

Mijn reisgezel wil annuleren. Kan ik mijn reis ook annuleren?

Ja, Touring dekt ook jouw annulatie in het geval dat je reisgezel annuleert op basis van een evenement dat gedekt wordt door zijn annulatieverzekering. Op voorwaarde dat hij/zij het contract afsloot bij Touring en dat je door die annulatie alleen op reis moet vertrekken. Wanneer de annulatie van je reisgezel niet gedekt wordt door Touring, moet je de reis alleen voortzetten. Touring stelt wel voor om deze persoon te vervangen door een andere reisgezel naar keuze en neemt de administratieve kosten voor de aanpassing van de naam op zich.

Welke gevallen zijn gedekt door de annulatieverzekering No Stop?

De aanpassing, annulatie of compensatie van een reis moet steeds worden gemotiveerd. Denk aan het plots overlijden van een familielid, het verlies van je baan of het ernstig ziek worden van een reisgezel. Welke gebeurtenissen precies gedekt zijn, hoe je ze moet staven en binnen welke termijnen staat precies omschreven in de Algemene Voorwaarden. Houd er wel rekening mee dat die gedekte gebeurtenis moet plaatsvinden tussen de inschrijvingsdatum van de polis en de vertrekdatum van de reis.

Ik ben mijn medicatie of medisch materiaal vergeten. Kan Touring me hierbij helpen?

Ja. We organiseren en staan in voor het toesturen van geneesmiddelen, prothesen, brillen of medisch materiaal die noodzakelijk zijn voor een medische behandeling en waarvan het equivalent in het buitenland onvindbaar is. De aankoopprijs blijft ten laste bij jou. Je dient een persoon aan te duiden die het materiaal aan Touring kan overhandigen. De verzending blijft onderworpen aan de plaatselijke wetgeving en aan de onmogelijkheid een soortgelijk geneesmiddel in het buitenland te vinden. Verdovende middelen en aanverwante zijn steeds uitgesloten.

Ik neem het vliegtuig. Ben ik gedekt als er een probleem is met mijn vlucht?

Als je bijstandsformule Touring Fly Zen omvat, dan beheert Touring jouw dossier voor het verkrijgen van de vergoeding van maximaal € 600 per vlucht per passagier bij de luchtvaartmaatschappij. Je hoeft dus zelf geen formulieren meer in te vullen of op te volgen.

Zo’n vergoeding kan Touring voor jou claimen in geval van instapweigering, vertraging, annulatie of klasseverlaging bij vluchten met aankomst of vertrek in Europa. Dit geldt niet als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden (staking, technische storing, aanslagen …).

Ik moet gerepatrieerd worden, wat nu?

Maak je geen zorgen, we hebben alles onder controle! Wanneer je door een ongeval of een ernstige ziekte in het buitenland wordt opgenomen in een ziekenhuis en de geneesheer van Touring bevestigt dat de repatriëring medisch gerechtvaardigd is, dan zullen we contact opnemen met de geneesheren om vast te stellen onder welke voorwaarden je kan worden gerepatrieerd. We organiseren en staan in voor het vervoer per ziekenwagen, (slaap)trein, helikopter, lijnvliegtuig, chartervliegtuig of hospitaalvliegtuig, of elk ander vervoermiddel gekozen door de geneesheer van Touring in functie van je medische toestand.

Dit vervoer wordt, indien nodig, onder medisch of paramedisch toezicht uitgevoerd van de plaats van hospitalisatie in het buitenland naar de woonplaats. Of naar een ziekenhuis dichtbij je woonplaats waar een bed wordt gereserveerd.

Zit er in mijn reisbijstand ook een specifieke dekking voor een skivakantie?

Ja! Onze formules voor reisbijstand (behalve tijdelijke formules) bevatten een ski-dekking. Bij ongeval, ziekte of vervroegde terugkeer, neemt Touring de kosten van maximaal €200  op zich per persoon (kosten voor skipas en skilessen van meer dan 5 dagen, voor zover die niet werden gebruikt). In geval van diefstal of breuk van eigen ski’s, stokken of laarzen, komt Touring tot maximaal €100 tussenbeide voor de kosten van de huur van gelijkwaardig materiaal ten laste voor de resterende dagen.

Zijn terroristische daden gedekt?

Touring stelt alles in het werk om slachtoffers van een eventuele terroristische aanslag in het buitenland dringende medische hulp aan te bieden in het kader van hun reisbijstandscontract. 

Bij dit soort incidenten volgt Touring nauwlettend de ontwikkelijkingen van de gebeurtenissen op het terrein op. We houden onze klanten (en hun familieleden) op de hoogte van hun dossier alsook de middelen die er zijn voor een veilige terugkeer. 

In bepaalde omstandigheden, kunnen we door de gevolgen van een terroristische aanslag geen interventie op het terrein garanderen. (Afgesloten zone door aanslag, beslissingen van de overheid, lockdown …) 

Daarom sluit Touring dit type risico contractueel uit. Landen die gebukt gaan onder terrorisme worden automatisch uitgesloten voor zover de Belgische of internationale pers er tijdens de 6 maanden voorafgaand aan het vertrek bericht over uitbrachten of de Federale Overheidsdienst van Buitenlandse Zaken via de media opriep deze landen te mijden. Hetzelfde geldt voor rellen, revoluties of oorlogsomstandigheden. Elk voertuig dat beschadigd is door een daad van terrorisme is niet gedekt.

Waar vind ik mijn favorieten terug?

Bij de vernieuwing van de Touring Mobilis App hebben we enkele technische keuzes gemaakt. Daardoor is het jammer genoeg onmogelijk om trajecten en adressen uit de vorige versie van de applicatie terug te vinden. De nieuwe versie is echter ontworpen om veel preciezer je adressen, routes en zelfs je favoriete parkings toe te voegen.

Welk type reizen zijn gedekt?

Alle privéreizen naar het buitenland. 

Zijn chronische of reeds bestaande aandoeningen gedekt?

In het geval van medische bijstand, is het hervallen of verergeren van een ziekte of een pathologische toestand gekend voor het vertrek niet gedekt.

In het geval van annulatie, is het hervallen van een bestaande ziekte niet gedekt tenzij de ziekte gestabiliseerd was gedurende één maand voorafgaand aan het boeken van de reis. Indien de polis onderschreven is na het boeken van de reis, dan geldt de inschrijvingsdatum van de polis als referentiedatum voor de stabilisatie en het eventuele herval van de ziekte.

Ben ik gedekt in het geval van een natuurramp?

Afhankelijk van je contract, kan Touring de kosten van een verlengd verblijf vergoeden wanneer je niet op de voorziene retourdatum kan terugkeren door een natuurramp of door atmosferische omstandigheden. Touring kan dus tussenkomen bij deze noodzakelijke kosten: logies, maaltijden en verlenging van reisbijstand tot € 65 per dag per persoon en dit gedurende maximaal 10 opeenvolgende dagen op vertoon van de originele bewijsstukken.

In welke landen ben ik gedekt?

In functie van het product, ben je wereldwijd verzekerd voor personenbijstand. Onze pechbijstand voor het buitenland geldt in alle landen van de Europese Unie (behalve Estland, Letland, Litouwen en Cyprus), en in het Prinsdom Monaco, San Marino, Andorra, Liechtenstein, Vaticaanstad, Zwitserland, Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Kosovo, IJsland, Macedonië, Noorwegen en Servië. In Marokko en Turkijke ben je niet gedekt voor pechverhelping.

Zo kan je met gerust hart de hele wereld rond!

Ik reis naar het buitenland voor meer dan 90 opeenvolgende dagen. Ben ik gedekt?

De standaard reisbijstand dekt reizen van 90 opeenvolgende dagen. Als je een jaarcontract hebt, is het mogelijk om je dekking te verlengen mits betaling van een supplementaire premie. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice op 02 286 33 32.

Hoe kan ik een schadeclaim indienen i.v.m. ziekte of blessure?

Wa

 

Wanneer je ziek of gekwetst raakt in het buitenland, moet je allereerst de lokale hulpdiensten contacteren (ambulance, ziekenhuis, dokter...). Daarna moet de bijstandscentrale van Touring binnen 24 uur gecontacteerd worden op het telefoonnummer 02/233 23 45. Tenzij het over een geval van overmacht gaat (je bent zelf gekwetst bijvoorbeeld en kan niet bellen.


Om een dossier te openen hebben we volgende gegevens nodig:

  • Naam, leeftijd en Belgisch adres van de zieke of gekwetste verzekerde.
  • Adres en telefoonnummer van de plaats waar de verzekerde zicht bevindt en ook het adres van het hotel, als de verzekerde zich daar niet bevindt;
  • Naam en adres van de dokter ter plaatse ;


BIJ HOSPITALISATIE :

  • De naam van het ziekenhuis en de dienst waar de verzekerde zich bevindt ;
  • De staat van gezondheid van de verzekerde ;
  • De lopende behandelingen.


TE ONDERNEMEN STAPPEN IN HET BUITENLAND :

  • Vraag een bewijs van alle vergoedingen en andere uitgaven en ook een attest van dringende hospitalisatie;
  • Voor de kosten van het verlengd verblijf in het hotel heb je het volgende nodig: een medisch attest waarin de noodzaak van het verblijf wordt verklaard, de start- en einddatum van de periode van bedrust of hospitalisatie, de betaalde hotelrekening met vermelding van de duur van het verblijf en alle documenten die de data van het verblijf in het buitenland kunnen aantonen;
  • Als de ambulante medische kosten (zonder hospitalisatie) hoger zijn dan €250, vraag dan een medisch attest aan de buitenlandse dokter en verstuur ze vertrouwelijk op naar de Touring-dokter ;
  • Bij een medische repatriëring die niet door Touring werd georganiseerd, zorg je voor een medisch attest waarin de dokter verklaart dat terugkeer naar België medisch noodzakelijk was.


VANAF JE TERUGKOMST IN BELGIË EN WANNEER DE BUITENLANDSE SOCIALE ZEKERHEID NIET IS TUSSENGEKOMEN:

  • Maak een kopie van alle betalingsbewijzen van vergoedingen en andere kosten;
  • Bezorg de kopieën aan Touring;
  • Bezorg het aanvraagdossier van de interventie aan de Belgische mutualiteit of sociale zekerheid, samen met de originele bewijzen;
  • Bij tussenkomst van de mutualiteit, sociale zekerheid of andere verzekeringsinstellingen, bezorg je al deze afrekeningen aan Touring met de originele bewijzen afgestempeld door de mutualiteit

Hoe vraag ik een bewijs van m'n reisverzekering aan?

Contacteer onze Klantendienst op 02 233 22 02 van 8 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, via e-mail naar membership.service@touring.be

Heb ik recht op een vervangwagen in België?

Je hebt hier recht op wanneer een vervangwagen in je contract zit en Touring je voertuig heeft gesleept, op voorwaarde dat de aanvraag binnen 24 uur gebeurt.

Mijn voertuig kan niet meer rijden, naar waar word ik gesleept?

Afhankelijk van je contract word je getakeld naar de dichtstbijzijnde garage of een garage naar keuze in België.

Waar is de zoomknop naar toe?

Omdat de schermen van smartphones alsmaar groter worden en de vorige versie van de app al 2 jaar oud is hebben we de zoomknoppen verwijderd. Dit vergroot de leesbaarheid van de kaart en verkeersinformatie en bezienswaardigheden zijn beter weergegeven.

Kan ik mijn professionele voertuigen verzekeren?

Ja, er zijn aangepaste formules. Neem hiervoor contact op met onze Klantendienst Touring Business Solutions via telefoon op 0032 (0) 2 233 24 53 van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 17 uur of via mail naar tbs@touring.be

 

Ik welke landen kan ik rekenen op pechverhelping?

Afhankelijk van je contract ben je beschermd België of in alle landen van de Europese Unie (behalve Estland, Letland, Litouwen en Cyprus), en in het Prinsdom Monaco, San Marino, Andorra, Liechtenstein, Vaticaanstad, Zwitserland, Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Kosovo, IJsland, Macedonië, Noorwegen en Servië.

Welk type voertuigen is beschermd?

​Touring dekt alle voertuigen (auto, wagen met gemengd gebruik, moto, scooter, camionnette, minibus en mobilhome - behalve oldtimers met o-nummerplaat) nieuw of tweedehands, van elk merk, waarvan het maximaal toegelaten gewicht niet over 3,5 ton gaat. Touring dekt ook caravans en aanhangwagens van max. 1,5 ton die door het gedekte voertuig worden getrokken. En da's niet alles: ook fietsen, steps en andere tweewielers worden gedekt!

 

Ik ben m'n lidkaart kwijt. Wat te doen?

Contacteer ons op 02 233 22 02 van 8 tot 18 uur van maandag tot vrijdag, via e-mail naar membership.service@touring.be of per post naar Touring Klantendienst, Wetstraat 44, 1040 Brussel.

Ik heb panne in het buitenland. Hoe snel zal de wegenwachter ter plaatse zijn?

We communiceren meteen de verwachte wachttijd bij je oproep. De dienst wordt geleverd door een van onze partners in het buitenland, daarom zijn de wachttijden anders dan in België

Ik heb panne of een ongeval in België. Hoe bereik ik Touring?

Bel naar 02/282 34 40, 24u op 24 en 7d op 7.

Heb je een Move On contract? Bel dan 02/233.24.24.

Je kan ook direct geholpen worden via onze mobiele applicaties Touring Mobilis, Touring Assist en Touring Travel. Touring stelt alles in het werk om je te helpen.

Kan ik m'n contract annuleren voor de jaarlijkse vervaldatum?

Neen, een contract van Touring loopt steeds over een periode van 12 opeenvolgende maanden.

Hoe kan ik betalen via domiciliëring activeren.

Contacteer onze klantendienst op 02 286 33 32, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur.

Hoe pas ik de informatie in mijn contract aan?

Heel simpel: Voor alle aanpassingen (wijzigingen, toevoegen of verwijderen van verzekerden, nummerplaat, dekkingen…), kan je ons bellen op 02 233 22 02 van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Je kan ook aanpassingen bezorgen per mail op membership.service@touring.be of per post via Touring Klantendienst, Wetstraat 44, 1040 Brussel.

Hoe kan ik een klacht indienen bij Touring?

Heb je een suggestie of opmerking over onze service? Vul dan dit formulier online in. Je kan ook bellen naar 02 233 22 02 van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur, mailen naar membership.service@touring.be of een brief sturen naar Touring klachtendienst, Wetstraat 44, 1040 Brussel. We contacteren je met een voorstel tot oplsossing. Als dit niet aan je verwachtingen voldoet, kan je ook de ombudsman contacteren, De Meeûssquare 35 te 1000 Brussel, Fax 02 547 59 75.

Waarom zijn de verkeerscamera’s verdwenen?

Een statistische analyse van de vorige versie heeft aangetoond dat deze functie weinig werd gebruikt. We willen ons met de nieuwe app focussen op diensten die echt een toegevoegde waarde leveren zoals relevante en gepersonaliseerde verkeersinformatie.

Hoe kan ik Touring contacteren?

Da’s gemakkelijk!

  • Pech in België? Bel 070/344 777 (24/7)
  • Probleem in het buitenland? +32 (0) 2 233 23 45 (24/7)
  • Klantendienst: 02 233 22 02 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag en per e-mail via membership.service@touring.be of per post: Touring, Wetstraat 44, 1040 Brussel
  • Om je reis te annuleren of te wijzigen: 02 233 22 49 van 8.30 tot 18 uur van maandag tot vrijdag.
  • De Touring infolijn, voor juridische, toeristische en verkeersvragen, kan je terecht op 02 233 24 68 van 9 tot 12 uur en 14 tot 16u30 van maandag tot vrijdag

 

Je kan natuurlijk ook steeds terecht op onze app Touring Mobilis, Touring Assist en Touring Travel.

Wanneer zal ik de bevestigingsdocumenten krijgen van mijn dekking?

We versturen je tien werkdagen na de betalingsdatum een overzicht van je dekking alsook je lidkaart.

Welke documenten dienen als bevestiging voor mijn dekking?

Touring stuurt je een bevestiging van de dekking van je product in de vorm van een afrekening, zo'n 10 werkdagen na de betaling. Bij een No Stop annulatieverzekering stuurt Touring je een contract waarin je de lijst aanvult met de personen die je wilt beschermen. In afwachting van ontvangst van deze documenten, dient je betalingsbewijs als bewijs van de dekking.

Waarom stelt de applicatie altijd twee routes voor?

Op basis van real-time verkeersinformatie berekent de applicatie altijd de snelste route naar je bestemming. Daarnaast bieden we ook de klassieke routes over de grote assen aan die meestal gekozen worden door gps-systemen. Deze twee routes worden afgebeeld op het beeldscherm en kunnen afhankelijk van het verkeer in duur min of meer het zelfde zijn.

Waarom zijn de reistijden tussen de grote steden verdwenen?

De applicatie definieert de reistijd nu over een bepaald traject (afgestemd op het huisnummer en de straat van de gewenste locatie). Daardoor werd de informatie “Brussel-Antwerpen: 53 minuten” irrelevant.

Komt er een Windows Phone-versie?

Nee, momenteel staat er alleen een Android en iOS-versie gepland.

Mijn nummerplaat is gewijzigd. Hoe kan ik deze wijziging doorgeven aan Touring?

Ga naar ‘My Touring’ en meld je aan. Daar kan je je nieuwe nummerplaat doorsturen naar Touring.

Staat het lidmaatschap op naam van de persoon die de pechbijstand heeft afgesloten? Bv. indien ik mijn auto uitleen, is deze dan nog steeds gedekt in het geval van pech?

Het voertuig blijft gedekt in geval van pech, ongeacht wie de bestuurder is zolang deze toestemming heeft om het voertuig gebruiken en over de verplichte boorddocumenten beschikt.

Vanaf wanneer heb ik recht op een vervangwagen?

Indien het onmogelijk blijkt om je voertuig, dat ten gevolge van een incident in België onklaar is, opnieuw in het verkeer te brengen en indien het bovenvermelde voertuig gesleept of vervoerd wordt, stellen we op je verzoek een vervangwagen ter beschikking.

Moet ik bijkomende kosten ook via een maandelijkse domiciliëring betalen?

Nee, hiervoor worden geen extra kosten aangerekend.

Kan ik bij Touring een pechbijstand nemen voor mijn bedrijfswagen? Kan ik een pechbijstand aangaan voor mijn bedrijfswagen / Voor het wagenpark van mijn bedrijf?

Ja, ook voor bedrijven levert Touring pechbijstand op maat. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst Business Solutions.

Hoe krijg ik mijn vervangwagen?

Onze wegenwachter of takendienst brengt je naar de dichtstbijzijnde vestiging van onze partner Rent-a-Car waar u uw vervangvoertuig kan oppikken.

Wat zijn de gedekte reizen met de No Stop-formules ?

  • Al je reizen beschermd
    Alle prive-reizen naar het buitenland ter waarde van meer dan € 150 per persoon of € 250 voor een gezin zijn beschermd. Voor reizen in België: vanaf 3 nachten
  • Jaarlijkse formule
  • Alle reisformules: citytrips, cruises, vakantie, clubs, ... 
  • Alle vervoer: vliegtuig, trein, autoverhuur, ...
  • Alle reservatiemogelijkheden: internet, reisagentschap, ...
  • Alle reisactiviteiten: boeken van shows, pretparken, evenementen, ...